«اقتصادسرآمد» گزارش می‌دهد

احتمال تداوم روند نزولی شاخص کل بورس

گروه بازارسرمایه - سمیه ملایی - شاخص کل بورس پس از ناتوانی از شکستن مقاومت 2میلیون و 200هزار واحدی در اواخر آذرماه امسال، اکنون به دنبال واکنش مثبت به حمایت جدید است در این موارد شاخص کل بورس روند نزولی را تا زمانی ادامه می‌دهد که سطوح شاخص و قیمت ارزنده باشد و خریداران را ترغیب برای ورود کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، بر اساس نمودار شاخص کل بورس که همراه با ابرهای ایچیموکو است. سطح 2میلیون و 150هزار واحدی که یک حمایت برای نماگر اصلی بورس بود در ابتدای بهمن شکسته شده است و با توجه به نفوذ شاخص کل بورس به داخل ابر آبی رنگ، با احتمال بالا باید منتظر رسیدن شاخص کل بورس به کف ابر آبی ایچیموکو بود به عبارت دیگر، شاخص کل بورس به دلیل بودن در ابر دارای حرکت نوسانی-فرسایشی نزولی تا سطح 2میلیون و 80هزار واحد است و بقیه حرکت شاخص کل بورس بستگی کامل به نوع واکنش به این تراز دارد.
اندیکاتور ایچیموکو ichimoku cloud از مهم‌ترین سیستم‌های معاملاتی امروزی به حساب می‌آید. این اندیکاتور اولین بار توسط ژاپنی‌ها ایجاد شد. ایچیموکو کارایی بسیار خوبی در قالب‌های زمانی مختلف مانند هفتگی یا دقیقه‌ای دارد.
در ادبیات ژاپن، ایچیموکو به معنی ایجاد تعادل در یک نگاه می‌باشد. ابر ایچیموکو به علت فرم خاصی که دارد، این امکان را به معامله‌گر می‌دهد تا در لحظه، صعودی یا نزولی بودن روند را تشخیص دهد.
بازار سرمایه این روزها آماج خبرهای بد از سوی داخل و خارج از کشور است. خارج از کشور به دلیل شروع مناقشه‌های منطقه‌ای که از چند ماه گذشته در باریکه غزه شروع شد و هنوز نیز ادامه دارد و سایه آن بر سر فعالان بازار سرمایه سنگینی می‌کند.
نوار غزه ۳۶۴ کیلومتر مربع مساحت دارد. این باریکه هم‌اکنون ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. غزه متراکم‌ترین نقطه جمعیتی جهان (با بیش از ۶ هزار و صد نفر در هر کیلومترمربع) محسوب می‌شود. حدود ۷۰ درصد فلسطینی‌های ساکن نوار غزه از بخش‌های دیگر فلسطین به این منطقه آواره شده‌اند. غزه با مصر و رژیم اشغالگر قدس مرزهای مشترک دارد. غزه ۱۱ کیلومتر با مصر و ۵۱‌ کیلومتر با فلسطین اشغالی مرز مشترک دارد و از ۴۰‌ کیلومتر ساحل مدیترانه‌ای نیز برخوردار است.
آبان ماه بود که درگیری بین دو طرف در فلسطین آغاز شد و «اقتصاد سرآمد» در مطلبی با عنوان «بورس به اخبار سیاسی وزن می‌دهد» به آن پرداخت و علی اسکینی، کارشناس بازار سرمایه درباره آن گفته بود: « بورس این روزها غیر از قیمت ارز، تورم و... به اخبار سیاسی نیز در حال وزن دادن است. غافل‌گیری که بعد از شروع جنگ باریکه غزه در بازار برای فعالان بورس پدید آمد، سبب شد که گروهی از سرمایه‌گذاران برای فروش هر چه سریعتر اقدام کنند.»

پس‌لرزه‌های تصمیم‌های خلق‌الساعه
انتشار اطلاعیه شرکت‌های پالایشی در کدال پس از تصمیم هفته گذشته درباره تغییر نرخ محاسبه بنزین دریافتی تولیدشده پالایشگاه‌ها از سوی پخش و پالایش سبب شد از یک‌سو عرضه سهام پالایشی در بورس افزایش و به تبع آن این گروه، کاهش قیمت را تجربه کنند و از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران گروه‌های دیگر از ترس تسری یافتن این گونه تصمیم‌ها به موارد مشابه با احتیاط بیشتری بازار سرمایه را دنبال می‌کنند که این مورد نیز به تفضیل در گزارش قبلی با عنوان «تصمیم‌های خلق‌الساعه؛ نزول 62هزار واحدی شاخص کل بورس» در «اقتصاد سرآمد» به ان پرداخته شد.

کاهش 7760واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس با کاهش 7هزار و 760واحدی در سومین روز کاری در تراز 2میلیون و 120هزار واحدی ایستاد. فولاد مبارکه اصفهان با 921، پالایش نفت اصفهان با 653، سرمایه‌گذاری غدیر با 622، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با 518 و بانک ملت با 511واحد بیشترین تاثیر منفی را در کاهش شاخص کل داشتند و در نقطه مقابل فولاد خوزستان با 262، زامیاد با 170، فولاد خراسان با 139 و توليدي فولاد سپيدفراب كوير با 120واحد تاثیر مثبت مانع از کاهش بیشتر شاخص کل بورس شدند.گروه انبوه‌سازی (ساختمان) با کسب 564میلیارد تومان رتبه نخست برترین گروه‌های صنعت در بورس را کسب کرد و گروه‌های خودرو با 293، فلزات اساسی با 277، گروه شیمیایی با 200 و سیمان با 147میلیارد تومان رتبه‌های بعدی را در بورس از آن خود کردند.

کم بودن ارزش معاملات خرد
ارزش معاملات خرد سومین روز کاری حدود 5همت تومان است که فاصله معناداری با روزهای پر رونق یعنی محدوده 10همت تومانی دارد. کم بودن ارزش معاملات خرد یکی از مواردی است که مورد استناد فعالان بازار سرمایه برای شناخت وضع جاری بورس است و سطح پایین ارزش معاملات خرد از رخوت بازار سرمایه نشان می‌دهد.
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را دررابطه‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد.

خروج پول از صندوق‌های با درآمد
 ثابت و سهام
380میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار سرمایه و 400میلیارد نیز از صندوق‌های با درآمد ثابت در آمار معاملات روز گذشته ثبت شد. به طور معمول نقدینگی در میان بازار سهام و صندوق با درآمد ثابت جابه‌جا می‌شود، اما از یک ماه گذشته و با رونق بازارهای موازی ارز، طلا، خودرو و... سبب شد که این موازنه تغییر کند. ادامه این روند می‌تواند عمق رکود موجود در بورس را بیشتر کند چراکه این روند خروج پول هوشمند از بورس سبب کاهش نقدینگی جاری در بازار سرمایه می‌شود و در ادامه می‌تواند جذابیت بورس را کاهش دهد.
این باور در بین بسیاری از معامله گران وجود دارد که همواره برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی با استفاده از اطلاعات و یا تحلیل قوی‌تر نسبت به بقیه، در قیمت‌های بهتر یا زمان مناسب‌تری اقدام به خرید یا فروش سهام می‌کنند و با رصد معاملات این افراد می توان معاملات انجام داد.
احتمال تداوم روند نزولی شاخص کل بورس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه