معاون نظارت بانک مرکزی:
بانکها ۸۴ درصد سپردههایشان را تسهیلات دادهاند
معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد: بانکها از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه، ۸.۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات دادهاند که معادل ۸۴ درصد سپردههای بانکی بوده است.به گزارش اقتصادسرآمد، فرشاد محمدپور در نشست معاون اجرایی رئیسجمهور با مدیران عامل بانکهای خصوصی و تعدادی از استانداران اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور امسال ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کل سپردههای بانکها بوده که بانکها معادل ۸۴ درصد آن در این مدت تسهیلات دادهاند؛ از آنجا که معادل ۱۳ درصد کل سپردههای بانکی بهعنوان سپرده قانونی نزد بانک مرکزی میماند، تنها ۸۷ درصد سپردههای بانکها قابلیت بهرهبرداری دارد؛ همچنین بانکها مکلفند ۳ درصد از سپردههایشان را بهعنوان خرید اوراق دولتی پرداخت کنند که در نتیجه تنها ۸۴ درصد کل سپردهها امکان استفاده را خواهند داشت.وی با بیان اینکه بانکها تقریباً معادل آنچه را بهعنوان سپرده جذب کردهاند، تسهیلات دادهاند، افزود: برای نمونه در استان زنجان نسبت تسهیلات به سپردهها ۱۰۰ درصد، در استان یزد ۹۲ درصد، در استان سمنان معادل ۱۰۰ درصد، در استان قزوین ۹۰ درصد، در استان قم ۸۰ درصد، در استان مازندران ۷۰ درصد و در البرز ۶۰ درصد است.این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: میانگین شُعب بانکهای دولتی ۲ هزار شعبه است، در حالی که برخی بانکهای خصوصی در برخی استانها تنها یک شعبه دارند. البته آمار دقیقی نداریم که شرکتهای واقع در استان تهران که از بانکها تسهیلات میگیرند، جزء مصارف استان تهران در نظر گرفته میشوند یا بهعنوان مصارف بانک در استان محل فعالیت اقتصادی آن شرکت است؟محمدپور ادامه داد: درصد مهمی از مصارف بانکها به شرکتهای بزرگ معدنی واقع در استان کرمان مانند چادرملو، ملّی مس و... اختصاص مییابد یا مثلاً شرکتهای پتروشیمی در استانهای جنوبی یا سایر استانها که دفاتر آنها در تهران است و تسهیلات دریافت میکنند، بهعنوان آمار تسهیلات استان تهران لحاظ میشود؛ چون دفاتر این شرکتها در تهران است.وی درباره اینکه آیا بخش مهمی از تسهیلات بانکها بهعنوان تسهیلات بین بانگی گردش دارد، صحیح است یا خیر؟ تصریح کرد: حجم منابع بانکی که در گردش بین بانکی است، ۶۴ هزار میلیارد تومان است که رقم بالایی محسوب نمیشود.معاون نظارت بانک مرکزی با تأکید بر اینکه نهاد متبوعش انتظار دارد بانکها در خصوص اجرای تسهیلات تکلیفی عملکرد بهتری داشته باشند و رئیس کل بانک مرکزی نیز در دیدار با مدیران عامل بانکها بر این موضوع تأکید داشته، ادامه داد: انتظار بهبود عملکرد بانکها در زمینه نهضت ملّی مسکن بسیار بیشتر است.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
-
رشد بازاربورس با گزارش خوب پالایشیها
-
عدم همکاری دستگاه ها با سازمان مالیاتی برای اخذ مالیات از بانک ها
-
«افزایش ذخایر ارزی ایران» کشورمان بدهی خارجی ندارد
-
بانکها ۸۴ درصد سپردههایشان را تسهیلات دادهاند
-
خط اعتباری نهضت ملی به بانک مسکن ابلاغ خواهد شد
-
برگزاری قرعهکشی جشنواره حسابهای قرضالحسنه پسانداز بانک سپه
اخبار روز
-
رونق گردشگری کیش نیازمند راه اندازی پروازهای متعدد است
-
پیام سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به مناسب روز جهانی دریانورد
-
حمایت همه جانبه دستگاه قضایی از پروژه های راهبردی پالایشگاه نفت تهران
-
نصب بزرگترین سکوی نفتی خلیج فارس با تکیه بر دانش بومی
-
یک پورتال خدمات محور بر بستر سامان سوئیت
-
از خودرو تا کشتی؛ خودرانها قانونمند میشوند
-
از تربیت مدیران حرفهای تا ارتقای ظرفیت عملیاتی مهرآباد
-
با وجود آسیب به بیش از ۲ هزار منطقه، میانگین خاموشیها در دوران جنگ کمتر از ۵۰ دقیقه بود
-
ازسرگیری پروازهای ایران و امارات در هفته جاری
-
وقتی رقابت از تولید بیشتر به بهرهوری بیشتر تغییر میکند؛ درس مهم پروژه FRW نفت سپاهان
-
تبدیل مواد و انرژی که هدر میرفت به محصول قابل استفاده و ارزشمند
-
تفتان به ایستگاه گمرکی ریلی تجارت ایران و پاکستان تبدیل شد
-
بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بندر بوشهر
-
ما بر تضمین ایمنی دریانوردان تمرکز داریم
-
«نبود تشکلهای صنفی قدرتمند» پیگیری مطالبات دریانوردان را دشوار کرده است
-
آیا ایران برای آینده دریانوردی خود برنامه دارد؟
-
دریانوردان در خط مقدم آتش
-
دریانوردان «رهبانان» توسعهی پساجنگ
-
روز جهانی دریانورد با شعار گرامی نمیشود
-
واکاوی چندوجهی بحران انسانی در عصر جدید دریانوردی



