« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

صعود کم‌توان شاخص کل به تراز 2میلیون و 200هزار واحد

گروه یازارسرمایه - سمیه ملایی - شاخص کل بورس در هفته گذشته توانست با رشد 52هزار واحدی وارد سطح 2میلیون و 200هزار واحد شود. این افزایش به کمک رشد شرکت‌های با سرمایه و ارزش معاملات بالا در بازار سرمایه بود. گروهی که نزد فعالان بازار سرمایه به شاخص‌سازها معروفند.سهم‌‌‌‌های شاخص‌ساز همان شرکت‌‌‌‌های بزرگی هستند که اوضاع آن‌‌‌‌ها و مثبت یا منفی بودنشان اثر به‌سزایی بر روی شاخص کل بورس دارد؛ بنابراین از این شرکت‌‌‌‌های بزرگ به‌عنوان سهم‌‌‌‌های شاخص‌ساز در بازار سرمایه یاد می‌‌‌‌شود.
مخابرات ایران، همراه اول و چند شرکت با ماهیت هلدینگی نقش بالایی در صعود شاخص بورس هفته گذشته داشتند، اما این روند صعودی در دو روز پایانی هفته گذشته ضعیف شد.
گاهی شاخص کل تصویر مثبتی از بازار را ارائه می‌دهد، اما سبد سهام شما و یا پرتفوی سرمایه‌گذاری‌تان شرایطی منفی را تجربه کند. در چنین شرایطی باتوجه‌به فرمول محاسبه‌‌‌‌ی شاخص کل حتی اگر اتفاق چندان مثبتی در سهام شرکت‌‌‌‌های بزرگ رخ نداده باشد ممکن است بر اثر کد به کد در سهم شرکت‌‌‌‌های بزرگ و معامله شدن آن‌‌‌‌ها شاخص کل مثبت گزارش شود درحالی‌که عملاً وضعیت بازار چندان صعودی نبوده است.
مهمترین دلیل رشد شرکت‌های با سرمایه بالا، جذابیت این گروه برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هاست که سبب شد میانه هفته گذشته با افزایش حجم و ارزش معاملات نظر گروهی از معامله‌گران به این شرکت‌ها به گونه‌ای جلب شد که در ساعت‌هایی از زمان معاملات حتی این شرکت‌ها درصد کامل صعودی و صف خرید را نیز تجربه کنند، اما با یک یا دو روز نوسان قیمتی با نظر فعالان بازار سرمایه بار دیگر تغییر کرد و در روزهای پایانی هفته این گروه نیز قیمت‌های نزولی را تجربه کردند.
ثبت دارایی به روش بهای تمام‌شده در زمان تورم یا زیان‌های ادامه‌دار در چند سال در نشان دادن ارزش روز دارایی نارسایی دارد که همین امر مشکلاتی را در مبادلات مالی شرکت‌ها نظیر سپردن کردن دارایی برای گرفتن اعتبار از بانک‌ها یا نشان دادن ارزش روز به سرمایه‌گذاران می‌شود.
بالا بردن مبلغ دارایی و در نهایت تجدید آن به صورت مستقیم تحت عنوان مازاد تجدید در دارایی ثبت می‌شود و در ترازنامه موجود از آن به عنوان دارایی صاحب یاد می‌شود. به عبارت دیگر تجدید ارزیابی به معنای به‌روز کردن ارزش کلیه دارایی‌های استهلاک‌پذیر و استهلاک ناپذیر یک شرکت است.
انتشار شنیده‌هایی درباره نیاز به تغییر استانداردهای حسابرسی برای استفاده هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها از افزایش سرمایه تجدید ارزیابی سبب شد که فعالان بازار سرمایه اندکی زمان خرید این گروه را به تعویق اندازند. زیرا تغییر استانداردهای حسابرسی در بهترین زمان در سال‌جاری محقق نمی‌شود.استانداردهای حسابرسی حاوی دستورالعمل‌هایی است که حسابرسان در انجام کار خود مورد استفاده قرار می‌دهند. برای اینکه بتوان از درستی عملکرد حسابرسان اطمینان پیدا کرد و برای مطمئن شدن از صحت و کیفیت گزارش‌های حسابرسی، از استاندارد حسابرسی استفاده می‌شود.

تغییر استانداردهای حسابرسی
بحران‌های مالی، رسوایی‌های مالی، جهانی شدن، و پیچیدگی‏‌های روز افزون محیط تجاری باعث تاکید بر اهمیت گزارش‏گری قابل اتکا و با کیفیت شده است. محیط کنونی به اطلاعات بیشتر و کامل‏تر و البته قابل اتکا در مورد بنگاه‌های اقتصادی و فرآیندهایی که از کیفیت گزارش‌های مالی پشتیبانی می‏کنند، نیاز دارد. سهام‏داران فعلی و سرمایه‌گذاران بالقوه و سایران در تلاش هستند تا از  طریق دست‏یابی به اطلاعات مربوط و قابل اتکا سطح ابهام را کاهش دهند. در این راستا گزارش حسابرسی به عنوان خروجی اصلی فرآیند حسابرسی است. به عبارت دیگر، می‌توان گفت روش اصلی برقراری ارتباط با ذی نفعان یک بنگاه اقتصادی، گزارش حسابرس است که معمولاً این گزارش در قالبی استاندارد به توصیف صورت‏های مالی حسابرسی‌شده، فرایند حسابرسی، مسئولیت‏های مدیریت و حسابرس می‏ پردازد و تا زمانی که از نظر استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی، اظهارنظر حسابرس بر روی صورت‌های مالی دارای ارزش و بار اطلاعاتی است، تقاضا برای افزایش مربوط بودن و اطلاع‌رسانی بهتر گزارش‌های حسابرسی وجود دارد.  براساس نظرخواهی بین‌المللی که توسط هیات تدوین استانداردهای بین‏المللی حسابرسی و اعتباربخشی صورت گرفت، نیاز  استفاده‌کنندگان به افزایش کیفیت گزارش‌های حسابرسی منجر به تدوین استانداردهای جدید شد.
دو نیمه متفاوت ارزش معاملات 
در هفته گذشته
رصد آمار معاملات در هفته گذشته از دو نیمه متفاوت ورود و خروج پول حقیقی به بورس حکایت می‌کند. در روزهای شنبه و دوشنبه گذشته (یکشنبه تعطیل رسمی بود) ارزش معاملات خرد روند صعودی تجربه کرد و به ترتیب به 6 و 8همت تومان رسید.در حالی که چهارشنبه 22، آذرماه ارزش معاملات حدود 4.5همت تومان بود.
همچنین در دو روز یادشده به ترتیب 258 و 76میلیارد تومان ورود پول حقیقی ثبت شد، اما این روند در دو روز پایانی هفته گذشته یعنی سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته، روند نزولی در ارزش معاملات و معکوس در ورود پول حقیقی ثبت کرد.
سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته به ترتیب ارزش معاملات خرد 6 و 5.2همت تومان بود که فاصله معناداری با ارزش معاملات دوشنبه دارد و به نوعی تداعی‌کننده نقد شدن و شناسایی سود از سوی گروهی از فعالان بازار سرمایه است.
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را دررابطه‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.
همچنین در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته به ترتیب 393 و 350میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شد.
روند ورود و خروج پول حقیقی و کاهش ارزش معاملات در روزهای پایانی هفته گذشته، نوعی از کاهش جذابیت بورس نزد فعالان بازار سرمایه حکایت می‌کند به عبارت دیگر، قدرت کم شاخص بورس در فتح تراز 2میلیون و 200هزار واحد سبب شد که سفته‌بازان تصمیم به خروج از بورس و شناسایی سود کنند.
سفته‌بازی (به فرانسوی: Spéculation) انجام معاملات اقتصادی ریسک‌دار، به منظور حصول سود از نوسانات کوتاه یا میان‌مدت، در ارزش بازاری کالای تجاری چون روشی اقتصادی، به جای سعی برای حصول سود از روش‌های اقتصادی اصولی (روش‌هایی چون سود سرمایه، بهره، یا سود سهام) است.
گاهی اوقات، سرمایه‌گذار و سفته‌باز را از نظر افق زمانی تصمیم‌گیری با یکدیگر مقایسه می‌کنند. از این دیدگاه، کسی که مثلاً خانه‌ای را خریده و آن را خالی و بدون استفاده نگه داشته و سال‌ها بعد فروخته است، سرمایه‌گذار و کسی را که خانه‌ای را به خاطر قیمت مناسب و ارزان آن (مثلاً به دلیل نیاز مالک خانه به نقدینگی) خریداری می‌کند و طی روزها یا ماه‌های آتی آن را به فرد دیگری می‌فروشند، سفته‌باز گفته می‌شود.
 صعود کم‌توان شاخص کل به تراز 2میلیون و 200هزار واحد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه