کلیات طرح جامع توسعه مَکُران چه می گوید؟ « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

در جلسه شورای توسعه  سواحل مَکُران چه گذشت؟


ضرورت طراحی یک نقشه و سند آمایش سرزمینی با محوریت مردم!
​​​​​​​گروه توسعه – امید اسماعیلی - محدوده منطقه مَکُران در سواحل دریای عمان و در آستانه و دهانه اقیانوس هند عموماً به جهت موقعیت ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک و از جهت نظامی و ظرفیت اقتصاد دریامحور اهمیت بسیاری دارد و امروزه و شاید در آینده بیشتر محل رقابت قدرت‌های بزرگ دنیا یعنی آمریکا و چین باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد، این سواحل که به فرموده رهبر انقلاب «گنج پنهان» کشور نامگذاری شده است با داشتن قابلیت‌های فراوان و قرار داشتن در موقعیت جغرافیایی ویژه از اهمیت بالای استراتژیکی برای ایران برخوردار است و از این حیث، تاکید فرمانده معظم کل قوا بر احیای نام تاریخی مَکُران و توسعه این سواحل نشان از هوشمندی، دقت نظر و نگاه عمیق ایشان در مسائل منطقه و جهان دارد. سواحل متمایز و متفاوت مکران با طول ۵۴۱ کیلومتر بکر و دست نخورده است، از طرفی یکی از ویژگی‌های سواحل مَکُران تلاقی کویر، تالاب، کوه و جنگل با دریا است.الی ایحال ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد بایستی مردم و مطالبه گران توسعه سواحل مَکُران را در جریان فعل و انفعالات توسعه این منطقه گران سنگ و ارزشمندی که چشم جهانیان را به خود خیره کرده است و ما در ایران مردمان را از بهره برداری از این مهم همچنان بی‌بهره گذاشته ایم را با خبر کنیم.
بر اساس این گزارش، با خبر شدیم که پایان هفته گذشته جلسه ای در نهاد ریاست جمهوری تحت عنوان چهارمین جلسه شورای توسعه سواحل مَکُران با ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شده است که در این رابطه طرح جامع و برنامه توسعه منطقه مَکُران مورد بحث و بررسی قرار گرفته و کلیات آن به تصویب رسیده است.
این گزارش می افزاید: در این جلسه وزرای نفت، جهاد کشاورزی، نیرو و راه و شهرسازی، دبیر هیات دولت، معاون حقوقی رئیس جمهور، دبیر شورای توسعه سواحل مَکُران و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط اجرایی و دولتی حضور داشتند، گزارشی از طرح جامع و برنامه توسعه ۵ ساله مکران ارائه شده است.
ضرورت طراحی یک نقشه و سند آمایش سرزمینی بر اساس اسناد بالادستی با محوریت مردم
در همین رابطه، محمد مخبر مَکُران را منطقه فرصت‌ها خواند و برنامه ریزی برای توسعه این منطقه با محوریت و فعال کردن مردم طبق یک نقشه و سند آمایش سرزمینی بر اساس اسناد بالادستی را ضروری خوانده است. 
وی تاکید کرده است: ایجاد ۲۷ شهر و نقطه جدید ساحلی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم برای فعالسازی اقتصاد دریامحور است که از این تعداد حدود ۱۰ شهر در منطقه مکران قرار دارد و می‌تواند بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری توسط شرکت‌های داخلی و خارجی فراهم آورد.طبق این گزارش توسعه منطقه مَکُران با دیدگاه آباد سازی سواحل، توسعه دریا محور و نگاه راهبردی به مناطق دریایی دیده شده است که این طرح ۵ ساله توسعه براساس بررسی اسناد فرادستی همانند طرح آمایش سرزمین، طرح آمایش استان‌های سیستان وبلوچستان و هرمزگان، طرح توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران و سند طرح جامع مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ایران تهیه شده است.
بر این اساس، بارگیری و انتقال ۱۵ میلیون تن کالا در سال در مسیر کریدور‌های بین المللی، گسترش سکونتگاه‌ها و شهر‌های موجود و ایجاد شهر‌های جدید به میزان ۲ میلیون و پانصد هزار نفر، گسترش زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی، تولید و انتقال ۱۷ هزار مگاوات برق، تامین و انتقال ۳ میلیون متر مکعب آب شرب کشاورزی و صنعتی، ایجاد ۴۰۵۰ تخت درمانی و ایجاد ۵ منطقه پیشران اقتصادی در سواحل و توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشمی، معدنی و گردشگری، شیلات و کشاورزی، کشتی سازی و پشتیبانی بندری، صنایع الکترونیک و حمل و نقل از جمله اهداف برنامه ۵ ساله سواحل مکران است.
گفتنی است طرح توسعه سواحل مَکُران در این جلسه پس از بحث و بررسی در کلیات مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد دستگاه‌های ذیربط نظرات اصلاحی خود را ظرف دو هفته آینده اعلام نمایند و این سند در کمیته‌ای با حضور مقامات تعیین شده نهایی و سپس ابلاغ شود.
همچنین در این جلسه مقرر شد برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پس کرانه با محوریت ساخت بزرگراه و محور ساحلی، توسعه فرودگاه‌ها و تکمیل خطوط ریلی خصوصا خط ریلی چابهار ـ زاهدان برای اتصال به شبکه ریلی کشور تسریع صورت پذیرد.
پس از گذشت ۵۰ سال از تهیه برنامه مدون فرانسوی ها برای توسعه سواحل مَکُران که به تاریخ پیوست و با گذشت بیش از یک دهه از  بیانات و تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی درباره مَکُران مبنی بر این که «مکُران گنج پنهان» است، فصل تابستان شاهد انتشار خبر خوبی بودیم که لایحه اساسنامه سازمان توسعه سواحل مَکُران در تاریخ ۱۱ تیر‌ ۱۴۰۲ برای انجام تشریفات قانونی توسط رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.
خبری که مسرت بخش بود. طی این مدت بسیار طولانی انتظار می رفت، تلاش همه جانبه ای برای احیا، بهسازی و توسعه سواحل مکُران شکل بگیرد و نعمات این گنچ پنهان به مردم ایران برسد؛ کما اینکه دولت در قالب شورای توسعه، مباحث توسعه این منطقه را پیش می برد اما با چه کم و کیفی، بماند.  
هرچند با این وضعیت موجود، سازمان توسعه مَکُران کار چندانی نمی‌تواند انجام دهد، از این‌رو ناگزیر از تمرکز بر جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی هستیم که در اساسنامه هم بر آن تأکید شده است، همین مسأله، توسعه منطقه را از حالت درون‌زا به برون‌زا تبدیل می‌کند.
ما در روزنامه اقتصادسرآمد به عنوان تنها روزنامه دریایی سال هاست که پی گیریم با شنیدن خبر تشکیل سازمان توسعه مکُران، بارقه امیدی ایجاد کرد و جرقه ای زد تا روشنای آینده خوبی در سواحل رهاشده ی مکُران پدید آید. تصدی معاون رییس جمهوردر این شورا هم پیام های خوبی را ارسال کرده است با شنیدن این خبر مسرت بخش، « ارسال لایحه اساسنامه سازمان توسعه سواحل مَکُران به مجلس» خبرهای خوب در راه خواهد بود.حریریه روزنامه دریایی اقتصادسرآمد در کنار مردم ایران بخصوص مردم خونگرم سیستان و بلوچستان همچنان چشم به راه خبر تشکیل سازمان توسعه مَکُران هستیم.
در جلسه شورای توسعه  سواحل مَکُران چه گذشت؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه