تحلیلگر اقتصادی

چگونه تورم را روی ۲۰ درصد  نگه داریم؟

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: موفقیت بزرگ آقای فرزین کنترل نرخ رشد نقدینگی از طریق برخورد با ناترازی شبکه بانکی بوده است.به گزارش اقتصادسرآمد، سعید لیلاز با بیان اینکه مرکز مبادله ارز و طلای ایران اثری تاکتیکی بر بازار دارد، به ایبنا اظهار کرد: به طور کلی سیاست‌های آقای فرزین در کنترل قیمت ارز و طلا نسبت به چندسال اخیر موفقیت آمیزتر بوده است. آن چیزی که بیش از تاسیس مرکز مبادله موثرتر بوده، کاهش شدید نرخ رشد نقدینگی است.
وی افزود: سرعت رشد نقدینگی پایین آمده و براساس آخرین آمار رشد نقدینگی ۲۵ درصد است که با ۵۰ درصد سال‌های قبل باید مقایسه کنیم و همین موضوع باعث شده تا نرخ تورم از ۵۵ به ۳۵ درصد برسد.
لیلاز بیان کرد: موضوع بعدی افزایش عرضه است که بانک مرکزی و دولت سیزدهم به کار برد و باعث افزایش شدید درآمد‌های نفتی ایران شده است. همین تصمیم بانک مرکزی که براساس آن صادرکنندگان می‌توانند بخشی از تعهدات ارزی خود را به صورت طلا وارد کنند، از بازار رسمی چیزی حدود ۳ میلیارد دلار آمده است که تصمیم درستی بود.
این تحلیلگر اقتصادی مطرح کرد: یک جایی نوشته بود سکه را در مرکز مبادله با دلار ۹۶ هزار تومان میفروشند، به نظر من حتی اگر با دلار ۲۰۰ هزار تومانی هم بفروشید من خوشحال می‌شوم، زیرا طلا نان شب مردم نیست که بگوییم باید قیمتش کنترل شود، هرکس خواست طلای با نرخ دلار ۹۶ هزار تومان می‌خرد، هرکس هم نخواست نمی‌خرد.
وی افزود: موفقیت بزرگ آقای فرزین کنترل نرخ رشد نقدینگی از طریق برخورد با ناترازی شبکه بانکی بوده است. رشد نقدینگی دو عامل بنیادین کسری بودجه آشکار و پنهان دولت و دیگری ناترازی شبکه بانکی است. من متاسفم که بیشتر اقتصاددانان ایران روی کسری بودجه دولت متمرکز می‌شوند که برخی آنان از روی آگاهی می‌خواهند شبکه فاسد بانکی ایران را از زیر ضربه خارج کنند.
چگونه تورم را روی ۲۰ درصد  نگه داریم؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه