«روزنامه دریایی سرآمد» اهداف و پیامدهای رزمایش دریایی(RIMPAC) را بررسی می‌کند؛

رزمایش دریایی(RIMPAC)  عرض اندام آمریکا در مقابل روسیه

حضور بیش از 25 هزار پرسنل از 29 کشور مختلف در بزرگترین رزمایش دریایی(RIMPAC)
​​​​​​​گروه امنیت دریایی – توحید ورستان - بیش از 25 هزار پرسنل از 29 کشور مختلف در رزمایش  « Rim of the Pacific Exercise (RIMPAC)-2024» به عنوان بزرگترین رزمایش دریایی جهان از این نظر شرکت کردند. این رزمایش از 27 ژوئن 2024 آغاز و انتظار می‌رود تا ماه آگوست ادامه یابد. این مانورها در اقیانوس آرام ارتباط نزدیکی با امنیت آسیا و اقیانوسیه دارد و چنین تمرین‌های نظامی چندملیتی که در زمان تشدید رقابت جهانی بین ایالات متحده و چین برگزار می‌شود، می‌تواند تنش‌ها را بیشتر کند. در واقع، در دهه گذشته، ایالات متحده مشارکت‌های چندجانبه خود را در آسیا-اقیانوسیه تقویت، موافقت نامه‌های دفاعی جدیدی امضا کرده و ظرفیت نظامی خود را در سراسر منطقه گسترش داده است. از سوی دیگر، چین تمرینات نظامی خود را در اطراف تایوان تشدید کرده و بارها بر سر جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی با فیلیپین مقابله کرده است.

تاثیر روابط روسیه و کره شمالی
 بر رزمایش امسال
فعالیت‌های اخیر روسیه در آسیا و اقیانوسیه نیز اهمیت این رزمایش‌ها را افزایش می‌دهد. امضای توافقنامه‌های همکاری نظامی توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سفرش به پیونگ‌یانگ در 18 تا 19 ژوئن 2024، عامل مهمی بود که علاقه غرب به آسیا و اقیانوسیه را افزایش داد. بدتر شدن روابط بین دو کره و تقویت روابط نظامی-امنیتی کره جنوبی با ایالات متحده یکی دیگر از عوامل مهم به خطر انداختن امنیت منطقه بوده است. این رزمایش‌ها که در پس زمینه تشدید تنش‌های منطقه‌ای انجام می‌شوند، اساساً به اهرمی برای تعمیق دوقطبی‌سازی جهانی تبدیل می‌شوند. رزمایش‌های RIMPAC که اولین بار در سال 1971 توسط استرالیا، کانادا و ایالات متحده آغاز شد، هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و جالب اینکه مشارکت از سراسر جهان سالانه در حال گسترش است. به عنوان مثال، علاوه بر کره جنوبی، ژاپن و هند، کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، انگلیس و رژیم اسرائیل نیز در مانورهای امسال شرکت دارند. این تمرینات شامل 150 هواپیما، 40 کشتی سطحی، 3 زیردریایی و بیش از 25000 پرسنل، شامل آموزش رزمی و اضطراری در زمین، هوا و دریا، فرود آبی خاکی، آموزش رزم شهری، جنگ ضد زیردریایی، تمرین غرق شدن کشتی و همچنین عملیات سایبری و فضایی است. چند روز قبل از شروع  RIMPAC، ایالات متحده تمرینات سه جانبه‌ای را با کره جنوبی و ژاپن در اطراف تنگه تایوان و دریای چین جنوبی ترتیب داد و یک ناو هواپیمابر هسته‌ای را به شبه جزیره کره ارسال کرد. به دنبال این تحول، پیونگ یانگ هشدار داد که وضعیت در شبه جزیره کره به بدترین حالت خود بدتر شده است. کره شمالی سپس هشدار داد که چنین رزمایش‌هایی به «نسخه آسیایی ناتو» تبدیل شده است.

اهداف غرب از برزگترین رزمایش دریایی
براساس گزارش مرکز آنکسام در ترکیه؛ رزمایش RIMPAC که بیشتر بازیگران غربی در آن حضور دارند، در پیش بردن روابط دفاعی و تبلور ائتلاف‌های منطقه‌ای نقش اساسی دارد. این رزمایش در راستای رسیدن به یک هدف مشترک می‌تواند به تقویت اعتماد متقابل و درک بین شرکت کنندگان کمک کند. از سوی دیگر، این رزمایش‌ها ممکن است به هدف مهار چین و کره شمالی به ویژه تاثیرگذار باشد. با توجه به این نگرانی‌ها، انتظار می رود کشورهای حاشیه اقیانوس آرام تمرینات RIMPAC را از نزدیک رصد کنند. این مانورها را می توان به عنوان یک شاخص روشن از حضور نظامی آمریکا در آسیا و اقیانوسیه تعبیر کرد. کره شمالی، چین و روسیه احتمالاً با مشاهده فعالیت‌ها و فناوری‌های مورد استفاده در این رزمایش‌ها، ارزیابی‌های استراتژیک انجام خواهند داد. مانورهای RIMPAC همچنین ارتباط نزدیکی با حقوق و منافع دریایی کشورهای آسیا-اقیانوسیه دارد، زیرا اساساً هدف آنها افزایش امنیت دریایی است. در نهایت هدف این مانورها تغییر موازنه نظامی منطقه‌ای به نفع غرب، نمایش قدرت و ایجاد بازدارندگی است. بنابراین، افزایش ردپای غرب در آسیا-اقیانوسیه ممکن است کره شمالی، چین و روسیه را به ارزیابی مجدد استراتژی‌های نظامی خود در قبال این منطقه سوق دهد. باید توجه داشت که کشورهای آسیا-اقیانوسیه و کشورهای اروپایی احساس می‌کنند که مجبورند با یکدیگر متحد و بخش دفاعی خود را تقویت کنند و همچنین اقدامات بازدارنده چندجانبه را توسعه دهند. این کشورها در حال افزایش تلاش‌ها برای کاهش وابستگی انرژی و مالی خود به روسیه و چین هستند. این امر مستلزم تلاش‌های چندجانبه بلندمدت برای توسعه تامین کنندگان جایگزین مواد خام و تولید کنندگان کالاهای نهایی
 است.
چهار پیامد رزمایش در آسیا – اقیانوسیه
رزمایش RIMPAC-2024  می‌تواند به افزایش نفوذ غرب در آسیا و اقیانوسیه کمک کند. این مانورها می‌تواند از راه‌های زیر برای شرکت کنندگان مفید باشد: 1- تقویت همکاری امنیتی: RIMPAC همکاری نظامی میان کشورهای شرکت کننده را با ارتقای امنیت دریایی و صلح در منطقه افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند به تقویت ثبات منطقه و نشان دادن حضور و نفوذ غرب در منطقه کمک کند. 2- افزایش ظرفیت نظامی: این رزمایش به پرسنل نظامی اجازه می‌دهد تا مهارت‌های خود را بهبود بخشند و برای سناریوهای مختلف آماده شوند. این امر به نوبه خود می‌تواند به کشورهای مشارکت کننده کمک کند تا ظرفیت‌های نظامی خود را افزایش و موضع قوی‌تری در منطقه ارائه دهند. 3- مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه: RIMPAC شامل سناریوهای واکنش به بحران‌ها و بلایای طبیعی است. چنین سناریوهایی می‌تواند به کشورهای شرکت‌کننده کمک کند تا ظرفیت‌های کمک‌های بشردوستانه و واکنش به بلایا را در منطقه تقویت کنند. 4- ارتباطات دیپلماتیک و سیاسی: گفتگوها و روابط دیپلماتیک بین رهبران نظامی که در طول رزمایش انجام می‌شود، می‌تواند ارتباطات سیاسی را در منطقه تقویت کند و حضور و نفوذ غرب را در منطقه افزایش دهد. در مجموع، رزمایش RIMPAC-2024 این پتانسیل را دارد که به طور قابل توجهی بر امنیت آسیا و اقیانوسیه و توازن قدرت منطقه‌ای تأثیر بگذارد. با این حال، این تأثیر مستقیماً به معنای افزایش حضور نظامی غرب نیست، بلکه بر عوامل گسترده‌تری مانند تقویت همکاری امنیتی در منطقه و آمادگی برای مقابله با بحران‌ها متکی است.
رزمایش دریایی(RIMPAC)  عرض اندام آمریکا در مقابل روسیه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه