گنج پنهان کشور را دریابید؛ «اقتصادسرآمد» منتشر می کند

توسعه سواحل مَکُران نیازمند بودجه مستقل

گروه توسعه - محمدحسین سیف اللهی مقدم - سواحل مَکُران که به فرموده رهبر انقلاب «گنج پنهان» کشور است با داشتن قابلیت‌های فراوان و قرار داشتن در موقعیت جغرافیایی ویژه از اهمیت بالای استراتژیکی برای ایران برخوردار است.
توسعه سواحل مکران کلید واژه‌ای بود که نخستین‌بار از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد، توجه به اقتصاد دریا محور و توسعه شرق و جنوب شرق کشور در این مساله دنبال می‌شود.
طبق لایحه برنامه هفتم توسعه قرار است سهم اقتصاد دریا از تولید ناخالص داخلی از ۲ درصد به ۶ درصد افزایش پیدا کند و یکی از لوازم آن سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌های سواحل مکران از نظر ایجاد بنادر بزرگ، راه‌های مواصلاتی جاده، ریل و حتی فرودگاه و خطوط دریایی، ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی، گردشگری، شیلاتی و تجاری باید مدنظر قرار گیرد.
توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی از سال‌های قبل مورد تأکید فرمانده کل قوا بوده است، در بحث اقتدار دریایی ارتش جمهوری اسلامی اقدامات خوبی انجام داده است به گونه‌ای که امروز در آب‌های آزاد جهان حضور داریم و امنیت را در عرصه دریاها و اقیانوس‌ها فراهم شده است.

موافقت مجلس با یک فوریت لایحه اساسنامه سازمان توسعه سواحل مَکُران
شهریورماه، بررسی دو فوریت لایحه اساسنامه سازمان توسعه سواحل مکران در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۷۱ رأی موافق، ۱۱۷ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر با دو فوریت این لایحه مخالفت کردند. سپس یک فوریت این لایحه به رأی گذاشته شد که نمایندگان با ۱۲۳ رأی موافق، ۷۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در مجلس با آن موافقت کردند.

سواحل مَکُران می‌تواند موتور توسعه کشور باشد
حسین دهقان به عنوان نماینده دولت و رئیس سازمان توسعه سواحل مکران در دفاع از ضرورت بررسی لایحه مذکور به صورت دوفوریت، گفت: امروز بیش از هر مسئله دیگری نیازمند اقدام و عمل انقلابی هستیم چرا که در صورت کوتاهی، آیندگان ما را قضاوت خواهند کرد این در حالی است که سواحل مکران می‌تواند موتور توسعه کشور باشد. اگرچه گلایه‌هایی از بی توجهی دولت‌های گذشته در گسترش این منطقه وجود دارد اما بر این باور هستیم که توسعه سواحل مکران موجب توسعه استان خواهد شد. برداشتن بار عظیم توسعه منطقه و جبران عقب ماندگی آن بدون همراهی مجلس امکان پذیر نیست.
رئیس سازمان توسعه سواحل مکران با بیان اینکه امروز رقبای منطقه با سرعت به دنبال حذف و خنثی سازی ظرفیت‌های کشور از جمله سواحل مکران هستند، گفت: غفلت ما در این زمینه می‌تواند پیامدهای غیرقابل جبرانی در مسیر توسعه کشور داشته باشد.

نگاه دولت سیزدهم به توسعه سواحل مکران یک نگاه فرا ملی است
حسین دهقان، نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران، در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه نگاه دولت سیزدهم به توسعه سواحل مکران یک نگاه فرا ملی است، گفت: طی سال‌های گذشته، حوزه توسعه سواحل مکران و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اساسی که در این منطقه وجود دارد که قادر است سهم قابل توجهی از اقتصاد ملی را به خود اختصاص دهد مطرح شده ولی سرعت کار یا ابعاد مورد توجه متناسب با این خواسته و مطلوب نبوده، هر چند که در دولت‌های گذشته یک سری اقدامات اولیه انجام شده ولی از این نظر که چه مقدار آن اقدامات منجر به عمل و اقدام شده با آن فاصله داریم.
دهقان افزود: بیشتر اقدامات در گذشته در زمینه تهیه اسناد بوده که کارهای خوبی است و نمی‌توان آنها را نفی کرد ولی تا بخواهد وارد مرحله عمل شود کار سخت و دشواری است و در دولت سیزدهم چند گام بزرگ در زمینه توسعه سواحل مکران برداشته شده است. امیدواریم این گام‌ها را بتوانیم عملیاتی کنیم و مردم در گستره ملی و حتی فرا ملی از نتایج آن بهره مند شوند.
وی با تاکید بر این مطلب که در گام نخست یک برنامه بلند مدت توسعه‌ای برای منطقه مکران تدوین شده، اظهار داشت: برنامه به شکلی است که ما توسعه را تنها از این زاویه نگاه نمی‌کنیم که قرار است یک سری اقداماتی صورت بگیرد که منجر به ایجاد کارخانه شود و یا صنعتی راه اندازی شود بلکه نگاه‌ها به جنبه‌های مختلف نظیر ابعاد اجتماعی، فرهنگی، بومی و زیست محیطی است.
دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران همچنین افزود: نگاه دولت سیزدهم به توسعه سواحل مکران یک نگاه فرا ملی است ضمن اینکه بر این باور و اعتقاد هستیم که این منطقه می‌تواند جنبه‌های صنعتی نیز داشته باشد و شاید بزرگترین شاخصه آن بحث‌های تجاری و بازرگانی باشد. سواحل مکران را می‌شود به محلی برای فعالیت در چند زمینه در سطح منطقه و حتی بین‌المللی تبدیل کرد و این توسعه را از این منظر می‌توان یک توسعه همه جانبه تلقی کرد و با بهره‌گیری از تجارت گذشته در زمینه سرمایه گذاری‌های بزرگ صنعتی مثل عسلویه، کاستی‌هایی را که در آن مناطق وجود دارد در منطقه مکران تکرار نشود و این موضوع در برنامه‌ها لحاظ شده به گونه‌ای که مولفه‌هایی مورد توجه قرار داده شده که تأمین کننده آتیه مطلوب، متوازن و هم پا در زمینه‌های مختلف است.
توسعه سواحل مَکُران نیازمند  بودجه مستقل
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه