آسیب‌های وارده در پی حمله رژیم اسرائیل به بندر حدیده یمن

خسارات جدی به زیرسخت های بندر حدیده یمن

گروه بنادر- سروش پاکزاد، شبنم شعبانی - تنها یک روز پس از حمله پهپادی گروه انصارالله یمن، معروف به حوثی‌ها به تل‌آویو در اسرائیل، این کشور حمله‌ای تلافی جویانه به حدیده یمن انجام داد. بندری در حاشیه دریای سرخ که سال هاست تحت کنترل حوثی‌هاست.
وزیر دفاع اسرائیل با اشاره به بیش از ۲۰۰ حمله حوثی‌ها گفته «اولین باری که آنها یک شهروند اسرائیل را کشتند، ما به آن‌ها حمله کردیم»

منبع تصاویر ماهواره‌ای از قبل و بعد از حمله اسرائیل:
GETTY IMAGES
مقامات حوثی گفته‌اند که حملات هوایی اسرائیل، یک نیروگاه برق و چند انبار سوخت را که عمدتا محل نگهداری نفت بوده است، در حدیده هدف قرار داده است.
این حملات موجب آتش‌سوزی‌ها و انفجارهای گسترده در بخش‌هایی از حدیده شد و خسارت‌هایی بر جای گذاشت. رسانه‌های نزدیک به حوثی‌ها گفته‌‌اند، در این حمله دست‌کم سه نفر کشته و بیش از هشتاد تن زخمی شده‌اند.
با بررسی تصاویر ماهواره‌ای از منطقه‌ای که در حدیده هدف حمله قرار گرفت، می‌توان تا حدودی به ابعاد این حمله پی برد.

تصویر ماهواره‌ای مکسار که روز یکشنبه ۳۱ تیر ثبت شده است
دود غلیظی را که در تصاویر شاهدان از حمله به تاسیسات دیده‌ می‌شود، در تصاویر ماهواره‌ای نیز می‌توان دید.
این دود غلیظ به دود ناشی از سوختن نفت شباهت دارد و این می‌تواند با گفته‌های مقامات حوثی مبنی بر این که مخازن سوخت در حدیده هدف قرار گرفته‌اند، مطابقت داشته باشد.
وزیر دفاع اسرائیل پس از حمله حوثی‌ها به اسرائیل گفت، حمله‌ پهپادی به تل‌آویو توسط یک پهپاد تقویت‌شده ایرانی اتفاق افتاده است. او گفته خطای انسانی باعث شد که سیستم‌های دفاعی اسرائیل آن را هدف قرار ندهند.
بی‌بی‌سی وریفای، بخش راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی تصاویر حمله به تل‌آویو را به دکتر استیو رایت، کارشناس هواپیماهای بدون سرنشین نشان داد.
او تایید کرد که صدای پهپاد در هنگام پرواز و تصویر قسمتی از موتور که پس از حمله پیدا شد، با انواع پهپادهایی که حوثی‌ها پیش از این استفاده می کرده‌اند، مطابقت دارد.
در عین حال او گفت، به نظر می‌رسد، موتور این پهپاد مقداری بزرگ‌تر از مدل‌های دیگر است: نشانه‌ای از این که پهپاد مورد استفاده در این حمله، به موتوری مجهز شده که قادر به پرواز در مسیری طولانی‌تر و حمل، محموله انفجاری بزرگ‌تر باشد.
از کمی پس از آغاز جنگ غزه، حوثی‌ها به کشتی‌های اسرائیلی یا مرتبط با منافع این کشور و همچنین کشتی‌های کشورهای دیگر از جمله بریتانیا و آمریکا حمله کردند.
حوثی‌های یمن تحت حمایت حکومت ایران هستند و بسیاری از تسلیحات مورد استفاده آن‌ها ایرانی هستند. غرب بارها در ماه‌های گذشته از ایران خواسته است تا جلوی حملات حوثی‌ها را بگیرد.
ایران اما می‌گوید به رغم حمایتش از جنبش انصار‌الله [حوثی‌ها] آن‌ها مستقل عمل می‌کنند.ارتش اسرائیل می‌گوید، بندر حدیده بارها برای واردات تسلیحات از ایران مورد استفاده حوثی‌ها قرار گرفته است و بنابراین از نظر اسرائیل «هدفی مشروع» است.بندر حدیده در ۱۴۰ کیلومتری غرب صنعا، پایتخت یمن قرار دارد. بر مبنای آخرین سرشماری در سال ۲۰۲۳ بیش از هفتصد هزار نفر در این شهر بندری که چهارمین شهر بزرگ یمن به شمار می‌رود، ساکن هستند.
حدیده بندری کلیدی است و تخمین زده می‌شود، حدود دو سوم جمعیت یمن برای دسترسی به غذا، دارو و سوخت به آن وابسته هستند.
بندر حدیده در عین حال موقعیت استراتژیک بسیار مهمی دارد. در غرب آن دریای سرخ قرار دارد که بخشی از خطوط اصلی کشتی‌رانی جهان را برای انتقال کالا بین اروپا، آسیا و آفریقا از راه کانال سوئز شامل می‌شود.
در شرق آن دشت حاصل‌خیز تهامه قرار دارد، مهم‌ترین منطقه کشاورزی یمن.
و دقیقا در شمال حدیده، پایانه نفتی پراهمیت رأس عيسى قرار دارد که ذخیره‌سازی و بارگیری محصولات میدان نفتی پراهمیت مارب را بر عهده دارد.

عربستان: هیچ نقشی در حمله به بندر حدیده نداشته است
در حالی‌که اسرائیل از رهگیری و ساقط کردن یک موشک حوثی‌ها خارج از حریم هوایی‌اش خبر داده است، عربستان سعودی گفت: هیچ دخالت یا ارتباطی با حمله اسرائیل به تاسیسات حوثی‌ها در بندر حدیده ندارد و به هیچ طرفی اجازه استفاده از حریم هوایی‌اش را نمی‌دهد. به گفته مقام‌های حوثی‌، در حمله روز گذشته اسرائیل به بندر حدیده در این کشور، شش نفر کشته و ۸۳ زخمی شدند.
با بالاگرفتن درگیری‌ اسرائیل و حوثی‌ها، حساب کاربری رسمی وزارت دفاع عربستان سعودی در ایکس به نقل از ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع، گفت که عربستان هیچ ارتباط یا نقشی در حمله به بندر حدیده ندارد.
سخنگوی وزارت دفاع عربستان سعودی همچنین تاکید کرد که این کشور به هیچ طرفی اجازه استفاده از حریم هوایی‌اش را نمی‌دهد.
عربستان سعودی از پیوستن به ائتلاف دریایی که به رهبری آمریکا علیه حوثی‌ها تشکیل شده، خودداری کرده است.
در پی حمله پهپادی کم‌سابقه حوثی‌های یمن به تل‌آویو در روز جمعه ۱۹ ژوئیه،‌ جنگنده‌های اسرائیل شنبه ۲۰ ژوئیه تاسیسات حوثی‌ها در بندر حدیده را هدف قرار دادند.رسانه‌های خبری مرتبط با حوثی‌ها گفتند که در حملات اسرائیل یک انبار سوخت آتش گرفته است.
در ادامه درگیری‌ها،‌ ارتش اسرائیل صبح ۲۱ ژوئیه اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور موشکی را که از یمن شلیک شده بود،‌ قبل از ورود به حریم هوایی اسرائیل رهگیری و دفع کرده است.
در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که آژیرهای هوایی در بندر ایلات در دریای سرخ «به دنبال احتمال اصابت ترکش» فعال شده است.
پیش از این، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از هر دو طرف خواسته بود تا «حداکثر خویشتنداری» را به خرج دهند.
وزارت خارجه ایران حملات رژیم اسرائیل به یمن را محکوم کرده است.
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، با تایید این حمله گفته که اسرائیل به حوثی‌ها در یمن حمله کرده است تا پس از کشته شدن شهروند اسرائیلی پیامی به آنها بدهد.
وزیر دفاع اسرائیل گفت: «آتشی که در حال حاضر در حدیده است، در سراسر خاورمیانه دیده می‌شود و معنای آن واضح است. حوثی‌ها بیش از ۲۰۰ بار به ما حمله کرده‌اند. اولین باری که آنها یک شهروند اسرائیل را کشتند، ما به آنها حمله کردیم. و این کار را در هر جایی که لازم باشد، انجام خواهیم داد.»
مقام‌های حوثی‌ها گفته‌اند که اسرائیل به تأسیسات ذخیره نفت و یک نیروگاه برق حمله کرده است.
ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «بعد از ۹ ماه حملات مستمر هوایی از طرف حوثی‌های یمن به سوی اسرائیل، جنگنده‌های نیروی هوایی عملیاتی گسترده در فاصله ۱۸۰۰ کیلومتری علیه اهداف نظامی گروه تروریستی حوثی‌ها انجام داد.»
شبکه تلویزیونی المسیره، اصلی‌ترین رسانه خبری تلویزیونی حوثی‌ها، ابتدا خبر داد که این حملات از طرف نیروهای آمریکایی و بریتانیایی انجام شده است، اما بعدا اشاره به نیروهای آمریکایی و بریتانیایی را حذف کرد.
محمد عبدالسلام، مقام حوثی، این حمله را «تجاوز بی‌رحمانه به یمن» خواند و افزود که هدف از این حملات فشار بر آنها برای متوقف کردن حمایت از فلسطینی‌ها در غزه است؛ او گفت اما چنین نخواهد شد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، عصر شنبه (۲۰ ژوئیه) بعد از حملات گفت که کشورش «به هر وسیله‌ای» که لازم باشد از خود دفاع خواهد کرد.
او در یک نطق تلویزیونی گفت که «هر کسی که به ما آسیب برساند به خاطر تجاوز خود هزینه سنگینی خواهد پرداخت» و ادعا کرد که بندر مورد حمله مبداء ورود تسلیحات ایرانی بود.
 خسارات جدی  به زیرسخت های  بندر حدیده یمن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه