کاهش سه دهم درصدی تراز آب  دریای خزر در سال جاری




رییس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: ‌آخرین بررسی ها از داده های ایستگاه های پایش مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر نشان می دهد که تراز آب خزر از منفی ۲۸.۳ درصد سال گذشته، اکنون با کاهش سه دهم درصدی، به منفی ۲۸ درصد رسیده است.  
به گزارش اقتصادسرآمد، سید معصومه بنی هاشمی در جلسه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل مازندران، سواحل استان های شمالی به خصوص مازندران را پر تراکم ترین ساحل به لحاظ وجود تجهیزات و تاسیسات دریایی، ‌حساسیت های زیست محیطی و سرمایه گذاری های شیلاتی و گردشگری دانست وگفت :‌ به همین دلیل خطه شمال با کاهش تراز آب دریای خزر نسبت به کشورهای همسایه از پیچیدگی های بیشتری مواجه شده است.
بنی هاشمی، با بیان این که به خاطر زیر ساخت هایی که در سواحل مازندران وجود دارد، این استان بیشتر از دیگر استان ها در خطر توقف اجرای طرح های سرمایه گذاری ساحلی قرار دارد، ادامه داد :‌ به همین دلیل تاکید می شود که طرح های سرمایه گذاری در سواحل شمال باید مطابق با کاهش تراز آب دریای خزر باز تعریف شود.
وی تاکید کرد: توسعه سواحل شمال بر اساس نتایج گذشته کاهش تراز آب دریای خزر سرمایه گذاری ها را با چالش جدی مواجه می کند.
نواحی ساحلی به لحاظ "فیزیکی و اکولوژیکی" تحت تاثیر عوامل طبیعی و انسانی دائما در حال تغییر هستند، این تغییرات بر روی خط ساحلی و نواحی ساحلی تاثیر گذاشته و در ادامه اثر منفی بر زندگی انسانی، فعالیت های انسانی و ارتباطات دریایی می گذارد.
پایش ناحیه ساحلی، امری مهم در توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست آن است؛ برای پایش ناحیه ساحلی، استخراج خط ساحلی در زمان های مختلف کاری اساسی است. خط ساحل یکی از مهم ترین عارضه های خطی برروی سطح زمین بوده که طبیعت پویا را نشان می دهد.
کرانه خزر در سه استان گلستان، مازندران وگیلان به دلیل مواهب طبیعی منحصر به فرد، مناسب برای کشاورزی و گردشگری همواره طی سال های متمادی کانون جمعیتی و سکونتی شده است و این روند ادامه دارد. پراکنش مکانی فعالیت های کشاورزی به ویژه در مورد محدوده های کشت آبی در حاشیه جنوبی دریای خزر قرار دارد، از سوی دیگربیشترین اراضی جنگلی کشور که دربرگیرنده جنگل های تجاری و حفاظتی است، در دامنه های شمال البرز و کناره های دریای خزر واقع شده است. در نوار ساحلی جنوبی دریای خزر بخش گردشگری کارکرد پایه ای اقتصاد را تشکیل داده و بخش ماهیگیری، شیلات و فعالیت های بندری کارکرد های اقتصادی غالب بعدی محسوب می شود.
در مقابل نقاط قوت بر شمرده شده، نوسانات سطح آب دریای خزر، شدت یافتن تغییر کاربری اراضی اهمیت موضوع آزاد سازی حریم دریا، بهره برداری نادرست از منابع، فرسایش، روان گرایی و لرزه خیزی بالای منطقه ساحلی دریای خزر، نبود سیستم مناسب تصفیه فاضلاب های خانگی، صنعتی، کشاورزی و فقدان زمین مناسب برای دفع پسماند و مواد زائد به دلیل بالا بودن سطح آب زیر زمینی از جمله مهم ترین نقاط ضعف این پهنه ساحلی است. به بیان ساده تر نواحی ساحلی شمال کشور بشدت از لحاظ سکونت انسانی پر تجمع و توسعه یافته هستند و لازم است تا زیستگاه های منحصر بفرد آن ها (تالاب ها، خلیج گرگان) از گزند تخریب محافظت شوند.
کاهش سه دهم درصدی تراز آب  دریای خزر در سال جاری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه