در راستای مقابله با چالش کم آبی در کشورصورت می گیرد

اجرای پنج ابر پروژه انتقال آب دریا برای تامین آب کشور

گروه آب و انرژی – فاطمه کریمی - چالش کم آبی در کشور به مرحله بحرانی رسیده به طوری که علاوه بر بروز مشکل در تامین آب آشامیدنی، برخی فعالیت های کشاورزی و فعالیت صنایع متوقف شده و به پدیده مهاجرت از روستا به شهر نیز دامن زده است. برای رفع معضل کم آبی و خشکسالی، راهکارهای مختلفی ارایه شده که ویژگی مشترک بیشتر این راهکارها، تمرکز بر استفاده بیشتر از منابع آبی محدود کنونی است که باعث فشار بیشتر بر این ذخایر و تشدید روند خشکی می شود.با توجه به کمبود منابع آبی داخلی، در سال های اخیر پیشنهادهایی برای انتقال آب دریا به داخل کشور مطرح شده است. ساحل طولانی ایران در خلیج فارس و دریای عمان فرصتی را فراهم آورده تا برای استفاده از منابع آبی گسترده در جنوب کشور برنامه ریزی شود.شدت خشکسالی در کشور در سال های اخیر به حدی رسیده است که اقدام به اولویت بندی تحویل آب شده و بر این اساس، آب آشامیدنی در اولویت قرار گرفت و آب بخش صنعت در اولویت آخر قرار گرفته که این موضوع سبب شده، تا طرح های توسعه واحدهای بزرگ صنعتی در داخل  کشور، متوقف شود.
در این راستا، طرح انتقال آب دریا به داخل کشور با سرمایه گذاری واحدهای بزرگ صنعتی در دستور کار قرار گرفته که نتیجه آن، احداث خط اول انتقال آب کشور در سال ۱۳۹۹ بوده است. قرار است سایر طرح های انتقال آب نیز به تدریج اجرا شده و بخشی مهمی از آب مورد نیاز استان‌های کم آب شرقی و مرکزی کشور از طریق دریای عمان و خلیج فارس تامین شود.  این گزارش نیم نگاهی به پیشرفت فیزیکی این طرح ها در استان های هدف دارد.
سال های گذشته بر اساس گزارش ها، با توجه به کمبود شدید منابع آبی، پیشنهاد انتقال آب دریا به ۱۷ استان برای تامین نیاز بخش های مختلف به ویژه صنعت، مطرح شد و البته تاکنون برای انتقال آب به هفت استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان، تصمیمات نهایی اتخاذ شده و وارد مرحله مطالعات تکمیلی و اجرا شده است. تاکنون برای انتقال آب به هفت استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان، تصمیمات نهایی اتخاذ شده و وارد مرحله مطالعات تکمیلی و اجرا شده است.
طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس قرار است در گام نهایی، منابع آبی جدید هفت استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان را تامین کند. برای اجرای این طرح‌ها حدود سه‌هزار و ۷۰۰ کیلومتر لوله گذاری خواهد شد که آب خلیج فارس و دریای عمان را به هفت استان تعیین شده، منتقل می‌کند.
پروژه های انتقال آب که از استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان آغاز می شود قرار است در طول مسیر خود به سوی استان های مرکزی و شرقی، علاوه بر توسعه صنایع گلخانه‌ای، آب مورد نیاز واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ این استان‌ها را نیز تامین خواهد کرد.

پنج ابر پروژه انتقال آب دریا برای تامین آب کشور در حال اجرا است
عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی طرح‌های ملی بخش آب کشور در نمایشگاه روایت خدمات دولت سیزدهم، با اعلام اینکه اکنون پنج ابر پروژه انتقال آب دریا برای تامین آب موردنیاز کشور در حال اجرا است، از رشد ۴۵ درصدی بودجه پروژه‌های آبی خبر داد و با بیان اینکه اکنون پنج ابرپروژه انتقال آب دریا برای تامین آب مورد نیاز فعال است، اظهار داشت: این پروژه‌های بزرگ بخشی از نیازهای آبی مناطقی از کشور را تامین خواهد کرد و توسعه این ابرپروژه‌ها با کمک صنایع انجام می‌شود.
وی ادامه داد: یک خط از دریای عمان آب برای استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و رضوی احداث می‌شود که این طرح ۱۳ درصد پیشرفت کار داشته است و ۲۸۰ میلیون مترمکعب شیرین سازی آب برای ۳۰ میلیون نفر در این طرح خواهیم داشت.
سخنگوی بخش طرح‌های ملی آب گفت: پروژه خط انتقال برای استان‌های یزد و کرمان نیز ۹۶ درصد پیشرفت دارد که در سال گذشته خط دوم این طرح کلنگ شد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین و به فلات مرکزی منتقل می‌شود.
بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: خط بعدی انتقال آب برای استان اصفهان است که برای رفع مشکل کمبود آب در بخش صنعت خواهد بود و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای اصفهان شیرین سازی خواهد شد که در گام اول ۲۰۰ میلیون مترمکعب است.
وی با بیان اینکه طرح‌های تأمین و انتقال آب از دریا تأمین مالی خوبی دارد و اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد افتاد، اظهار کرد: طرح‌های انتقال آب حدود یک میلیارد مترمکعب را تا پایان دولت سیزدهم منتقل می‌کند که در زاهدان مصمم هستیم تا پایان سال آینده به سرانجام برسد.سخنگوی آب کشور گفت: در بخش آب طی سال‌های گذشته پروژه‌های زیادی تعریف شده و زمانی که دولت شروع به کار کرد با حجم پروژه‌های نیمه کار مواجه شده بود. از این مجموعه در شمار طرح‌های مختلف، ما بتوانیم تعدادی طرح را به عنوان طرح‌های اولویت‌دار مشخص کنیم. از انبوه این طرح‌ها تدوین معیار برای انتخاب طرح‌ها بود که در صدر معیارها برای غربالگری طرح‌ها معیار اثربخشی بود. هر طرحی که اثر بخش است باید در اولویت قرار بگیرد.
بزرگ‌زاده یکی از اقدامات وزارت نیرو را تأمین آب روستایی عنوان کرد و افزود: در گام نخست ۱۰ هزار روستا انتخاب شد که به ۱۲ هزار روستا افزایش یافت.
وی با اشاره به توجه دولت به پروژه‌های آبی، از رشد ۴۵ درصدی بودجه پروژه‌های آبی خبر داد و گفت: پروژه‌ها اولویت‌بندی شده‌اند و بودجه به سمت پروژه‌های اولویت‌دار هدایت شده است. دولت در کنار این پروژه‌ها، طرح‌های بهره‌برداری از آب‌های نامتعارف را در دستور کار دارد.
سخنگوی طرح های ملی بخش آب کشور با اشاره به پساب‌ها، بیان کرد: حداقل می‌توانیم روزی یک میلیارد مترمکعب آب به مصرف‌کنندگان صنعتی تحویل دهیم که در مقایسه با وضعیت فعلی بهره‌برداری ناچیزی از دریا داریم.بزرگ‌زاده مجموع ورودی آب به سدهای کشور را تا ۵ شهریور ماه ۳۸ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و اظهار داشت: ذخیره آب نسبت به سال گذشته بهتر شده و در حال حاضر ۲۳.۸ میلیارد مترمکعب است.
اجرای پنج ابر پروژه انتقال آب دریا برای تامین آب کشور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه