مرروری بر برخی از پیشنهادات نمایندگان درباره اقتصاددریاپایه

غفلت برنامه هفتم توسعه از جزییات مهم اقتصاد دریاپایه

گروه اقتصاددریاپایه - امید اسماعیلی – تحریریه روزنامه دریایی اقتصادسرآمد مصمم است تا در کنار فعالان دریایی کشور در موضوع کلیات و جزییات مربوط به اقتصاد دریاپایه مندرج در برنامه توسعه هفتم کشور تاثیر گذار باشد کما اینکه در همین راستا ضمن اعلام نظر و مواضع خود، نظرات کارشناسان و صاحبنظران حوزه اقتصاددریاپایه را به جد پی گیری و منتشر کرده است و در همین رابطه، ارتباط خوبی با نمایندگان مجلس و ارکان تشخیص مصلحت برقرار کرده است. یا این وجود به نظر می رسد به طورکلی موضوع اقتصاد دریاپایه و بخصوص مسائلی همچون گردشگری دریایی، شیلات و مساله صنایع دریایی و صنعت کشتی سازی در برنامه هفتم توسعه کشور که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی و تصویب بند به بند است، مغفول مانده و نیازمند توجه بیشتر مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه نمایندگان استان های ساحلی است. آنچه در این گزارش آمده است، اعلام موضع برخی از نمایندگان مجلس است که یا با اعلام مخالفت خود با کلیات و جزییات برنامه هفتم توسعه و یا با ارائه پیشنهادات خود و جامعه نخبگان استانی به این موضوع مهم ورد کرده اند که در ذیل با هم مرور می کنیم:

غفلت در حوزه گردشگری دریایی، شیلات و کشتی سازی
بر اساس گزارش اقتصادسرآمد، در همین رابطه منصور آرامی، نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و ابوموسی  که ریاست فراکسیون توسعه اقتصادمحور را عهده دار است می گوید: موضوع اقتصاد دریا با توجه به تاکید مقام معظم رهبری با سرفصلی مجزا در برنامه هفتم توسعه قرار گرفته است با توجه به اینکه لحاظ موضوع اقتصاد دریا در برنامه‌ هفتم توسعه برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد، گام مثبت و خوبی است هر چند که برخی از بخش‌‍ ها نظیر گردشگری دریایی، شیلات و صنایع دریایی و کشتی سازی در این سرفصل مغفول مانده و نیازمند توجه بیشتری است.
وی عنوان می کند: در کنار احکامی که در برنامه هفتم توسعه درج شده اقدامات دیگری نیز برای تقویت اقتصاد دریا در حال انجام است، که مهم ترین آن موضوع سیاست‌های کلی توسعه دریا محور بوده که هم اکنون پیش نویس آن آماده شده و بخش های اصلی آن نیز در مجمع تشخصیص مصلحت نظام مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و به زودی بررسی تمامی مواد به اتمام رسیده و خدمت مقام معظم رهبری برای مطالعه و بررسی تقدیم خواهد شد تا در صورت صلاحدید برای اجرا ابلاغ بفرمایند. 
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار می کند: در کنار این موارد، همایش بین المللی "اقتصاد دریا پایه" توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمستان برگزار می‌شود که برای ترویج موضوعات مرتبط با اقتصاد دریا و توسعه مسائل پیرامون این حوزه و شناخت ظرفیت های اقتصادی ناشناخته خلیج فارس و دریای عمان گام بسیار مثبتی است.

نقش محوری فارس در توسعه
 استان های جنوبی
محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌ زیست مجلس در نشست با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه توسعه جنوب کشور یکی از برنامه‌های جدی ما قرار دارد، می گوید: استان فارس از دیرباز نقش مهمی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور داشته و به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و قرارگیری در یک موقعیت جغرافیایی ویژه با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان می‌تواند در توسعه جنوب ایران نقش محوری داشته باشد‌.

ضرورت بهسازی، تکمیل و توسعه بزرگراهها برای تحول اقتصادی مناطق جنوبی 
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی در رابطه با اهمیت ایجاد شرایط توسعه به وضعیت جاده‌ای استان فارس عنوان می کند: حمل و نقل جاده‌ای این استان به دلیل گستردگی و تعدد زیاد شهرستان‌ها هر چند دارای بزرگراه‌های مختلفی است اما با بهسازی، تکمیل و توسعه این محورها و همچنین توسعه آزادراه‌ها می‌توان علاوه بر ایجاد ایمنی و رفاه اجتماعی در حوزه راه نیز شرایط مناسب و لازم را برای تحول اقتصادی مناطق جنوبی کشور فراهم کرد.

ضرورت راه اندازی آزادراه شیراز بوشهر در راستای ترانزیت‌ کالا و مسافر
وی ادامه می دهد: تکمیل آزادراه شیراز اصفهان و تعریف آزادراه شیراز بوشهر، در ادامه آن همچنین کلید خوردن پروژه آزادراهی لامرد پارسیان و همچنین بزرگراه‌های شاخص در محورهای داراب به بندرعباس، جهرم به لار، خنج به لامرد و دیگر پروژه‌های عمرانی شاخص هستند که باید مورد توجه مسئولان ملی قرار داشته باشند تا استان فارس بتواند در ترانزیت‌ کالا و مسافر در اقتصاد ملی تأثیرگذار باشد.
عسکری توسعه خطوط ریلی کشور در این استان را یک ضرورت برمی شمرد و می گوید: هرگونه هزینه‌کرد در این زمینه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و از مقامات ملی انتظار می‌رود در تخصیص بودجه و اعتبارات به این پروژه تلاش کنند تا خطوط ریلی فارس به هرمزگان و بوشهر هر چه سریع‌تر متصل و بهره‌برداری شود.

توسعه راه‌آهن شیراز به استان‌های ساحلی بوشهر و هرمزگان

از موارد کلیدی دیگری که نماینده داراب و زرین‌دشت به آن ها اشاره و تاکید می کند توسعه راه‌آهن شیراز به استان‌های یزد، بوشهر و هرمزگان، تکمیل، بهره‌برداری و توسعه فازهای متعدد فرودگاه‌های فارس، پیاده‌سازی برنامه‌های توسعه‌ای در زمینه گردشگری سلامت، توسعه تجارت خارجی ایران در سطح بین‌الملل با بکارگیری سیاست‌های تشویقی در زمینه صادرات است.

پیشنهاد 29گانه نخبگان استان بوشهر برای اصلاح برنامه هفتم توسعه 
 عبدالکریم جمیری، نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم از دیگر نماینده هایی که به این موضوع مهم به صورت ویژه ورود کرده است به طوری که ۲۹ پیشنهاد نخبگان استان بوشهر برای اصلاح برنامه هفتم توسعه در مجلس ثبت می کند و می گوید: این پیشنهادها به فراخور شرایط در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.
او که برای رسیدن به این پیشنهادات نظرات جامعه علمی و نخبگانی را جلب کرده است می افزاید: همزمان با بررسی کمیسیون تلفیق، نشست‌های برنامه هفتم توسعه در سه موضوع «اقتصاد دریا محور»، «آموزش و خانواده» و «سلامت و بهداشت» در دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با حضور اساتید، مدیران دستگاه‌های دولتی، نخبگان و صاحبنظران برگزار شده که این 29 پیشنهاد خمیرمایه این نشست ها است.
وی برگزاری نشست بررسی برنامه هفتم توسعه در استان بوشهر را  با هدف توجه به سهم استان بوشهر در برنامه هفتم  توسعه عنوان می کند که به تناسب مزیت‌ها و نیازهایی که وجود دارد به نحو شایسته مورد توجه قرار گیرد.

غفلت از مرزها و اقتصاد دریا محور در برنامه هفتم توسعه 
سیدمحمد مولوی، نماینده مردم آبادان در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه ضمن اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توجه به اقتصاد دریا محور تاکید می کند: این نوع اقتصاد نقش موثری در امنیت غذایی کشور دارد و از عدم توجه به وضعیت مرزها و اقتصاد مبتنی بر دریا در لایحه برنامه هفتم توسعه انتقاد می کند. 
او ضمن تشکر از دولت، کمیسیون تلفیق، هیات رئیسه مجلس و مرکز پژوهش ها برای به ثمر رساندن این برنامه، می گوید: این لایحه فقط مختص به دولت نیست و تامین معیشت، امنیت و توسعه کشور در گرو تصویب آن است بنابراین همه با حساسیت خاصی به آن نگاه می کنند چرا که از جمله اسناد بالادستی بوده و بودجه های سنواتی نیز به آن گره می خورد بنابراین هرگونه نقد این برنامه در راستای تقویت آن است.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: در بیانات رهبر معظم انقلاب در تاریخ 21 شهریورماه 1401 بر ضرورت پیشرفت توام با عدالت تاکید شده است بنابراین این مورد باید در برنامه هفتم لحاظ شود همچنین مسئله شناسی از نقاط قوت برنامه هفتم توسعه است اما اولویت بندی در آن به خوبی رعایت نشده است.
وی می افزاید: در بحث امنیت غذایی مجالی برای شیلات، آبزی پروری و دامداری ندیدیم ضمن اینکه به موضوع مرز و مناطق محروم نیز کم پرداخته شده است همچنین به اقتصاد مبتنی بر دریا مطابق با سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در این لایحه اشاره نشده است و حتی به آب های بین المللی همچون اروندرود که نقش موثری در ترانزیت، گمرکات، گردشگری و محیط زیست کل کشور دارد و در این زمینه خدمات گسترده ای را ارائه می دهد پرداخته نشده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه می دهد: لایروبی در دهانه اروند رود، بهمنشیر و کارون از دیگر موضوعاتی است که مرتبط با اقتصاد دریا محور بوده اما در این برنامه جایگاهی نداشته است.
مولوی خطاب به رئیس مجلس خواستار ایجاد فرصتی از سوی کمیسیون تلفیق برای بررسی پیشنهادات نمایندگان درباره لایحه برنامه هفتم توسعه می شود و می گوید: تاکنون 9 هزار پیشنهاد از سوی نمایندگان پیرامون این برنامه ارائه شده که بیانگر اهتمام جدی آن ها در خصوص موضوعات مختلف است بنابراین نباید این لایحه با عجله بررسی شده و پیشنهادات نمایندگان بدون بررسی حذف شود.
غفلت  برنامه هفتم توسعه  از جزییات مهم  اقتصاد دریاپایه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه