تشریح جزییات افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژ‌ه های دریایی و بندری «روزنامه دریایی سرآمد» گزارش می دهد

از بهر‌ه‌برداری از بنادر سیریک بوموسی و چمخاله تا تحویل بندر کنگان به مردم

گروه اقتصاد دریا- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به پروژه‌های آغاز عملیات اجرایی و پروژ‌ه‌های قابل افتتاح در حوزه دریایی و بندری اشاره کرد و گفت: ۱۲ هزار میلیاد تومان پروژه افتتاح می‌شود و به مرحله بهره‌برداری می‌رسد و در عین حال عملیات اجرایی ۵۷ هزار میلیارد تومان پروژه دیگر نیز، آغاز شد.
به گزارش اقتصادسرآمد از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی با حضور در برنامه زنده شبکه خبر سیما ضمن تسلیت به مناسب شهادت رییس جمهور و ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، اظهار داشت: خوشبختانه با حمایت‌های رییس جمهور عزیز در حوزه دریایی، حمایت هیات دولت و نیز همت بلند وزیر راه و شهرسازی نسبت به این حوزه، شاهد اعتماد ویژه بخش خصوصی در دولت سیزدهم به حوزه دریایی  و بندری هستیم.

جزییات پروژ‌های افتتاحی و آغاز عملیات اجرایی در حوزه دریایی و بندری
وی با اعلام اینکه شاهد افتتاح ۲۷ پروژه افتتاحی با ارزش روز ۱۲ هزار میلیارد تومان هستیم، گفت: در بخش شروع عملیات اجرایی نیز ۲۳ پروژه با اعتبار ۵۷ هزار میلیار تومان به عنوان یک عدد بسیار بزرگ و کم‌نظیر در حوزه دریایی مدنظر قرار می‌گیرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه طی مقاطع زمانی قبلی کالاهای اساسی به شکلی صحیح در بنادر نگهداری نمی‌شد و به دست مردم نمی‌رسید، خاطرنشان کرد: امروزه کالاهای اساسی به صورت مکانیزه به داخل سیلو منتقل می‌شود و بارگیری به کامیون هم از زیر سیلو صورت می‌گیرد و تمامی سرمایه‌گذاری در این راستا توسط بخش خصوصی و مردم انجام شده است.
صفایی با بیان اینکه روسیه دارای بزرگترین ناوگان در دریای خزر بود، اعلام کرد: امروز ناوگان دریایی کشور در دریای خزر از نظر ظرفیت به اندازه ناوگان روسیه شده است که سالیان سال بزرگترین ناوگان تجاری را داشتند و با افتتاح‌‌های صورت گرفته وضعیت بسیار خوبی در بخش توسعه اقتصادی و اشتغال در حوزه دریایی و بنادر به دست خواهد آمد.

بهر‌ه‌برداری از بنادر سیریک، بوموسی و چمخاله
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بندر سیریک بیش از ۲۰۰ هزار تن فعالیت انجام می‌دهد و امروز به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار داشت: قرار بود این اتفاق با حضور رییس جمهور فقید رخ دهد و باید بدانیم که تاثیرات اقتصادی و اشتغال بسیار چشمگیری خواهد داشت؛ این بندر چند ماه قبل فعالیت خود را آغاز کرده و امروز به صورت رسمی افتتاح می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بندر چمخاله به عنوان یک بندر گردشگری کاملا ساخته شده و آماده خدمت رسانی به مردم است و بخش خصوصی می‌تواند سرمایه‌گذاری عظیم انجام دهد و تمامی زیربناهای آن توسط سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار گرفته است، همچنین بندر بوموسی نیز در حوزه مسافری و گردشگری دریایی فعالیت می‌کند و حتی قرار است فعالیت‌های تجاری داشته باشد.

تحویل بندر کامل کنگان به مردم
صفایی با اشاره به اینکه ۴ فروند شناور ساخت داخل به بهره‌برداری می‌رسد که اکثر قطعات آن بومی و طراحی و ساخت آن داخل کشور انجام شده است، گفت: همه موج شکن‌های بندر کنگان نیز ساخته شده و به عنوان یک بندر کامل تحویل مردم می‌شود و سایر پروژه‌ها در بخش‌های مختلف اعم از نگهداری، تعمیرات و...خواهد بود.
وی با بیان اینکه معمولا در ماه‌های ابتدایی سال تجارت خارجی کاهشی است، عنوان کرد: در سال جاری با تلاش‌های دولت سیزدهم در شرایطی که میزان ترانزیت سال گذشته بیش از ۴۵ درصد رشد داشته است اما طی مدت اخیر از سال جاری، شاهد ترانزیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده که رشد ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است در ادامه سال بازهم افزایش را تجربه می‌کند.

رشد ۲۰ درصدی واردات کالاهای اساسی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: میزان واردات کالاهای اساسی طی مدت اخیر از سال جاری معادل ۴.۲ میلیون تن کالا است که شاهد رشد ۲۰ درصدی هستیم و هیچگونه نگرانی در حوزه کالاهای اساسی نخواهیم داشت.
صفایی با اشاره به اینکه میزان پروژه‌های دریایی عمدتا نیازمند مطالعات ویژه، مدت ساخت طولانی و هزینه‌بر است، گفت: فعالیت‌های ما بدون توقف پیش می‌رود و باید برخی فعالیت‌ها را کلید بزنیم که حتما باید توسط سایر دولت‌ها ادامه یابد؛ امروز که ۵۷ همت پروژه را شروع عملیات اجرایی خواهیم داشت در زمینه ایجاد زیربناها برای برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ضروری است.
وی افزود: اراضی در بندر شهیدرجایی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به اتمام رسیده و همچنان متقاضی برای فعالیت وجود دارد، همچنین امروز ۱۵۰ هکتار از اراضی شهید رجایی از دو ماه قبل کار را آغاز کردیم و پل دسترسی به اراضی مدنظر قرار می‌گیرد و زیربناهای آن از ۲ ماه قبل کار را شروع کرده‌ایم و زیربناها را آماده می‌کنیم و پل دسترسی که بندر شهیدرجایی به اراضی جدید وصل کند و زیربناها مانند برق، آب و را‌ه‌های دسترسی را ایجاد می‌کنیم تا شاهد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشیم.
۶۳ فروند شناور در دست ساخت
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بخش عمده شروع عملیات اجرایی برای ساخت بسیاری از تجهیزات دریایی مدنظر قرار گرفته و ۱۰۵ دستگاه تجهیزات دریایی خاص بنادر توسط بخش خصوصی و سازمان از ابتدای دولت تا کنون در اختیار مردم قرار گرفته است. صفایی با اشاره به اینکه ۶۳ فروند شناور در دست ساخت داریم که از ۲۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و ماه آینده ۴ فروند شناور به چرخه اضافه می‌شود، اظهار داشت: علاوه بر این ۱۲۵ فروند شناور در دست تامین داریم و این به معنای جهاد نوسازی تجهیزات دریایی و بندری در کشور است و در دولت سیزدهم اقدامات عظیمی صورت گرفته و شاهد نوسازی ناوگان دریایی هستیم که سن برخی از ناوگان به ۴۰ سال رسیده بود.
وی ادامه داد: کل پروژه‌های در دست اقدام در حوزه دریایی با اعتباری معادل ۱۴۸ هزار میلیارد تومان است که بخش عمده آن‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و تعداد آن ۴۰۵ پروژه است؛ از اعتماد بخش خصوصی به دولت تشکر می‌کنیم که منابع خود را به حوزه دریایی و بندری سوق داد و خوشبختانه منافع خوبی برای سرمایه‌گذاران دارد و با اشتغال‌زایی خوبی برای مردم همراه است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به حمایت‌های رییس جمهور شهید، هیات دولت و وزیر راه و شهرسازی در حوزه دریایی و بندری، عنوان کرد: این حمایت‌ها طی سالیان متمادی که بنده مشغول فعالیت هستم بی‌نظیر بوده است و منجر به شکل‌گیری پروژه‌های زیربنایی و روبنایی در حوزه دریایی و بندری ب عنوان زیرگروه سیاست‌های کلی توسعه دریامحور که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند، شده است و اثرات اقتصادی زیادی به همراه داشته و در آینده نیز اثرات خود را در اقتصاد و اشتغال به دنبال خواهد داشت.
از بهر‌ه‌برداری از بنادر سیریک بوموسی و چمخاله  تا تحویل بندر کنگان به مردم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه