رُشد صنعت ماهیان زینتی در فارس؛ از پرورش تا ساماندهی تولیدکنندگان

شیراز-استان فارس از ظرفیت قابل توجهی در تولید و پرورش ماهیان زینتی بهره می‌برد به گونه‌ای که ساماندهی تولیدکنندگان در این عرصه در اولویت مسوولان قرار گرفته است.
به گزارش اقتصادسرآمد،با توجه به ظرفیت‌های مناسب کشور در زمینه پرورش ماهیان زینتی و ایجاد مراکز فراوان تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، در حال حاضر تولید این نوع از ماهیان در ایران از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه در سال ۹۲ به ۳۲۳ میلیون قطعه رسیده است.
بنابر گزارش ایرنا ،میزان صادرات ماهیان زینتی نیز طی سال‌های گذشته به دلیل مختلف نوسان داشته و میزان صادرات از ۱۵۰ هزار دلار تا حدود سه میلیون دلار دچار تغییر شده است.
به گفته مسوولان طی یکی ۲سال گذشته میزان صادرات ماهیان زینتی روند رو به رُشدی داشته و این ماهیان به‌طور عمده به کشورهای همسایه مانند کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، کشورهای آسیای میانه از جمله ترکمنستان و آذربایجان و سایر همسایگان نظیر ترکیه، عراق و حتی افغانستان صادر می‌شوند.
البته با توجه به زیبایی و کیفیت بالای ماهیان زینتی کشور، این ماهیان به کشورهای غربی و اروپایی هم صادر شده است.
این در حالیست که هم‌اکنون در کشور یک هزار و ۶۳۵ مزرعه پرورش ماهیان زینتی وجود دارد و ۱۲ هزار و ۳۸۷ نفر هم در این مراکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی مشغول به کار هستند.
شهریورماه ۱۴۰۲، رئیس گروه ماهیان و سایر آبزیان زینتی سازمان شیلات ایران از روند رو به رشد صنعت پرورش ماهیان زینتی در ایران خبر داد و اعلام کرد: میزان تولید ماهیان زینتی در برنامه هفتم توسعه کشور به ۵۰۰میلیون قطعه در سال می‌رسد.
استان فارس نیز از ظرفیت قابل توجهی در تولید و پرورش ماهیان زینتی بهره می‌برد به گونه‌ای که این پتانسیل بالا، ساماندهی تولیدکنندگان در این عرصه را ضروری کرده است.
مدیر مور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از طرح ساماندهی تولیدکنندگان ماهیان زینتی این استان خبر داد و گفت: این طرح با ایجاد یک تشکل در قالب "تعاونی" تولیدکنندگان ماهیان زینتی این استان در دستور کار قرار داد.
علی فلاحی با بیان اینکه استان فارس حائز رتبه یک تولید ماهیان زینتی در جنوب کشور است، اظهار کرد: به منظور توسعه این حوزه و ایجاد انسجام در بین ۳۳ واحد تولید کننده ماهیان زینتی این استان، تشکیل تعاونی با همکاری سازمان تعاونی روستایی استان برنامه‌ریزی شده است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار در سال گذشته بیش از ۱۶ میلیون قطعه ماهی زینتی در استان فارس تکثیر و پرورش یافته است، گفت: تشکیل تعاونی می.تواند در بهبود روند توزیع نهاده‌ها، ارائه آموزش‌ها، برگزاری نمایشگاه‌ها و بسیاری دیگر از این قبیل اقدامات مثمر ثمر باشد.
او با بیان اینکه در حال حاضر اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان ماهیان سردآبی و گرمابی نیز در استان فارس از سال‌های قبل مشغول ارائه خدمت هستند، افزود: مشارکت تمامی تولیدکنندگان حقیقی و حقوقی در قالب تشکیل تعاونی می‌تواند در رشد و توسعه این حوزه اثرگذار باشد.
فلاحی با اشاره به اینکه تاکنون جلسات هماهنگی و ارائه آموزش های لازم به ذی نفعان برگزار شده است، افزود: امیدواریم با آماده شدن هر چه سریعتر متن پیش‌نویس اساسنامه تعاونی از سوی چند نفر از مدیران واحدهای تولیدی به عنوان هیأت مؤسس، روند تأسیس تعاونی شتاب بیشتری یابد.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی فارس با اعتقاد به اینکه شرکت‌های تعاونی با استفاده از خردجمعی و تکیه به آرای مساوی در مجامع عمومی، از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند، گفت: امیدوارم تمامی تولیدکنندگان ماهیان زینتی این استان در تشکیل تعاونی مشارکت و همراهی کنند.
هم اکنون ۱۱۵ گونه ماهیان زینتی در کشور پرورش داده می‌شود که بخش عمده‌ای از آنها ماهیان وارداتی هستند. همان گونه که گفته شد استان فارس نیز از جایگاه مطلوبی در زمینه تولید و پرورش ماهیان زینتی در کشور بهره می‌برد.
از آنجا که صنعت ماهیان زینتی مجموعه کاملی از مزارع بزرگ و کوچک و مزارع گیاهان آبزی و سایر آبزیان زینتی و کارگاه‌های تولید وسایل و ادوات و ملزومات آکواریوم و نگهداری از ماهیان زینتی را در برمی‌گیرد، می‌تواند اشتغال فراوانی را ایجاد کند؛ لذا باید شرایط مطلوبی برای ایجاد کسب و کار در این عرصه و افزایش تولید این ماهیان در استان فارس فراهم شود.
رُشد صنعت ماهیان زینتی  در فارس؛ از پرورش تا ساماندهی تولیدکنندگان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه