رئیس اداره بهره‌برداری و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل

استان اردبیل در تنش آبی  قرار دارد

رئیس اداره بهره‌برداری و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با توجه به بارشهای کم سالهای اخیر و مصرف بی رویه در بخش‌های مختلف استان اردبیل با تنش آبی مواجه است و بهره برداران و کشاورزان باید واقعیت کم آبی را قبول کرده و برای عبور از شرایط کم آبی همکاری کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، فراهم کاظمی آذر به ایرنا افزود: هدررفت آب در استان هر سال افزایش یافته و در شرایط فعلی راه جلوگیری از این روند، مصرف بهینه آب و راه اندازی سامانه‌های نوین آبیاری است.
وی با بیان اینکه استان اردبیل با کم‌آبی شدید مواجه است و با این محدودیت منابع آبی امکان توسعه سطح زیر کشت حتی با سامانه‌های نوین آبیاری وجود ندارد، اظهار کرد: استفاده بی‌رویه از منابع آبی موجب کمبود منابع آب‌های زیرزمینی و نابودی آبخوان‌ها شده است.
کاظمی آذر با اشاره به هدررفت آب در شبکه آبیاری خدا آفرین گفت: در شبکه آبیاری خدا آفرین بحث الگوی کشت در دستور کار قرار گرفته و به صورت زون‌بندی (حوزه و منطقه) برنامه‌ریزی شده که با اجرای این طرح ضمن جلوگیری از هدررفت آب و مدیریت بهینه آب، طرح الگوی کشت هم عملیاتی می‌شود.
وی افزود: با راه‌اندازی شبکه آبیاری خدا آفرین ۳۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت آب می‌رود اما هنوز تاسیسات تکمیل نشده و در حال حاضر از کانال مغان آب مورد نیاز کشاورزان تامین می‌شود.
کاظمی آذر بیان کرد: کشاورزان و بهره‌برداران واقعیت‌های کم‌آبی، محدودیت آب در استان و همچنین تکمیل نشدن تاسیسات آبی را قبول کنند و برای پایداری تولید و کشاورزی با نهادها و دستگاه‌های ذیربط همکاری کنند تا در آینده به مشکل کم‌آبی برخورد نکنیم.
مدیر بهره‌برداری و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین با اشاره به اجرای طرح داناب در مدارس استان گفت: طرح داناب با هدف فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب، جلب مشارکت بهره‌برداران، شهروندان، دانش‌آموزان و ذینفعان برای ترویج فرهنگ استفاده بهینه از آب در مدارس استان اجرا می‌شود که تحقق آن منجر به رفع تنش آبی در استان خواهد شد.
استان اردبیل در تنش آبی  قرار دارد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه