طرح های سالم سازی دریا، نیاز ضروری چالوس

چالوس کهن ترین شهرهای ساحلی خطه غربی مازندران با برخورداری از جنگل های هیرکانی و جاذبه های گردشگری سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر که به گفته مسوولان امر این شهرستان طرح عمومی سالمسازی دریا ندارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، بخش مرکزی چالوس با ۲ نقطه شهری هچیرود و چالوس ۱۶ کیلومتر نوار ساحلی دارد که بنا به گفته مسوولان فقط از یک طرح سالمسازی خصوصی دریا در محوطه هتل پارسیان خزر شهر هچیرود مختص بانوان برخوردار بوده و افزون بر آن در محدوده ساحلی خط هشت و خط ۹ و رادیو دریا نیز عده ای به بهانه طرح سالمسازی دریا بدون رعایت استانداردهای لازم فعالیت دارند که همین امر بر نگرانی های اهالی و مسافران افزوده است.
طرح سالم‌سازی دریا که از سال ۱۳۹۱ با هدف کاهش تلفات ناشی از غرق شدن هنگام شنا در آب‌های ساحلی دریای مازندران به اجرا درآمد، همه ساله از اول خرداد شروع می شود و تا نیمه دوم شهریور ادامه می یابد. این طرح در میان مردم به طرح دریا و طرح ساماندهی دریا هم شهرت دارد.
دریافت وجوه گزاف بابت ورودی و خروجی مسافران و گردشگران برای دسترسی به دریا ، نبود سرویس های بهداشتی و آب آشامیدنی ، پراکندگی و بوی تعفن زباله ، رعایت نکردن مسائل و شئونات فرهنگی ، انسداد ورودی مسیرهای دسترسی به ساحل بدون دریافت مجوز از سوی مسوولان نهادهای مربوط ، فراهم نبودن امکانات و خدمات امداد و نجات ، جابه جایی مسافران برای گشت های دریایی در شرایط نامساعد جوی ، نبود ناجی غریق وجود ساختمان های بلند مرتبه مشرف به شناگاه های بانوان و آقایان از جمله مشکلاتی است که امروزه مسوولان امر به ویژه اعضای کارگروه ساماندهی سواحل شهرستان به آن دست به گریبان هستند.
اوج این چالش ها و مشکلات به آن حدی رسیده بود که سال های گذشته فیلمی از این طرح های سالمسازی غیر مجاز از سوی برخی از کاربران شبکه های اجتماعی پیام رسان تهیه و در فضای مجازی چندین بار دست به دست و باز نشر شد تا اینکه مسوولان استانی به ویژه شخص استاندار مازندران به فرماندار دستور داد باید هرچه زودتر سرنوشت طرح های سالمسازی دریا تا پیش از آغاز رسمی این طرح ها در این شهرستان گردشگرپذیر مشخص و گزارش کارهای انجام گرفته اطلاع داده شود .
به همین خاطر نشستی - با موضوع طرح سالمسازی دریا در فرمانداری شهرستان با حضور اعضای کارگروه این طرح برگزار و فرماندار شهرستان به اعضای این کارگروه توصیه و تاکید کرد مدت ۱۰ روز آینده باید مکان های مشخص و تعریف شده باتوجه به فرصت اندک باقی مانده به فصل شنا برای اجرای طرح های عمومی سالمسازی دریا در این شهرستان به فرمانداری گزارش دهند.
در این پیوند، محمد شریفی فرماندار چالوس گفت : با گذشت حدود ۴۶ سال از انقلاب هنوز این شهر ساحلی از داشتن یک طرح سالمسازی که عموم مردم بتوانند از خدمات مناسب منطبق با استانداردهای لازم بهره مند شوند محروم است که بسیار جای تاسف دارد و از طرفی سال های گذشته فیلمی از وضعیت بسیار اسفبار محدوده ساحلی که از سوی عده ای از اشخاص در قالب طرح دایر شده بود برخی از کاربران فضای مجازی تهیه و انتشار داده اند که این موضوع مسوولان استانی به ویژه استاندار را نگران کرده و خواستار رفع این چالش ها شده است.
وی افزود :اگرچه نباید از ارایه خدمات ملی با داشتن امکانات محلی به مسافران و گردشگران طبیعت دوست و عاشق دریا به این منطقه چشم پوشی کرد اما زیبنده نیست که چالوس با این همه قدمت و شهرتی که در سطح کشور دارد از داشتن یک طرح سالمسازی دریا که از همه امکانات و تجهیزات استاندارد و ایمن بهره مند باشد و عموم مردم بتوانند از خدمات ارزان قیمت استفاده کنند ،محروم باشیم و در این ارتباط همه مسوولان به ویژه شهرداران باید پای کار بیایند.
وی اظهار کرد : هرچند خلاء های قانونی هم در طرح سالمسازی دریا داریم اما اعضای این کارگروه باتوجه به فرصت های اندک باقی مانده تا زمان فصل شنا باید نقاط ضعف و قوت محدوده هایی که از گذشته بدون نظارت و حساب و کتاب به عبارتی به شکل طرح های سالمسازی دریای غیر مجاز برای شنای مسافران و گردشگران عده ای تعیین کرده اند را شناسایی و مدت یک هفته تا ۱۰ روز به فرمانداری گزارش دهند .
فرماندار چالوس گفت : البته در بازدید های میدانی و وگزارش های دریافتی پی برده شده شناگاه هایی که برخی از اشخاص در محدوده های ساحلی برای کسب در آمد دایر کرده اند افزون بر آنکه وجوه گزافی بابت ورود و خروج خودروها به ساحل دریافت می کنند حتی از امکاناتی مانند دوش های سالم و آب آشامیدنی بهداشتی سالم ، رختکن ، سرویس های بهداشتی ، ناجیان غریق به اندازه مورد نیاز بی بهره اند و نکته مهم تر آنکه در اطراف این شناگاه ها ساختمان های بلند مرتبه وجوددارد که ساکنان این بناهای مسکونی دید و اشراف کامل به شناگاه های دارند و همه این مسائل باید در بازدید های میدانی مورد بررسی قرار گیرد و چالش های فراروی رفع شود.
شریفی افزود : چالوس از آنجایی که به عنوان نقطه اتصال سه استان شمالی تهران ، البرز و گیلان است و با توجه به اسقبال چشمگیر مسافران و گردشگران نباید چنین وضعیتی داشته باشد در حالی که بررسی و گزارش شده سایر شهرستان های ساحلی همجوار مانند محمود آباد ، نور و بابلسر هر کدام بالای ۱۰ تا ۱۵ طرح سالمسازی دریای عمومی دارند .
این مسوول تاکید کرد : در باره بکارگیری ناجیان غریق که دست کم ۱۵۰ نفر پیشنهاد شده این موضوع هم باید به درستی پایش شود چرا که گزارش داشته ایم از میان این افراد عده ای به عنوان ناجی به کارگرفته شده اند در حالی که در قالب دیگری به کار گرفته شده اند و این رویه صحیح نبوده و اگر قرار است در این حوزه با فرمانداری مکاتبه ای انجام گیرد منوط به آنکه شخص فرماندار اطلاع دقیقی از این موضوع داشته باشد. ایرنا
طرح های سالم سازی دریا، نیاز ضروری چالوس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه