هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته  در مصلای تهران«اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

«دانش‌بنیان ها»  پای کار هوشمند سازی   گذرگاه های ایران

دستیابی به راه های هوشمند، نیازمند اقدام شرکت های فناورانه
​​​​​​​گروه ترانزیت – امید اسماعیلی - ۲۶ آذر، روز ملی حمل و نقل از روزهای افتخارآمیز تاریخ غرورانگیز جمهوری اسلامی ایران است. ۲۶ آذر ۱۳۶۲ و در اوج حملات رژیم بعث عراق به کشورمان، امام خمینی (ره) در پیام تاریخی خود از رانندگان ناوگان باری خواستند تا به بنادر، مراجعه و کالاهای اساسی را به شهرها برسانند و هزاران راننده با لبیک به فرمان رهبر کبیر انقلاب، راهی جنوب کشور شده و تاریخ‌ساز شدند.
۲۶ آذر ۱۳۶۲ و در اوج حملات رژیم بعث عراق به کشورمان، امام خمینی (ره) در پیام تاریخی خود از رانندگان ناوگان باری خواستند تا به بنادر، مراجعه و کالاهای اساسی را به شهرها برسانند و هزاران راننده با لبیک به فرمان رهبر کبیر انقلاب، راهی جنوب کشور شده و تاریخ‌ساز شدند.
وزارت راه و ترابری در سال ۱۳۷۶ و با هدف زنده نگاه داشتن فرمان تاریخی امام (ره) و اقدام مجدانه فعالان عرصه حمل و نقل کشور، ۲۶ آذر ماه را به  عنوان روز ملی حمل ونقل به  شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد کرد و از آن روز تا به الان روز ملی حمل و نقل، فرصتی برای یادآوری اخلاص، شجاعت و صداقت فعالان عرصه حمل و نقل و قدرشناسی از خدمات ارزشمند رانندگان و مهلتی برای بازبینی وضعیت، مسائل و مشکلات موجود بر سر راه این بخش به منظور دستیابی به وضعیت مطلوب است.
با مرور تاریخ هشت سال دفاع مقدس و درایامی که مشکلات و محدودیت های فراوانی  در فعالیت بنادر پنجگانه آبادان، خرمشهر، بندرامام، بوشهر و بندرعباس، بنادر آبادان و خرمشهر به عنوان گلوگاه های اصلی کشور به وجودآمده و تعداد کشتی های در انتظار تخلیه کالاهای اساسی در بنادر به ۱۰۰ فروند رسیده بود که خطرات متعددی همچون هواپیماها و ارتش رژیم بعث آنها را تهدید می کرد.
در آن زمان معاونت وقت حمل ونقل وزارت راه و ترابری مسئولیت ستاد تخلیه کالا، متشکل از چند دستگاه اجرایی را برای بررسی و رصد وضعیت ناوگان جاده ای، تخلیه کالاهای اساسی و کشتی ها را برعهده داشت که باتشدید مشکلات، گزارشی به حضرت امام « ره » از سوی این معاونت ارائه شد. رهبر کبیر انقلاب اسلامی با مشاهده آن گزارش در سخنرانی تاریخی روز ۲۶ آذر ماه ۱۳۶۲، بر لزوم همدلی و همکاری همه آحاد جامعه در حل مسائل تاکید کردند و از رانندگان خواستند برای حل این مساله با دولت همکاری کنند، همین اشاره ایشان کافی بود که آن مساله به طور کامل مرتفع گردد.
در پی صدور فرمان تاریخی امام راحل « ره »، بالغ بر ۴۰۰۰ دستگاه انواع کشنده، کامیون، کامیونت و تریلر توسط کامیونداران، رانندگان، مؤسسات و تشکل های صنفی به سمت بنادر برای تخلیه کشتی ها بسیج شدند و وزارت راه و ترابری در آن زمان با اتخاذ تصمیمات و ابتکاراتی در هماهنگی دستگاه های ذی ربط  خدمات مورد نیاز کامیون داران را فراهم کرد. سرانجام با توصیه اندیشمندانه و پدرانه حضرت امام « ره »  و ایثار و تلاش مجدانه  فعالان  عرصه حمل ونقل، مشکلات تخلیه کالاهای اساسی از کشتی ها در بنادر کشور برطرف شد. 
پس از گذشت دهه ها از آن اتفاق تاریخی در کشور، مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی طی چند سال گذشته با گرامداشت هفته حمل ونقل از تاریخ ۲۶ آذر تا یکم دی ماه را به عنوان هفته حمل و نقل معرفی و هر روز را به نام یکی از اقشار زحمتکش شقوق حمل ونقل نام گذاری کرده است.
ضمن گرامیداشت ایثار، فداکاری و ازخودگذشتگی کارکنان خدوم و شریف شبکه حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی در اقصی نقاط کشور که به صورت شبانه‌روزی مشغول به کار هستند و نیز از خدمات سایر تلاشگران خستگی‌ناپذیر حوزه حمل و نقل در بخش های ساخت و توسعه و نیز نگهداری از زیرساخت های حمل نقل (راهداران و ریل بانان و ...) نیز قدردانی می‌شود.

افندی‌زاده: حضور ۸۵ شرکت دانش بنیان
 و استارتاپ در نمایشگاه حمل‌ونقل 
۳۱۶ شرکت کننده بخش خصوصی و دولتی و مشارکت بیش از ۸۵ شرکت دانش بنیان و استارتاپ در هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته حضور دارند.
شهریارافندی زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی درباره برگزاری هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته و دستاوردهای این نمایشگاه توضیح داد: این نمایشگاه با شعار حمل و نقل هوشمند، ترانزیت و توسعه اقتصادی بزرگ‌ترین نمایشگاهی است که به‌صورت ترکیبی برگزار می‌شود و تولیدکنندگان و استفاده کنندگان را با هم آشنا می‌سازد.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با  حضور ۳۱۶ شرکت کننده بخش خصوصی و دولتی و مشارکت بیش از ۸۵ شرکت دانش بنیان و استارتاپ و نمایندگان خارجی برگزار خواهد شد.
به گفته افندی‌زاده، ۲۶ آذرماه به‌روز حمل‌ونقل نام‌گذاری شده است که به‌تدریج این روز به هفته حمل‌ونقل تبدیل شد که از ۲۶ آذر تا یکم دی ماه که روز راهدار است، ادامه دارد.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل‌ونقل به‌عنوان زیرساخت کشور نقش مهمی در تبادلات بین‌المللی ایفا می‌کند، افزود: این نمایشگاه رویدادی برای آشنایی با دستاوردهای پژوهشی و تکنولوژی‌های روز دنیا است.
وی ادامه‌داد: در این نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان و سایر شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل، حاصل تلاش‌های خود را در زمینه مصالح، زیرساخت‌ها، تجهیزات و ماشین آلات را به نمایش می‌گذارند.
افندی‌زاده با تأکید بر اینکه امروز در زمینه‌های زیرساختی و نرم افزاری در حوزه حمل‌ونقل نیاز به تحول و نوآوری داریم، گفت: شرکت‌های دانش بنیان در چند سال اخیر در این زمینه تلاش کرده‌اند و آخرین فناوری‌های خود را در این نمایشگاه ارائه می‌کنند.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از حوزه‌های ارائه خدمات و محصولات در هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته را محصولات صنعتی مورد استفاده در حوزه راهداری و راه‌سازی دانست که باید استاندارد آن‌ها تضمین شده و بازار آن‌ها فراهم شود.
وی افزود: نیازهای بخش دولتی در حوزه حمل‌ونقل در این نمایشگاه مطرح می‌شود تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند راهکارهای مؤثر و ظرفیت‌های خود را برای پاسخ‌گویی به این نیازها ارائه دهند.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در این نمایشگاه میزگردهای تخصصی توسط مسئولان حمل‌ونقل کشور در حوزه‌های مختلف دریایی، ریلی، هوایی و جاده‌ای برگزار می‌شود تا هم نیازها و هم توانمندی‌ها و راهکارهای تأمین این نیازها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
افندی‌زاده مهم‌ترین هدف این نمایشگاه را تبادل افکار در خصوص نیازها و توانمندی‌ها دانست و گفت: باید محافلی برای ارائه ایده‌ها و توانمندی‌های نخبگان فراهم شود و این نمایشگاه با برگزاری کارگاه‌های تخصصی این بستر را فراهم می‌کند.
وی یادآور شد: برپایی میز خدمت توسط شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته وزارت راه و شهرسازی به‌منظور تعامل با مردم از دیگر امکانات خوب این نمایشگاه است.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استفاده از حمل‌ونقل هوشمند یکی از مباحث مطرح شده در سال‌های اخیر است، افزود: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند ظرفیت‌های خود در حوزه ایجاد سیستم‌هایی که موجب ارتقا خدمات حمل‌ونقل می‌شود مثل ایمنی و… را در این نمایشگاه ارائه کنند.
افندی‌زاده نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته را حلقه تعامل و تبادل اطلاعات و خدمات دانست و گفت: ایجاد این ارتباط و حفظ آن می‌تواند منجر به انعقاد قراردادها و توافق‌نامه‌هایی مثبتی شود.
وی ابراز امیدواری کرد در این ۳ روز شاهد ثمرات مثبتی در هفته حمل‌ونقل از طریق این نمایشگاه برای مردم فعالان اقتصادی سرمایه‌گذاران، شرکت‌های دانش بنیان و… باشیم.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه حمل و نقل توضیح داد: کشور ما یک چهارراه ترانزیتی است که با توجه به موقعیت استراتژیک و ظرفیت‌های بالای ترانزیتی می‌تواند با تکمیل تجهیزات در حوزه‌های نرم‌افزار و سخت‌افزاری، نقش خود را در منطقه تقویت کند.
افندی‌زاده بیان کرد: از تمام اقتصاددانان و فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم از این نمایشگاه بازدید کنند و سرمایه خود را وارد زمینه‌های توسعه حمل‌ونقل و تجهیزات کنند.وی در پایان از همه دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه از جمله مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی و همه سازمان‌های تابعه و همچنین شرکت‌های بخش خصوصی برای برگزاری این نمایشگاه قدردانی کرد.

وحید قربانی: گشایش نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته
 در مصلای تهران؛ ۲۷ آذرماه
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی از گشایش نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در مصلای امام خمینی (ره) تهران در ۲۷ آذر، به مناسبت هفته حمل ونقل با حضور ۳۱۶ شرکت کننده بخش خصوصی و دولتی خبر داد. 
وحید قربانی با اشاره به برگزاری هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در مصلای تهران تصریح کرد: این نمایشگاه با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاونان و دیگر مسئولان همزمان با هفته حمل ونقل در سالن شبستان مصلای امام خمینی (ره) به مدت سه روز برگزار می شود.
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: این نمایشگاه با وسعت بیش از ۱۶ هزار متر مربع با  مشارکت بیش از ۸۵ شرکت دانش بنیان و استارتاپ و نمایندگان خارجی که نسبت به دوره های گذشته بی سابقه است برگزار خواهد شد.
 وی افزود: رونمایی از حداقل ۲۲ محصول از شرکت های مختلف و همچنین ماشین آلات راهسازی و برگزاری کارگاه های آموزشی توسط انجمن ها و اتحادیه های صنفی از دیگر برنامه های این نمایشگاه است.
قربانی اظهار کرد: برگزاری میز ارتباطات مردمی با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی و رؤسای سازمان ها و شرکت های تابعه در محل نمایشگاه به منظور پاسخگویی به مراجعه کنندگان، برگزاری نشست های تخصصی از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این نمایشگاه است.
وی ادامه داد: آغاز اولین رالی تور کشنده های سنگین از تهران در محل نمایشگاه و پایان  در شهر اراک  با حضور بیش از ۴۰ خودرو سنگین توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از دیگر برنامه های نمایشگاه در هفته حمل و نقل است.
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنابع وابسته با شعار حمل و نقل هوشمند، ترانزیت و توسعه اقتصادی که از ۲۷ تا ۲۹ آذرماه در نیم طبقه شبستان مصلی تهران برگزار می‌شود، با کارگاه‌هایی آموزشی مختلفی همراه است
وی افزود: راهکارهای تبیین مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان، کارگاه آموزشی مهندسی ارزش، کارگاه آموزشی بررسی ویژگی‌های فیزیکی و عملکردی مراکز لجستیکی کشورهای مختلف در هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار می‌شود.
بنا بر این گزارش کارگاه آموزشی مهندسی ارزش در روز ۲۷ آذرماه ساعت ۱۴ توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ارایه می‌شود. همچنین، کارگاه آموزشی بررسی ویژگی‌های فیزیکی و عملکردی مراکز لجستیکی کشورهای مختلف ۲۸ آذر ماه ساعت ۱۱ توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و کارگاه استفاده از آسفالت سرد کیسه‌ای برای عملیات تعمیر و نگهداری زمستانه با تمرکز بر پر کردن چاله‌ها ۲۹ آذر ساعت ۱۱ توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ارایه خواهد شد.
همچنین راهکارهای تبیین مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان تحت عنوان الزامات ترافیکی ۲۸ آذر ماه ساعت ۱۴ توسط کمیسیون تخصصی ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در هفتمین نمایشگاه حمل و نقل ارایه 
می‌شود.
«دانش‌بنیان ها»  پای کار هوشمند سازی   گذرگاه های ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه