وزیر نیرو خبرداد:

تامین ۸۰ درصد منابع مالی ساخت نیروگاه‌ها از طریق صندوق توسعه ملی


وزیر نیرو گفت: با امضای سند همکاری وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی شرایط برای تامین مالی فراهم شده و تا ۸۰ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها از طریق صندوق توسعه ملی اختصاص می‌یابد.
به گزارش اقتصادسرآمد، علی‌اکبر محرابیان به امضای تفاهم‌نامه با صندوق توسعه ملی ایران در هفته گذشته اشاره و بیان کرد: نیروگاه‌های جدید در دو قالب در حال سرمایه‌گذاری هستند؛ نیروگاه‌هایی وجود دارند که برق تولیدی خود را به صنایع عرضه می‌کنند و در قالب ماده ۴ قانون رفع موانع تولید از صنعت برق جای می‌گیرند. در این خصوص برای بیش از ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه قرارداد منعقد شده است، حدود ۷ هزار مگاوات در حال اجرا است و بیش از ۱۰۰۰ مگاوات تاکنون سنکرون شده و باقی به ترتیب وارد شبکه می‌شود.وی تصریح کرد: در طراحی گروه دوم تلاش شده تا سرمایه‌گذاران بتوانند نیروگاه احداث کنند و در چارچوب بازار با نرخ‌های جذاب، برق تولیدی خود را به مرحله فروش برسانند.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر تفاهم‌نامه و سندی به امضا رسید که به موجب آن صندوق توسعه ملی ۷.۵ میلیارد دلار تسهیلات را برای احداث نیروگاه‌ها اختصاص می‌دهد و پیش‌بینی احداث ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی صورت گرفته است.محرابیان ادامه داد: با امضای سند همکاری، شرایط برای تأمین مالی و پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران فراهم شد تا ۸۰ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها از طریق صندوق توسعه ملی پرداخت شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند با معرفی وزارت نیرو بدون دغدغه تسهیلات مورد نیاز را دریافت کنند.وی ابراز امیدواری کرد: با مجموعه این اقدامات به مرور ناترازی‌ها رفع شده و عرضه و تقاضای برق به ثبات مناسب برسد.محرابیان درباره اعلام فراخوان برای سرمایه‌گذاران، اظهار کرد: در بخش صنایع این فراخوان اعلام شده است. نیروگاه‌ها قراردادهایی را با وزارت نیرو منعقد کردند و بیش از ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه در عملیات اجرایی هستند و بخشی نیز تکمیل و وارد شبکه شده است.
وزیر نیرو در این زمینه تصریح کرد: در گروه دوم که تأمین برق بخش خانگی بالاتر از الگو یا بخش تجاری و اداری را انجام می‌دهند به زودی فراخوانی اعلام می‌شود و سرمایه‌گذاران در چارچوب این فراخوان‌ها حضور می‌یابند. طبق مقرراتی که حاکم است باید سرمایه‌گذاران صلاحیت‌های لازم را داشته باشند و با تعیین نهایی آنان به بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند.
تامین ۸۰ درصد منابع مالی ساخت نیروگاه‌ها از طریق صندوق توسعه ملی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه