استفاده از ظرفیت دریا برای پیشرفت کشور وجود ندارد


عضو فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی در مجلس گفت: نگاه دریامحوری و استفاده از ظرفیت دریا برای پیشرفت کشور وجود ندارد.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص عدم استفاده از ظرفیت دریا در کشور گفت: کشورهایی که در اطراف خود دریا دارند، غالبا پایتخت ها، شهرها، مراکز تجاری و اقتصادی خود را نزدیک به دریا قرار می دهند تا بتوانند از ظرفیت دریا در جهت توسعه کشور خود استفاده کنند که به طور مثال؛ شهر شانگهای چین یک نمونه بارز از استفاده بهینه از ظرفیت دریا برای پیشرفت و توسعه است .
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از اشکالات اساسی در عدم توسعه و پیشرفت، عدم نگاه دریامحوری است، ادامه داد: در حال حاضر، حمل و نقل هایی که در دنیا، اعم از مسافرتی و باری انجام می شود، دریا به میزان قابل توجهی نسبت به دیگر مسیرها، در جایگاه نخست قرار دارد، اما متاسفانه در کشور ما تنها از دریا برای حمل و نقل باری استفاده می شود و حمل و نقل مسافرتی بسیار اندک است.
وی بیان کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از ظرفیت دریا برای جذب گردشگر استفاده می کنند که با بررسی این موضوع، می توان فهمید به میزان بسیار بالایی دریا می تواند از طریق جذب گردشگر، جذب سرمایه داشته باشد؛ اما متاسفانه این ظرفیت در کشور ما نادیده گرفته شده است که لازم است، مسئولان گردشگری کشور از ظرفیت دریا برای جذب گردشگر داخلی و خارجی استفاده کرده تا سرمایه سرشار برای کشور بدست آید.
این نماینده مجلس در دوره دهم افزود: با مطالعه  و بررسی بر شهرهایی که مرز آبی دارند، نتیجه به دست آمده حاکی از عدم استقبال مردم از سفرعای دریایی است؛ درحالیکه استان های گیلان، مازندران و گلستان در شمال کشور و استان های خوزستان، بوشهر، بندرعباس و سیستان و بلوچستان در جنوب از سبد مسافرت های دریایی خالی می باشند که باید برای تقویت این امر چاره ای اندیشیده شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر، در کشورمان مسافران تمایل به استفاده از مسیرهای جاده ای و هوایی برای مسافرت دارند، اما به دلایل نامشخص تمایلی به استفاده از کشتی های مسافربری برای مسافرت و حمل و نقل ندارند که این شرایط، بیانگر عدم استفاده از ظرفیت های دریایی در کشور می باشد.
جعفرزاده ایمن آبادی تصریح کرد: 60 درصد پایتخت های دنیا، نزدیک به دریا قرار دارد که می توان گفت برای دنیا، دریا یک مزیت عالی و مناسب در جهت توسعه و پیشرفت است، اما پایتخت کشورمان با دریا فاصله دوری دارد که امکان دسترسی به دریا نیز چندین ساعت طول می کشد که باید شرایطی فراهم شود تا بتوان این فاصله را کم کرد.
عضو فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی در مجلس خاطرنشان کرد:  توصیه بر این است که مسئولان امر، از ظرفیت دریا استفاده کرده و سرمایه گذاری کنند و دریا را به حال خود نگذارند؛ درحالیکه می توان با سرمایه گذاری مناسب در دریا، بیشترین بهره برداری را در زمینه توسعه و پیشرفت کشور بدست آورد.
گفتنی است، پاسخگویی به چالش های پیشروی حمل ونقل دریایی ازقبیل افزایش سرعت ناوگان افزایش ابعادشناور و تنوع کالا و خطوط کشتیرانی نیازمند بکارگیری ابزاری دقیق باقابلیت های ارایه روش های خلاقانه و راه حل های خاص بوده و در این میان مهندسی ارزش یکی ازرویکردهای کارآمد محسوب می شود آشنایی با جوانب این روش درکنار وسعت دید درروند طرح ریزی و طراحی برای ذینفعان منجر به بهبود شاخص ارزش طرح های توسعه طرحی که به هر دلیل قرار است پیاده شود می گردد. 
استفاده از ظرفیت دریا برای پیشرفت کشور وجود ندارد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه