رییس سازمان بورس و اوراق بهادار

نقش کلیدی و محوری بازارهای سرمایه در ایجاد یکپارچگی و رشد اقتصادی


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پانزدهمین همایش بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) اظهار کرد: هنوز از ظرفیت‌های بازارهای سرمایه اسلامی برای ایجاد همگرایی استفاده نکرده ایم.
به گزارش اقتصادسرآمد، مجید عشقی در همایش بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) با ابزار خرسندی از برگزاری پانزدهمین کنفرانس بازارهای سرمایه اسلامی با موضوع توسعه بازارهای سرمایه اسلامی با هدف همگرایی امت اسلامی،بیان کرد: هدف از گردهمایی در این کنفرانس بررسی نقش کلیدی و محوری بازارهای سرمایه در ایجاد یکپارچگی و رشد اقتصادی در جامعه اسلامی است. امروز دیگر از انفعال و گسستگی و وابستگی ناشی از استعمار دوران قرن ۱۹ خبری نیست و ملت‌های مسلمان دیگر مجبور به تحمل واگرایی حاصل از سیستم سیاسی- جغرافیایی غربی نیستند و کشورهای مسلمان می‌توانند در عین حفظ استقلال خود از ظرفیت سترگ امت اسلامی بهره‌مند شوند.
وی افزود: نباید این نکته را فراموش کرد که مسلمانان همواره با مفهوم کلیدی جماعت و امت آشنا بوده و این آشنایی با نقش محوری خود، آنها را به تشویق و حمایت از یکدیگر می‌کند. پرداخت زکات به منظور حفظ پایه‌های اقتصادی جامعه را می‌توان یکی از جلوه‌های این روح همبستگی در میان امت مسلمان دانست.
عشقی ادامه داد: جامعه مؤمنان در کنار اساسی‌ترین اصول اسلام یعنی ایمان به خدای یکتا و نبوت رسول اکرم (ص)، باید به ظرفیت‌ها و داشته‌های خود بیندیشند و آینده خویش را مهندسی کند؛ در غیر این صورت این دیگران خواهند بود که آینده را برایشان مهندسی خواهند کرد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: به عقیده من آنچه امروز نیاز ماست، همگرایی امت است. در این صورت است که می‌توانیم داشته‌هایمان را روی هم ریخته و آینده‌ای را که در ذهن داریم بسازیم. نخبگان بازارهای سرمایه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید سهم خود را در راه رسیدن به این آرمان ادا کنند؛ آرمان همگرایی در امت. عشقی خاطرنشان کرد: نباید از ذهن دور داشت که برکات همگرایی در امت اسلامی فقط نصیب جامعه اسلامی نخواهد شد؛ چرا که این آرمان در نهایت به سوی جامعه بین‌المللی عادلانه‌تر پیش خواهد رفت و این عدالت از جنبه اقتصادی به معنای جامعه‌ای منصفانه‌تر برای همه نوع بشر خواهد بود.
وی با اشاره به هدف برگزاری این همایش اضافه کرد: اگرچه متفکران مسلمان و متخصصان بازارهای مالی اسلامی و سیاست‌گذاران کشورهای اسلامی در زمینه رساندن صدای صنعت مالی اسلامی به گوش جهانیان کوشش‌های فراوانی کرده‌اند و ما هم‌اکنون شاهد جذابیت صکوک اسلامی در سطح بین‌المللی به واسطه ویژگی‌های خاص آن هستیم؛ اما از ظرفیت‌های بازارهای سرمایه اسلامی برای ایجاد همگرایی در امت اسلامی آنچنان که شایسته است، هنوز استفاده نکرده‌ایم.
نقش کلیدی و محوری بازارهای سرمایه در ایجاد یکپارچگی و رشد اقتصادی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه