جاده‌ها زیر پای رخش‌های بهارران؛

زنجیره لجستیکی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تکمیل شد

راهبرد جدید گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای تبدیل شدن به یک شرکت حمل و نقل چند وجهی که از سوی مدیرعامل این شرکت مطرح شده بود، اکنون به منصه ظهور رسیده و با پیوستن کامیون‌های تازه‌نفس به این شرکت، گام جدیدی برای تکمیل این بخش از زنجیره حمل و نقل چندوجهی برداشته شده است. به این ترتیب، ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت سرآمد در حوزه حمل بار دریایی که رتبه شانزدهم حمل بار کانتینری در دنیا را دارد، اکنون با خرید کامیون ملکی و تجهیز ناوگان حمل بار جادهای خود، چشماندازی جدیدی را پیش روی فعالیت تجاری خود می‌بیند تا با خدمات رسانی بهتر به تجار و فعالان اقتصادی، زمینه‌ساز خدمات‌رسانی بهینه‌تر به تجارت خارجی کشور باشد. بر این اساس، کامیون‌های تازه‌نفس به زودی به ناوگان حمل و نقل جادهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواهند پیوست تا در قالب کریدور شمال- جنوب، بتوانند بار را از بنادر جنوبی کشور به مقصد بنادر شمالی کشور حمل کرده و خدمات‌رسانی گستردهای را در راستای کالارسانی به بازار کشورهای شمالی حاشیه دریای خزر صورت دهند. علی سالمی‌زاده، مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی بهارران از آخرین تلاش‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای تکمیل ناوگان ملکی حمل بار جادهای گروه کشتیرانی در قالب پروژه حمل و نقل چندوجهی می‌گوید. 

* شرکت حمل و نقل بین المللی بهارران با چه هدفی از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است؟
- گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای تبدیل شدن به یک شرکت لجستیکی تمام عیار و همچنین برای مرتفع ساختن نیاز صادرکنندگان و واردکنندگان کالا، شرکت حمل و نقل بین‌المللی جادهای خود را تحت عنوان «بهارران» تاسیس کرده است. این شرکت تکمیل‌کننده زنجیره حمل و نقل جاده‌ای در گروه کشتیرانی است. در واقع بهارران در کنار بخش‌های حمل و نقل دریایی کانتینری و فله و همچنین حمل و نقل ریلی زنجیره حمل را در گروه کشتیرانی کامل می‌کند. بر این اساس، حمل کالا از مبدأ به مقصد به صورت یک بسته کامل حمل و نقلی انجام می‌شود و به اصطلاح عملیات حمل DOOR TO DOOR رخ می‌دهد.

* در بدو امر، بر چه بخش‌های حمل و نقلی تمرکز دارید؟
- شرکت بهارران نقش راهبردی در توسعه لجستیک و حمل کالاهای ترانزیتی دارد. در حال حاضر فعالیت این شرکت بیشتر بر حمل کالاهای بین‌المللی و ترانزیتی جاده‌ای متمرکز است. البته هدف آن است که به زودی به حمل کالاهای داخلی نیز ورود کنیم.

* ناوگان جاده‌ای در این شرکت، از چند دستگاه کامیون تشکیل شده است؟
- به تازگی تعداد 150 دستگاه کامیون کشنده صفرکیلومتر تولید داخل را خریداری کرده‌ایم که همگی در حال تجهیز هستند تا وارد ناوگان جادهای شوند. امیدواریم تمام این 150 دستگاه کامیون، حداکثر تا یک ماه آینده وارد جاده‌ها شوند.

* برنامه شما برای توسعه ناوگان چیست؟
-  طبق برنامه راهبردی 5 ساله گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بهارران باید ظرف یک سال آینده هزار دستگاه کامیون ملکی فعال در ناوگان خود داشته باشد. به این سبب و طبق قراردادی که با تولیدکنندگان داخلی داریم، به تدریج کامیون‌های نو دیگری وارد ناوگان خواهند شد. البته با توجه به مصوبه دولت که طی آن، شرکت‌های حمل و نقلی اجازه یافته‌اند که تا سقف 100 دستگاه کامیون را وارد کنند، به احتمال زیاد تا سال آینده 1100 دستگاه کامیون را در ناوگان بهارران داشته باشیم که فراتر از پیش‌بینی و برنامه‌ها است.

* بر این اساس نحوه ورود کامیون ها به ناوگان چگونه خواهد بود؟
-  برنامه ما این است که در سه ماهه اول سال آینده، 500 دستگاه کامیون به ناوگان این شرکت ملحق شوند. در سه ماهه دوم نیز 500 دستگاه بعدی ملحق خواهند شد و تا پایان سال 100 دستگاه باقی مانده هم به گروه خواهند پیوست. این کامیون‌ها به تمام مقاصد در سراسر کشور تردد خواهند کرد.

* مالکیت کامیون‌های شرکت بهارران با چه شرایطی به رانندگان منتقل خواهند شد؟
 - نحوه واگذاری کامیون‌ها به راننده‌ها به این صورت خواهد بود که به محض اینکه راننده به تحت پوشش «بهارران» دربیاید، کامیون به صورت صد درصدی در اختیار وی قرار می‌گیرد. سپس کامیون با کمترین بهره و به شرط تملیک، طی فرآیندی 3 تا 6 ساله به مالکیت رانندگان در خواهد آمد. به عبارتی اگر راننده‌ای فعالیت موثرتری داشته باشد، طی مدت کوتاه و ظرف سه سال مالک کامیون خواهد شد.

* همکاری با شرکت بهارران به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، چه مزایای دیگری برای رانندگان در بر دارد؟
- همانطور که پیش از این گفته شد، شرکت بهارران بخشی از گروه بزرگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از پایه‌های اقتصاد کشور است؛ بنابراین رانندگان هیچوقت دغدغه بار نخواهند داشت و به عبارتی بار آنها تضمین شده است؛ ضمن اینکه بهارران یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی و داخلی است و زیرمجموعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز به شمار می‌رود؛ این در حالی است که شرکت‌های مختلف گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که فعالیت‌های دریایی انجام می‌دهند، نیز برای حمل بار خود با این شرکت همراه خواهند شد؛ بنابراین رانندگانی که زیرمجموعه شرکت بهارران فعالیت می‌کنند، این شانس را خواهند داشت که همواره باری برای حمل دارند و وجود بار برای آنها، تضمین شده است؛ در صورتی‌که افرادی که از سایر شرکت‌ها به صورت لیزینگی کامیون خریداری می‌کنند، از این امتیاز برخوردار نیستند. همچنین سودی که شرکت‌های لیزینگی برای در اختیار گذاشتن کامیون از خریدار دریافت می‌کنند، بسیار بالا است؛ در صورتی که شرکت بهارران سعی کرده با حداقل سود، کامیون را در اختیار راننده قرار دهد؛ البته سودی که راننده، توان پرداخت آن را داشته باشد، مشکلات راننده، هزینه‌های او و کامیون هم در این حوزه پیش‌بینی شده است. شرکت بهارران، کامیون و یدک‌کش را نیز به صورت کامل بیمه بدنه و شخص ثالث نموده است و اگر اتفاقی برای کامیون و یا بار آن بیفتد، کاملا تحت پوشش بیمه مسئولیت بهارران قرار دارد و خسارت آن به صورت کامل، پرداخت می شود.
زنجیره لجستیکی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تکمیل شد
ارسال دیدگاه
دیدگاه شما | 1 دیدگاه
کریم شادکام 1403/2/25 - 16:38
سلام با چقدر پیش پرداخت میشه ثبت نام کرد
rateup 0
 ratedown 0
اخبار روز
ضمیمه