بررسی تاثیر ناآرامی های باب المندب بر نفت و کشتیرانی؛

افزایش روزافزون قیمت نفت متاثر از دریای سرخ 

چرا نرخ حمل و نقل دریایی صعودی است؟
​​​​​​​گروه نفت و انرژی – اکبرمحمودی -  دریای سرخ یکی از متراکم ترین کانال های کشتیرانی در جهان است. در جنوب دریای سرخ تنگه آبی باب المندب بین جیبوتی و یمن قرار دارد. این منطقه مورد هدف حوثی ها است وهر کشتی که از کانال سوئز عبور کند یا از اقیانوس هند باید از تنگه باب المندب و دریای سرخ عبور کند.
حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی از دریای سرخ می گذرد که ۳۰ درصد از ترافیک جهانی کانتینر را شامل می شود.
سالانه میلیاردها دلار کالا و از دریای سرخ عبور می‌کند و این بدان معناست که آشفتگی کنونی می‌تواند بر قیمت‌های بنزین و سایر جنبه‌های تجارت جهانی تأثیر بگذارد.
چنانکه هزینه های حمل و نقل دریایی بعضا تا ۴ برابر افزایش یافته و حتی در مسیرهایی مانند شانگهای به ایران و یا از چین به ایران که ارتباطی با باب المندب ندارد هم افزایش بیش از ۲ برابر گزارش شده است.

نگرانی های جدی ای در اقتصاد جهانی
ناآرامی های باب المندب نگرانی های جدی ای در اقتصاد جهانی به ویژه بازارهای مصرف ایجاد کرده است که مهمترین دلایل آن افزایش قیمت حمل و نقل دریایی و تاخیر در تحویل کالا است.
پس از حملات اخیر یمن در پاسخ به بمباران غزه توسط اسرائیل که ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده را برای حملات نظامی علیه اهداف تحت کنترل شبه نظامیان برانگیخت، صنعت کشتیرانی جهانی در حال حاضر از مسیر اصلی تجاری که آسیا را به اروپا متصل می کند؛ اجتناب می کند.
این تنش ها، در حالی خطرات تهدید کننده کشتیرانی در دریای سرخ و منطقه باب المندب را تقویت کرده که حدود ۱۰ درصد از جریان نفت جهانی از طریق دریا از آن عبور می کند.
طبق اطلاعیه انجمن بین‌المللی مالکان نفت‌کش‌های مستقل (اینترتانکو) - که تقریباً ۷۰ درصد نفتکش‌های بین‌المللی نفت، مواد شیمیایی و گاز را شامل می‌شود - همه کشتی‌ها باید به خوبی از باب المندب دور باشند.
شرکت بزرگ کشتیرانی مرسک هفته گذشته اعلام کرد که وضعیت به طور مداوم در حال تغییر است و بسیار بی ثبات است و تمام اطلاعات موجود تایید می کند که خطرات امنیتی به طور قابل توجهی بالا هستند.
بیمکو «BIMCO»، سازمانی برای مالکان کشتی، اجاره دهندگان، کارگزاران کشتی و نمایندگان، به اعضای خود توصیه کرد از دریای سرخ اجتناب کنند و نیلز راسموسن، تحلیلگر ارشد کشتیرانی سازمان، گفت: اگر وضعیت تشدید شود، باید انتظار داشت که همه کشتی ها تا زمانی که گذرگاه ایمن بازیابی شود از دریای سرخ اجتناب کنند.
هزینه های حمل و نقل دریایی بعضا تا ۴ برابر افزایش یافته و حتی در مسیرهایی مانند شانگهای به ایران و یا از چین به ایران که ارتباطی با باب المندب ندارد هم افزایش بیش از ۲ برابر گزارش شده است

تاثیر بر صنعت نفت چه قدر است؟
کانال سوئز، خط لوله SUMED و تنگه باب المندب مسیرهای استراتژیک برای حمل نفت و گاز طبیعی به اروپا و آمریکای شمالی هستند. بر اساس برآوردهای اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، کل محموله های نفتی از این مسیرها حدود ۱۲ درصد کل نفت تجارت شده از طریق دریا در نیمه اول سال ۲۰۲۳ بوده است.
عملیات ۲۰۹ نفتکش - معادل ۴ درصد از ناوگان کشتیرانی نفت عامل - تحت تأثیر تشدید بحران دریای سرخ قرار گرفته است و مسیرها از کانال سوئز منحرف شدند و سرعت کشتیرانی کاهش یافته است.
شرکت تجارت کالا ترافیگورا گزارش داده است که حتی قبل از این حملات، ترافیک نفتکش‌ها و گاز بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته بود.
ردیابی دیجیتالی کشتی‌ها در جمعه گذشته نشان داد که بسیاری از نفتکش‌های حامل فرآورده‌های نفتی و مواد شیمیایی که به سمت تنگه باب المندب حرکت می‌کردند، در زمان حملات، سرعت خود را کاهش داده یا مسیر خود را تغییر دادند.
به طور کلی، کشتیرانی تجاری دارای حق آزادی عبور طولانی مدت است، به این معنی که کشتی ها همچنان از نظر قانونی مجاز به تردد هستند، اگرچه وضعیت بیمه برای چنین ترانزیتی مشخص نیست.
با این حال بعد از افزایش قیمت به بیش از ۸۱ دلار قیمت نفت با کاهش حدود ۴ دلار در محدوده ۷۷ دلار و ۲۰ سنت برای هر بشکه قیمت خورده است. که این بدان معنی است که وجود ذخایر نفتی مانند لنگر نقش ایفا کرده و نگرانی از تاخیر در تحویل نفت به دلیل طولانی شدن مسیرهای حمل و نقل خیلی جدی نیست.
مسافت اضافی در مسیرها باعث افزایش هزینه و طولانی شدن زمان تحویل برای شرکت ها می شود و به این ترتیب این هزینه اضافی به مصرف کنندگان منتقل می شود
زنجیره تامین جهانی و تاثیر آن بر مصرف کنندگان
بحران دریای سرخ تنها به نفت مربوط نمی شود، زیرا کشتی های کانتینری انواع کالاهای مصرفی از جمله تلویزیون، پوشاک و تجهیزات ورزشی و مواد اولیه تولید را حمل می کنند.
زنجیره های تامین جهانی با اختلال شدید روبرو هستند زیرا شرکت های بزرگ کشتیرانی مسیرهای خود را از دریای سرخ به مسیرهای طولانی تر در اطراف آفریقا و سپس به سمت غرب مدیترانه تغییر می دهند.بنابراین، ممکن است تاخیری در ورود محصولات به فروشگاه‌ها وجود داشته باشد، زیرا برای مثال، "IKEA" و "Next" در بریتانیا هشدار داده‌اند که در صورت ادامه وقفه در حمل و نقل عرضه محصولات به تاخیر بیفتد و "تسلا" نیز تولید خود را در تنها کارخانه اروپایی خود به دلیل اختلال در تامین مواد اولیه؛ متوقف کرد.مسافت اضافی در مسیرها باعث افزایش هزینه و طولانی شدن زمان تحویل برای شرکت ها می شود و به این ترتیب این هزینه اضافی به مصرف کنندگان منتقل می شود.
اگر دریای سرخ برای چندین ماه به روی ترافیک تجاری بسته بماند، نرخ بالاتر حمل و نقل می تواند تا پایان سال ۲۰۲۴؛ ۰.۷ درصد به نرخ تورم سالانه قیمت مصرف کننده اضافه کند.
ادامه دارد
افزایش روزافزون قیمت نفت متاثر از دریای سرخ 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه