« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

فراز و فرود شاخص کل بورس از اردیبهشت‌ماه تاکنون

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - شاخص کل بورس این روزها در محدوده حساسی قرار دارد. محدوده مهمی که نوع واکنش شاخص به این محدوده می‌تواند سبب تصمیم‌گیری بسیاری از فعالان بازار سرمایه برای روزها یا هفته‌های آتی قرار بگیرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، شاخص کل بورس بر اساس شکل اردیبهشت ماه سالجاری از سطح 2میلیون و 540هزار واحدی با فروش بالای و عقب‌نششینی خریداران وارد روند اصلاحی شد. روند اصلاحی که با خسته‌کردن سرمایه‌گذاران تا محدوده یک‌میلیون و 940هزار واحدی ادامه یافت.
در این مدت حجم و ارزش معاملات به طور محسوس کاهش پیدا کرد و بر حجم عرضه اولیه‌ها افزوده شد. در این مدت بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه درباره نبود مقدار مناسب حجم و ارزش معاملات هشدار داده بودند.

کمبود نقدینگی در بورس
علی اسکینی، کارشناس بازار سرمایه تیرماه سالجاری در مطلبی با عنوان «چرا گروه‌های ریالی در بازاربورس جذاب‌ترند» به «اقتصاد سرآمد» گفته بود: «فاکتور مهمی که این روزها سبب فاز رکودی در بورس شده است کمبود نقدینگی در بازار سرمایه است که همین امر روند صعودی بورس را با چالش همراه کرده است.»
او یادآوری کرده بود: «ارزش معاملات در بازار سرمایه اکنون کاهش قابل توجهی (حدود 10 همت) در مقایسه با روزهای اوج خود (بالاتر از 15 همت) تجربه می‌کند؛ بنابراین افزایش ارزش معاملات یکی از پیش‌نیازهای ضروری برای رشد بورس است.»
همراه با کاهش ارزش معاملات به سطح کمتر از 5همت تومان در چند ماهه گذشته، ارزش معاملات خرد نیز به طور محسوسی کاهش یافت.
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را دررابطه‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.

شهریورماه؛ شناسایی کف جدید
شاخص کل بورس با انتشار خبرهای خوب و پس از اصلاح فرسایشی از اردیبهشت در سطح یک‌میلیون و 940هزار واحد کف جدیدی را شناسایی کرد و روند صعودی کم‌قدرت را شروع کرد. حرکت صعودی تا سطح 2میلیون و 155هزار واحد و نیمه اول شهریورماه ادامه یافت، اما از این سطح دوباره شاخص کل بورس وارد فاز اصلاحی شد و این تراز را به عنوان سطح مقاومت شناسایی کرد.
سطح مقاومت محدوده‌ای از قیمت است که از افزایش بیشتر قیمت در یک روند صعودی جلوگیری می‌کند. معمولاً زمانی که قیمت یک دارایی در حال کاهش باشد، با رسیدن به یک «سطح حمایت» (Support Level) حرکت نزولی آن متوقف می‌شود. در حقیقت این محدوده با حمایت از قیمت، جلوی کاهش بیشتر آن را می‌گیرد و در مقابل

افزایش بی‌اعتمادی در بازار سرمایه
بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی و نامعلوم بودن نوع و مقدار عوارض سبب نوعی انفعال فعالان بازار سرمایه شد. آذرماه بود که درباره چرایی نوع رفتار فعالان بازار سرمایه علی اسکینی، کارشناس بازار سرمایه در مطلبی با عنوان «افزایش بی‌اعتمادی در بازار سرمایه» به «اقتصاد سرآمد» گفته بود: « ادامه رکود در بورس سبب شد که تقریبا تاکنون هر چه بازدهی در بازار سرمایه از اول سال بود از دست برود.
او اضافه کرده بود: سهامداران هم این روزها به گونه‌ای در حال فروش سهام خود هستند که گویی ۲۰ تا ۳۰درصد در سود هستند.
این تحلیل‌گر بازار سرمایه اظهار کرده بود: بی‌اعتمادی یکی از مهمترین دلایلی است که موجب شد بورس وارد این رکود شود. سرمایه‌گذاران در دو تا سه سال اخیر، با آماجی از تصمیم‌ها مواجه شدند که سبب ضعیف شدن اعتمادشان به بورس شده است و اعتماد دوباره سرمایه‌گذاران سخت است.
اسکینی افزوده بود: از سویی دیگر، دولت هم با مصوبات، مصاحبه‌ها و تصمیم‌هایش بارها نشان داده است که سبب بی‌اعتمادی بیشتر سهامداران شده است.»

عبور از سطح 2میلیون و 155هزار واحد
روزهای پایانی آذرماه بود که شاخص کل بورس توانست از سطح مقاومت یک‌میلیون و 155هزار واحدی عبور کند، اما این صعود تنها سه روز کاری ادامه یافت و با رسیدن شاخص کل بورس به محدوده یک‌میلیون و 200هزار واحدی، دوباره روند اصلاحی شروع شد و شاخص اصلی بازار سرمایه در روندی برگشتی و خسته‌کننده دوباره نزدیک همان سطح حمایت قبلی یعنی یک‌میلیون و 155هزار واحدی شد.
سطح حمایت سطحی است که تقاضا به‌اندازه‌ای است که مانع از سقوط بیشتر ارزش ارز می‌شود. زمانی که خط روند قیمت به سطح حمایت می‌رسد، برای عبور از آن با دشواری رو به رو می‌شود چون وقتی که قیمت به حمایت نزدیک می‌شود، خریداران (تقاضا) تمایل زیادی به خرید دارند و فروشندگان (عرضه) تمایل کمتری به فروش دارند.
به دلیل احتمال تغییر ماهیت دادن سطوح حمایت به مقاومت و برعکس، فعالان بازار سرمایه حالا در انتظار نوع واکنش شاخص کل بورس به سطح حمایت یک‌میلیون و 155هزار واحد هستند. اگر این سطح بتواند حمایت لازم را انجام دهد و شاخص کل را به بالا پرتاب کند روند صعودی می‌شود در غیر این‌صورت، احتمال شکسته شدن سطح حمایت و تبدیل آن به سطح مقاومت وجود دارد.
تبدیل سطوح
گاهی وظایف خطوط حمایت‌ و مقاومت جابه‌جا یا تغییر می‌کند. در صورت شکست خطوط، جابه‌جایی وظایف بین آن‌ها پیش می‌آید؛ خطی که تا‌کنون نقش حمایت را داشت، اکنون به عنوان مقاومت عمل می‌کند و خطی که نقش مقاومت را داشت، به عنوان حمایت عمل می‌کند.برای اطمینان از شکست و معتبر بودن آن، باید به کندل استیک‌هایی که روی این خطوط تشکیل می‌شوند، دقت کرد. یک شکست معتبر با حجم بالا اتفاق می‌افتد.

دو راهی صعود یا نزول
اگر شاخص کل بورس نتواند با افزایش حجم و ارزش معاملات دوباره وارد روند صعودی شود احتمال شکسته شدن سطح حمایت یکمیلیون و500هزار واحدی وجود دارد که در صورت تحقق این امر باید منتظر رسیدن به سطوح پایین‌تر بود. سطوح کمتری که با افزایش رکود در بورس رخ خواهد داد و به گفته گروهی از کارشناسان، مقدار نقدینگی بیشتری را از بورس خارج خواهد کرد.
محمدامین امین‌الرعایا، کارشناس بازار سرمایه، هفته گذشته درباره این سطح تکنیکالی در مطلبی با عنوان «بورس برای رونق به یک شوک قوی نیاز دارد» به «اقتصاد سرآمد» گفته بود: «گزارش‌های مناسب اعلام‌شده در برخی از شرکت‌ها می‌تواند سبب رونق هر چند موقت در بورس شود.»
او اضافه کرده بود: «با توجه به اینکه پول‌های درشت و مقدار بالا ترسو هستند و با توجه به مناقشه‌های منطقه‌ای که احتمال درگیر شدن کشور را بالا می‌برد اندکی صاحبان نقدینگی با احتیاط منتظر روزهای بهتر هستند.»

بازدهی منفی 1درصدی شاخص کل 
در هفته گذشته
شاخص کل بورس هفته گذشته با کاهش 22هزار و 176واحدی در تراز 2میلیون و 155هزار واحدی ایستاد و بازدهی منفی یک‌درصدی را تقدیم سرمایه‌گذاران کرد.
خروج همزمان نقدینگی از بورس و صندوق‌های درآمد ثابت از دیگر وقایعی بود که در دو روز میانه هفته گذشته رخ داد.

کاهش 1532واحدی شاخص کل بورس
بازار سرمایه اولین روز کاری هزار و 532واحد کاهش یافت و در سطح یک‌میلیون و 532واحدی ایستاد.
در اولین روز معاملاتی هفته جاری، ارزش معاملات خرد 4.7همت تومان بود و 231میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بورس ثبت شد.
فراز و فرود شاخص  کل بورس از اردیبهشت‌ماه  تاکنون
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه