«اقتصادسرآمد» گزارش مي دهد

رشد بازاربورس با گزارش خوب پالایشی‌ها

گروه بازارسرمايه – مسعود وطن خواه - گزارش‌های مناسب و افزایش سودآوری در صنعت پالایش نفت که در روزهای اخیر در کدال بارگزاری شده است سبب شد که این گروه نقش مهمی در افزایش شاخص ایفا کنند. یکی از دلایل افزایش سود گروه پالایش نفت بر اساس گزارش‌های ارسالی این گروه در کدال، افزایش سودآوری به دلیل افزایش نرخ ارز محاسبه شده یا همان نرخ تسعیر ارز این صنایع است.
نرخ محاسبه تسعیر ارز از ابتدای سال تا آخر مرداد و چند روزی از شهریور بر اساس 28هزار و 500 بود که از 11شهریور ماه به 37هزار تومان تغییر کرد که همین امر سبب افزایش سود اعلامی در شش‌ماهه اول 45تومان کزارش کند که حدود 70درصد این مقدار مربوط به سه ماهه دوم یعنی تابستان است.
شرکت‌های فعال در ایران که با سایر کشورها مراودات مالی دارند نیز باید مانند سایر شرکت‌ها، اسناد حسابداری خود را بر اساس واحد پولی ریال ثبت و گزارش کنند. بر همین اساس، باید با توجه به نرخی مشخص، واحد پولی که به واسطه آن مبادله صورت گرفته است را به ریال تبدیل کنند. اصطلاحا به این نرخ، نرخ تسعیر ارز گفته می‌شود. به بیان ساده، به نرخ تبدیل دو ارز یا واحد پولی مختلف به یکدیگر، نرخ تسعیر ارز گفته می‌شود.

ضرباهنگ شاخص کل بورس
شاخص کل بورس که در چند روز گذشته وارد منطقه حساس 2میلیون واحدی شده بود و گمانه‌زنی‌های درباره احتمال شکسته شدن این تراز و ورود به شاخص زیر دو میلیون واحد بود. با ارسال گزارش‌های خوب شرکت‌ها در کدال توانست اندکی نگرانی‌های فعالان بازار سرمایه را کاهش دهد. تاثیر حفظ سطح دو میلیون واحدی بیشتر جنبه روانی دارد تا تکنیکالی. به همین دلیل، احتمال شکسته شدن شاخص کل به 2میلیون واحد موجب افزایش حساسیت نزد معامله‌گران بورسی شده بود.
شاخص کل بورس در چهارمین روز کاری خود 13هزار و 95واحد افزایش یافت و در تراز 2میلیون و 31هزار واحدی ایستاد. نظر به اینکه در محاسبه شاخص کل، شرکت‌های بزرگتر دارای وزن بیشتری هستند؛ بنابراین، تغییر قیمت سهام آن‌ها نیز تاثیر بیشتری بر شاخص کل دارد. به عبارت دیگر، چون شرکت‌ها وزن یکسانی ندارند شرکت‌های بزرگتر با وزن بیشتر و تعداد کمتر در مقایسه با شرکت‌های کوچکتر اما با تعداد بیشتر تاثیر بیشتری روی عدد شاخص کل دارند. این واگرایی احتمال برداشت اشتباه را نزد گروهی از فعالان بازار سرمایه در مورد روند بورس افزایش می‌دهد. به همین دلیل، فعالان بازار سرمایه به رشد شاخص کل (هم‌وزن) نیز توجه می‌کنند.
شاخص کل (هم‌وزن) نیز سه‌شنبه با رشد 3هزار و 161واحدی در سطح 689هزار و 943واحد ایستاد.
شاخص هم وزن، شاخصی است که بر خلاف شاخص کل، وزن یکسانی را برای کلیه شرکت‌ها در نظر می‌گیرد.
در شاخص هم ‌وزن، شرکت‌‌ها با وزنی برابر در نظر گرفته می‌شوند؛ در نتیجه، نوسانات مثبت و منفی قیمت سهام شرکت‌‌های کوچک  به اندازه نوسانات مثبت و منفی قیمت سهام شرکت‌‌های بزرگ تاثیرگذار است.
ارزش معاملات گروه‌های صنعت بورس، روز سه‌شنبه حدود 15.5همت بود که گروه بانک‌ها رتبه اول برترین گروه‌های صنعت را با ارزش معاملات 2.6همت ریال کسب کرد و گروه‌های خودرو با 2.3همت، فلزات اساسی با 1.8همت، انبوه‌سازی (ساختمان) با 1.7همت و گروه شیمیایی با 1.5همت ریال رتبه‌های بعدی را از آن خود کردند.
پالایش نفت اصفهان با هزار و 618واحد بیشترین نقش را در رشد شاخص کل بورس داشت و پالایش نفت تهران با هزار و 443واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر با هزار و 120واحد، پالایش نفت بندرعباس با هزار و 34واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با 854واحد رتبه‌های بعدی در رشد شاخص را از آن خود کردند.

الزام تمامی ناشران ثبت‌شده نزد سازمان به پخش آنلاین جلسات مجامع
یکی از اساسی‌ترین نیازهای سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای، دسترسی داشتن به اطلاعات صحیح است. شرکت در مجامع برای گروهی از سهامداران آن قدر اهمیت بالایی دارد که همواره آن را در سرفصل برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار می‌دهند با توجه به اینکه مجمع‌های عادس سالیانه، سالی یک بار تشکیل می‌شود و در این مجامع است که سرمایه‌گذاران فرصت دارند از نزدیک با مدیرعامل و حسابرس شرکت دیدار داشته باشند و نکات مبهم را برای خود روشن کنند. اما گاهی بنا به هر دلیلی از جمله بعد مسافت، سختی راه (با توجه به اینکه ممکن است مجمع در شهر دیگر باشد) و... سهامداران نمی‌توانند در مجامع شرکت کنند و این یکی از دغدغه‌های مطرح شده در سنوات گذشته از سوی سهامداران و فعالان بازار سرمایه در زمان برگزاری مجامع عمومی، سختی حضور در مجامع به دلیل بعد مسافت، همزمانی مجامع شرکت‌ها و هزینه‌بر بودن حضور در مجامع برای سهامداران است. در راستای رفع دغدغه مذکور، سازمان بورس ناشران را به فراهم کردن امکانات و دسترسی لازم به منظور حضور حداکثری سهامداران در مجامع ملزم کرد.
مطهره محمودآقائی، کارشناس مدیریت نظارت بر ناشران در رابطه با اقدامات انجام‌شده از سوی سازمان در این باره به سنا گفت: سازمان بورس اقدام به تدوین دستورالعمل برگزاری مجمع بصورت الکترونیک و الزام ناشران به پخش مجامع بصورت برخط کرده است.

تصویب دستورالعمل برگزاری مجامع بصورت الکترونیک
به گفته او، با عنایت به ضرورت اعلام نظر و حق رای سهامداران در مجامع، در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ با استفاده از ظرفیت‌های مقرر در جزء «۴» بند «چ» ماده ۶۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دستورالعمل نحوۀ حضور و اعمال حق رای به صورت الکترونیکی در مجامع عمومی شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.
محمودآقائی عنوان کرد: مصوبه مذکور ضمن کاهش هزینه حضور در مجامع، امکان حضور حداکثری سهامداران و اعمال حق رای در زمان برگزاری مجامع را ایجاد کرده است.
به گزارش «اقتصاد سرآمد» در جزء «۴» بند «چ» ماده ۶۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «چ- در مورد شرکتهای ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، موارد زیر می‌تواند به طریق الکترونیکی به روشی که به تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار می‌رسد، صورت پذیرد:
۱- ارسال گواهینامه حق تقدم خرید سهام جدید از طرف شرکت به صاحبان سهام به جای استفاده از پست سفارشی،
۲- انتشار اعلامیه‌های پذیره‌نویسی و دعوتنامه‌های مجامع عمومی و اطلاعیه‌ها از طرف شرکت به شکل الکترونیکی و یا انتشار در روزنامه‌های کثیرالانتشار و جراید،
۳- پذیره‌نویسی و تعهد خرید سهام شرکت، به جای مراجعه به بانک و تکمیل اوراق مربوطه،
۴- حضور در مجامع عمومی شرکت و اعمال حق رأی،
۵- صدور گواهینامه موقت سهام، اوراق سهام و گواهینامه‌های حق تقدم خرید سهام شرکت به جای چاپ کاغذی آنها،
۶- ثبت نقل و انتقالات سهام و گواهینامه‌های حق تقدم خرید سهام شرکت، به جای ثبت آنها در دفاتر کاغذی.»
رشد بازاربورس با گزارش خوب  پالایشی‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه