«روزنامه دریایی سرآمد» به بهانه دیدار دستیار ارشد رییس جمهور روسیه با وزیر اقتصادایران گزارش می دهد؛

كریدور شمال- جنوب در آمپاس روسیه خارج می‌شود؟!

همتی: روسیه مصمم به شروع مجدد پروژه كریدور شمال-جنوب 
​​​​​​​گروه ترانزیت دریا - امید اسماعیلی - اهمیت حیاتی تکمیل و راه اندازی کریدور شمال جنوب در ایران برکسی پوشیده نیست اما متاسفانه سال‌های سال از سفرهای پوشالی، شعار، وعده وعید تا دیدارها و قرار مدارهای به ظاهر بنادین راه به جایی نبرده است.  اخیرا پزشکیان بر ایجاد شبکه به‌هم پیوسته از مسیرهای ارتباطی میان ایران و دیگر کشورهای منطقه تاکید کرده است. این دستور و تاکید را پس از سفر به عراق و 
 در جریان برگزاری جلسه هیئت دولت مطرح کرده است «ایجاد یک شبکه به‌هم پیوسته از مسیرهای ارتباطی میان ایران و دیگر کشورهای منطقه با تمهید مقدمات امنیتی، اقتصادی و سیاسی و پیگیری تکمیل خط‌آهن شملچه به بصره تاکید داشته است و در این رابطه به وزیر راه وشهرسازی و همچنین رئیس سازمان برنامه ماموریت داده است.به گفته پزشکیان این شبکه مثل شریان داخلی بدن عمل می‌کند و به هر جا که برسد به آنجا حیات و زندگی می‌بخشد. ایجاد چنین شبکه‌ای باعث تقویت ثبات و امنیت و تأمین منافع همه کشورهای منطقه نیز خواهد شد.
روزنامه دریایی اقتصادسرآمد درباره اهمیت، چالش‌ها، راهکارها و راهبردهای اجرایی کریدور شمال جنوب تحلیل،گزارش و خبرهای فراوانی را منتشر کرده است. وظیفه ذاتی این رسانه دریایی پی‌گیری این موضوع مهم در جهات و زوایای مختلف است. تحریریه روزنامه دریایی اقتصادسرآمد معتقد است: یکی از موضوعاتی که تعلل در تکمیل کریدور استراتژیک و حیاتی شمال جنوب را رقم زده است، کم کاری و تعلل مسئولان و سردمداران روسیه است که خود جای بحث فراوان دارد.
به دنبال نشست هیات دولت و تاکید رییس جمهور بر ایجاد زیرساخت های مواصلاتی ترانزیت بین المللی، ایگور لویتین، دستیار رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه به تهران سفر کرده است در جریان این کنش و واکنش‌های دیپلماسی وار دیداری با وزیر اقتصاد و دارایی کشورمان داشته است که در ذیل از نگاه  شما می گذرد:

  اجرایی شدن هرچه زودتر
 پروژه كریدر شمال – جنوب مورد تاكید دولت ایران است
عبدالناصر همتی در دیدار با ایگور لویتین، دستیار رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، بر اجرایی شدن هر چه سریع تر پروژه کریدور شمال به جنوب به عنوان یک مسیر ترانزیتی مناسب برای تقویت همکاری های میان جمهوری اسلامی ایران، روسیه ، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکید کرد.
وزیر اقتصاد کشورمان گفت: انتظار داریم روسیه از پروژه بزرگ کریدور شمال – جنوب به صورت جدی حمایت نماید.
همتی تاکید کرد؛ دولت جمهوری اسلامی ایران از سرمایه گذاری سایر کشورها در این مسیر حمایت می کند و آمادگی دارد با ارائه مشوق های خاص سرمایه گذاری، مشارکت سایر کشورها در این پروژه را تسهیل نماید.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: امیدواریم شاهد گسترش سرمایه گذاری های روسیه در ایران و خصوصاً در نفت و پروژه های زیر ساخت لجستیکی وترانزیتی باشیم.
ایگور لویتین دستیار ارشد رئیس جمهور روسیه نیز در این نشست طی سخنانی ضمن تبریک بابت انتخاب دکتر همتی به‌عنوان وزیر اقتصاد کشورمان، از اختصاص بودجه ای برای اجرای پروژه رشت به آستارا توسط رئیس جمهور این کشور خبر داد و گفت، حجم باری که از محل این پرژه قابل انتقال است، بالغ بر 15 میلیون تن است که تا 30 و 50 میلیون تن نیز قابلیت بهره برداری دارد.
دستور ویژه رئیس جمهور کنفدراسیون روسیه برای اجرای هر چه سریع تر پروژه کریدر شمال
وی همچنین از دستور ویژه رئیس جمهور کنفدراسیون روسیه برای اجرای هر چه سریع تر پروژه کریدر شمال – جنوب خبر داد و گفت: مطابق دستور، اجرای این پروژه شروع شده و بانک «و ت ب» روسیه در حال اجرای آن است.
لویتین اظهار داشت: در حال حاضر بخش اول پروژه کریدر شمال – جنوب و در واقع بخش فنی آن به پایان رسیده و ما نیازمند هماهنگی با وزارت اقتصاد بابت ورود به بخش اجرا هستیم.

روسیه مصمم به شروع مجدد پروژه كریدور شمال – جنوب 
وزیراقتصاد کشورمان با اشاره به مذاکرات خود با دستیار رئیس جمهور روسیه، از مصمم بودن این کشور برای شروع مجدد پروژه کریدور شمال – جنوب خبر داد.
عبدالناصر همتی پس از دیدار و گفتگو با «ایگور لویتین»، در گفتگو با صدا و سیما، بیان کرد: در این نشست، موضوعات مربوط به شروع مجدد اجرای پروژه بزرگ کردیدور شمال به جنوب بعنوان یکی از پروژه های بسیار مهم برای کشور ما بررسی شد.
وی افزود: دولت روسیه می‌گوید برای اجرای پروژه شمال - جنوب بسیار مصمم است و ایران از آن استقبال می کند.

رئیس جمهور کشورمان خواستار گسترش روابط تجاری اقتصادی با کشور روسیه است
همتی با بیان اینکه دکتر پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان خواستار گسترش روابط تجاری اقتصادی با کشور روسیه است، گفت: بنظر من اجرای پروژه شمال – جنوب برای ایران، روسیه، هند و کشورهای جنوب خلیج فارس، مزایای بسیاری دارد و می تواند کمک زیادی به توسعه این کشورها و انتقال کالاهای راهبردی بین آن‌ها بکند.

متاسفانه کمتر از 20 درصد تفاهم‎های ایران و روسیه عملیاتی شده
وی با یادآوری اینکه، روسیه سرمایه گذاری هایی در بخش نفت ایران را شروع کرده است، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون از مجموعه تفاهم ها با روسیه، کمتر از بیست درصد عملیاتی شده و من به آقای لویتین هم گفتم، انتظار داریم به سرمایه گذاری های روسیه، سرعت بیشتری داده شود.
وزیر اقتصاد کشورمان گفت: روسیه ذخایر ارزی و منابع زیادی دارد و می تواند در بخش انرژی، پروژه های لجستیک و ترانزیتی ما سرمایه گذاری کند.

به‌زودی از کشورهای ذینفع کریدور شمال-جنوب برای مشارکت در سرمایه گذاری دعوت می‌کنیم
همتی عنوان کرد: مهم ترین تصمیم جلسه امروز این بود که در اولین فرصت و بعد از اینکه وزارت اقتصاد برنامه های بانک «و ت ب» روسیه را ملاحظه کند، همایشی در ایران برگزار و از کشورهای ذینفع در این کریدور برای مشارکت در سرمایه گذاری، دعوت کنیم.
وزیر اقتصاد کشورمان تصریح کرد: تاکید ما این است که روسیه باید کار را شروع کند تا ما بتوانیم بقیه ذینفع ها را برای سرمایه گذاری تشویق کنیم.

لازمه رشد اقتصادی در گرو سرمایه گذاری در ترانزیت و نفت است
همتی همچنین، در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: چیزی که بیشتر دنبال آن هستیم، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، رشد اقتصادی است که لازمه آن هم سرمایه گذاری بخصوص در بخش ترانزیت و نفت است.
كریدور شمال- جنوب در آمپاس روسیه خارج می‌شود؟!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه