استاندار لرستان

هشت هزار اصله نهال  در لرستان غرس شد


خرم آباد- سبحان حبیبی خبرنگار اقتصادسرآمد ، فرهاد زیویار در مراسم روز جهانی خاک و کاشت نهال در خرم آباد اظهار کرد: برداشتن قدم های مناسب در مسیر اجرای عمومی درختکاری مستلزم درک مناسب از ظرفیت های اساسی عناصر خاک و درخت است.
وی افزود: صاحب و متولی طرح کاشت یک میلیارد درخت به عنوان یکی از برنامه های در دست اجرا در دولت سیزدهم، مردم هستند و این مهم توسط آنها انجام خواهد شد. 
زیویار همچنین به نقش مهم رسانه ها در برنامه کاشت نهال توسط مردم اشاره کرد و گفت: رسانه ها نقش مهم تبلیغ، تبیین و تشویق مردم برای مشارکت در این طرح را ایفا می کنند.
وی خاک و درخت را ۲ کارخانه عظیم با کارکردهای حیاتی از جمله تولید غذا، تثبیت خاک، تجزیه و تبدیل ضایعات به مواد قابل استفاده، تصفیه خانه طبیعی هوا، کنترل سیلاب و ذخیره آب های زیرزمینی دانست و یادآور شد: باید درک بهتری نسبت به استفاده از این امکانات خدادادی داشته باشیم و در جهت مصرف بهینه و درست از این ظرفیت ها گام برداریم.
استاندار لرستان با اشاره به سهم ۳۰ میلیونی لرستان در طرح کاشت یک میلیارد درخت برای کشور تاکید کرد: سهم هر لرستانی در این برنامه کاشت بین ۱۵ تا ۲۰ نهال در طول چهار سال است که انتظار می رود شهروندان در این امر مشارکت داشته باشند. احمدرضا دالوند  معاونت عمرانی  نیزبر لزوم تهیه برنامه‌ زمان‌بندی برای اجرای این طرح تاکید کرد و افزود: طراحی فاز نخست باید حدود یک کیلومتر پیش‌بینی شود تا با وفاق عمومی و همکاری دستگاه‌ها نسبت به کاشت درختان اقدام شود.
وی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌های عمومی به منظور مشارکت و استفاده از ظرفیت مردم در اجرای این طرح را مهم برشمرد و اظهار داشت: آبیاری برای نگهداری از این درختان مهمترین موضوع است که امور آب و آبفا همکاری لازم را در این زمینه دارند.
به گفته دالوند نوع نهال هایی که کاشت می‌شود عمدتا میوه‌دار یا درختانی هستند که برای زراعت چوب استفاده می‌شود.
سهم لرستان از جنگل‌های ایران بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است. حسین میرزایی  مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری  بابیان اینکه جانمایی نهال‌ها در شهرستان‌های استان انجام شده است تصریح کرد: طرح کاشت نهال قرار است به مدت چهار سال در کشور اجرایی شود و سهم استان‌ها مشخص شده که در لرستان هر ساله هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نهال کاشته خواهد
 شد.
وی با اشاره به اینکه لرستان ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۲ میلیون اصله نهال را دارد، ادامه گفت: توسعه ۶۰۰ هکتار باغات توسط جهاد کشاورزی ، توسعه باغات در اراضی شیبدار و زراعت چوب نیز در این قالب انجام می شود.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال در مراکز دولتی و پنج میلیون و ۵۰۰ هزار اصله در نهالستان های خصوصی استان تولید شده است و مشکلی بابت تامین نهال وجود ندارد، اما همه مردم و مسوولان باید در کشت و نگهداری نهال ها پای کار باشند.
. در ادامه سید عماد شاهرخی  رییس جهاد کشاوری لرستان بیان کرد
.در سال گذشته در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت، در ۵۰۰ هکتار از اراضی شیب‌دار درخت کاشته شده است.
هشت هزار اصله نهال  در لرستان غرس شد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه