جمهوري اسلامي ايران الگوي موفق ماهيگيري مسئولانه در بين كشورهاي عضو IOTC

تقويت همكاري هاي مشترك سازمان شيلات ايران و كميسيون تون ماهيان اقيانوس هند «IOTC»

گروه شیلات - امید اسماعیلی - اجراي موفق ضوابط و مقررات ماهيگيري مسئولانه توسط ايران موجب شد قابليت معرفي  به ساير كشورهاي عضو را داشته باشيم. بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي، كشورمان از سال 2002 ميلادي به عضويت رسمي كميسيون تون ماهيان اقيانوس هند(IOTC) درآمد و همكاري هاي جامعي را درراستاي مديريت حفاظت و بهره برداري پايدار از ذخاير تون ماهيان و شبه تون ماهيان در حوزه صيدگاهي اقيانوس هند به انجام رسانيده است. 

به كارگيري روش هاي صيد انتخابي،تغيير شيوه صيد، نقطه قوت ماهيگيري صيادان ايراني
 دبير اجرايي كميسيون تون ماهيان اقيانوس هند(IOTC) و هيات همراه در نخستين همايش ماهيگيري مسئولانه با تاكيد بر ارزش افزوده تون ماهيان حضور يافت و توصيه هايي در تشريح شرايط اجرايي كشورها و ضوابط و مقررات ماهيگيري مسئولانه تون ماهيان ارائه كرد و پس از بازديد دو روزه از قطب صيد تون ماهيان در استان سيستان و بلوچستان و بندر صيادي كنارك و بريس، كارخانه هاي فراوري و توليدكنسرو تون ماهيان، تغيير روش هاي صيد از انتظاري(گوشگير) به انتخابي(لانگ لاين) در ايران را مورد قدرداني قرار داد و ابراز اميدواري كرد جايگاه ايران در پايبندي به الزامات IOTC در بالاترين سطح قرار گيرد و در راستاي بهبود فرايندهاي مديريت ماهيگيري مسئولانه تون ماهيان نكاتي را متذكر شد.
با توجه به اقدامات انجام شده توسط جمهوري اسلامي ايران در پايبندي به ضوابط IOTC توجه دبير اجرايي كميسيون و هيات همراه به بازديد از مركز كنترل سامانه پايش شناورهاي صيادي(VMS) جلب شد و از نزديك رديابي برخط شناورهاي صيادي را  بازديد نمود و آخرين وضعيت فرايند جمع آوري آمار صيد در سامانه يكپارچه مديريت ماهيگيري و قابليت هايي كه در زمينه بانك اطلاعات شناورهاي صيادي و صدور مجوز سفر صيادي در سامانه وجود دارد، مورد بررسي و ارزيابي قرار داد.

تقويت همكاري هاي مشترك فيمابين سازمان شيلات ايران وكميسيون تون ماهيان اقيانوس هند (IOTC ) 
  در جلسه اي كه در دفتر فناوري اطلاعات و تحول اداري سازمان شيلات ايران با حضور دبير اجرايي IOTC و همكاران معاونت صيد و بنادر ماهيگيري و دفترفناوري و تحول اداري سازمان برگزار شد، ساز و كار اجرايي فرايندهاي عملياتي براي استفاده كاربران ايراني از سامانه ايماريس مورد توافق قرار گرفت.
توضيح اينكه سامانه ايماريس از بستر نرم افزاري مناسب براي ثبت و ارسال آمار و اطلاعات صيد تون ماهيان برخوردار است كه توسط دبيرخانه IOTC فعال و راه اندازي شده است.

  آمادگي ايران براي تعامل و تقويت همكاري هاي مشترك در زمينه مديريت و حفاظت بهره برداري از ذخاير تون و شبه تون ماهيان 
درملاقات معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران با پل دوبريان رئيس كميسيون تون ماهيان اقيانوس هند و هيات همراه، بر التزام سازمان شيلات به دستورالعمل ها و مقررات كميسيون IOTC در ميان جامعه صيادي و آگاه كردن آن‌ها به قوانين و مقررات تاكيد شد و سيد حسين حسيني نگاه اين سازمان را افزايش ارزش افزوده تون ماهيان، تغيير روش صيد بخشي از ناوگان از گوشگير به لانگ لاين و بهره برداري پايدار در راستاي تحقق ماهيگيري مسئولانه برشمرد وگفت: آمادگي ميزباني جلسات و كميته هاي كارشناسي و تخصصي IOTC در ايران را داريم و به دنبال ايجاد بازار صادراتي مناسب و مصرف تازه خوري تون ماهيان در كشور هستيم.
پل دوبريان ( Paul de Bruyn ) نيز در اين جلسه اقدامات انجام شده توسط صيادان ايراني در تغيير روش صيد از گوشگير به لانگ لاين را موفقيت آميز برشمرد و گفت: مي توان اقدامات انجام شده جمهوري اسلامي ايران در اجراي موفق ضوابط و مقررات ماهيگيري مسئولانه را به عنوان الگو به ساير كشورهاي عضو معرفي كرد.
وي افزود: با انجام همكاري هاي مشترك در زمينه بررسي وضعيت ذخاير تون ماهيان، تدوين ضوابط و مقررات بهره برداري پايدار و مسئولانه، جمع آوري و ارائه آمار و اطلاعات صيد و شناورهاي صيادي فعال در قالب فرمت هاي مورد نظر IOTC كه امكان تحليل هاي راهبردي وارزيابي هاي مناسب را به دبيرخانه بدهد مي توان در راستاي هدف گذاري هاي IOTC حركت نمود. 
فابيو ( Fabio fiorellat)رئيس بخش اطلاعات و آمار صيد دبيرخانه IOTC نيز دراين جلسه به سفر انجام شده خود به ايران در سال 2017 اشاره كرد و در مقايسه اي گفت: تفاوت هاي قابل ملاحظه اي در اجراي دقيق مقررات و شرايط ماهيگيري در ايران قابل مشاهده است كه اين امر نشان از سياست ها و الزامات درست اين كشور دارد.
گفتني است در جمهوري اسلامي ايران حدود 6500 فروند از شناورهاي صيادي دركلاس كشتي و لنج و قايق به فعاليت هاي اختصاصي صيد تون ماهيان مي پردازند و مقدار صيد آبزيان  سطح زي درشت در كشور 345 هزار تن برآورد شده است كه از اين مقدار 282 هزار تن مربوط به صيد تون ماهيان و شبه تون ماهيان است كه  مقدار 120 هزار تن به گونه گيدر و هوور مسقطي تعلق دارد كه از گونه هاي تون گرمسيري هستند.
همچنين برخي گونه ها همچون ماهي شير و قباد جزو تون ماهيان بوده و در سبد معيشتي جامعه صيادي و مصرف مردم نقش پررنگي ايفا مي كند.
لازم به ذكر است جايگاه ايران در IOTC داراي رتبه اول ازنظر ميزان صيد در غرب اقيانوس هند و به عنوان دومين كشور بهره بردار از ذخاير تون ماهيان اقيانوس هند در سال هاي اخير بوده است.
امتياز جمهوري اسلامي ايران  در كميته پايبندي، از متوسط 31 كشور عضو و همكار IOTC بالاتر بوده كه اين امر نشان از تعهد جمهوري اسلامي ايران در اجراي ضوابط و مقررات، الزامات و توصيه هاي دبيرخانه  IOTCدارد.
برنامه ريزي براي ترويج و توسعه روش هاي صيد انتخابي همچون لانگ لاين (رشته قلاب طويل) ترولينگ (قلاب كششي) و پل اند لاين (قلاب و چوب دستي) در سياست هاي سازمان شيلات مورد توجه است و ناوگان صيادي كشورمان با تغيير تدريجي روش هاي صيد نسبت به ارتقاء كيفي محصولات صيد شده و افزايش ارزش افزوده در زنجيره ارزش تون ماهيان اقدامات موثري را در دستور كار دارد.
همايش ماهيگيري مسئولانه با تاكيد بر ارزش تون ماهيان كه با حضور حلقه هاي زنجيره ارزش شامل صيادان، مراكز فراوري، بازار، تجارت و با حضور نمايندگان بخش هاي تحقيقاتي، پژوهشي و دانشگاهي برگزار شد با ارائه مقالات تخصصي به پيشنهادات كاربردي و راهبردي براي بهبود وضعيت موجود بهره برداري از تون ماهيان و فرصت هايي كه براي ارتقاء زنجيره ارزش و درآمدزايي بيشتر پرداخت و با صدور قطعنامه اي برگزاري چنين همايش هاي در سطح ملي و بين المللي را مورد تاكيد قرار داد ومقرر شد  تمام بخش هاي ذيربط در راستاي تحقق اهداف و رويكردهاي مديريت مسئولانه تلاش كنند
تقويت همكاري هاي مشترك سازمان شيلات ايران و كميسيون تون ماهيان اقيانوس هند «IOTC»
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه