«اقتصادسرآمد» برری می کند؛

آسفالت؛جاده؛ تصادف و دیگر هیچ!

گروه حمل و نقل- اعرتاض و گلایه رانندگان از شرایط جاده های کشور موضوعی جدید نیست. بحث آسفالت ریزی و. استفاده از مواد استاندارد و نیز مهندسی ساخت جاده ها می توان در کاهش حوادث تاثیر بسیار قابل توجهی داشته باشد اما متاسفانه مراقبت های پلیسی به جای برنامه ریزی های استاندارد ومهندسی نه تنها در کاهش  این اسیب نقشی نداشته بلکه بیتر از قبل نیز با افزایش مواجه بوده است. در این ماین بحث آسفالت یبکی از مهمترین مولفه های قبال توجه در جاده سازی و مساله حمل و نقل به شمار می آید. 
در واقع، خستگی و خواب آلودگی عامل ۴۰ درصد تصادفات بوده که منجر به خروج خودرو از جاده، واژگونی، انحراف به چپ و برخورد با خودروهای روبه رو شده است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ایران در میان ۱۹۰ کشور از نظر تصادف رتبه ۱۸۹ را داراست و این یعنی فاجعه در کمین همه رانندگان و سرنشینان خودروهاست. اما کیفیت جاده‌ها و سطح آسفالت تا چه حد در بروز تصادفات و تلفات ناشی از آن نقش دارد؟ هر چند خطای انسانی اجتناب‌ناپذیر است و می‌تواند سهم بزرگی در علت تصادفات داشته باشد، اما بعضا همین نواقص جاده‌ای باعث بروز خطای انسانی می‌شود. ۹۰ درصد جابه جایی‌های افراد در کشور زمینی است. در حالی که این آمار، حیاتی بودن شبکه راهی کشور را گوشزد می‌کند، عمر جاده‌های کشور به کمتر از یک سال رسیده است و اکثر کارشناسان، متهم ردیف اول عدم کیفیت جاده‌های کشور را قیر می‌دانند. یک راننده اتوبوس که در مسیر تهران-رشت- صومعه‌سرا فعالیت می‌کند، شرایط آسفالت بخش‌هایی از این مسیر را نامناسب توصیف کرد و از پیمانکاران خواست به وضعیت آسفالت این مسیر رسیدگی کنند.
این راننده گفت: در مسیر رشت - صومعه‌سرا وضعیت آسفالت جاده بسیار نامناسب است.اظهارات راننده مذکور درحالی مطرح می‌شود که تعدادی از رانندگان کامیون و سواری کرایه نیز در شبکه‌های اجتماعی انتقاداتی نسبت به وضعیت آسفالت برخی مسیرهای جاده‌ای مطرح کرده‌اند. به گفته رانندگان تاکسی‌سواری کرایه، کیفیت آسفالت مسیر رباط کریم تا تهران از زمان بارش برف چند سال پیش کاهش یافته و نیاز مبرم به روکش آسفالت دارد.برخی از رانندگان کامیون نیز با انتقاد از سرعت‌گیرهای غیر استاندارد مسیر امامزاده هاشم استان گیلان (رشت)تا شهر رشت، عنوان کرده‌اند که کامیون‌ها به محض عبور از این‌گونه سرعت‌گیرها یا دچار شکستگی فنر می‌شوند یا اگر ترمز محکم بر کامیون وارد شود با حجم ترافیک موجود، دچار سانحه تصادف خواهند شد.
تعدای از رانندگان نیز به سرعت‌گیرهای جاده ورودی شهر مورچه خورت اصفهان از طرف میمه به داخل شهر اشاره کرده و عنوان کرده‌اند که عبور کامیون‌ها از روی آنها یا شکستگی فنر و یا شکستگی دسته موتور را برای خودروها به دنبال دارد.
دلایل عمده و اصلی خرابی‌ها در راهسازی‌ها به ویژه راه‌های آسفالته، یا ریشه در ساخت اولیه راه و آسفالت و نحوه و میزان ترکیبات آن دارد، یا اینکه مربوط به دوره بهره‌برداری از راه می‌شود که به دلیل نبود مراقبت و نگهداری صحیح و اصولی از آن و مرمت نشدن به موقع خرابی‌های جزیی برای جلوگیری از بوجود آمدن خرابی‌های عمده و جبران‌ناپذیر پدید می‌آید. از طرفی همه ما کمابیش از هزینه‌های بسیار بالا و سرسام‌آور راهسازی در تمام مراحل آن مطلع هستیم. درنتیجه به منظور جلوگیری از وارد آمدن این قبیل خسارات عمده به منابع مالی و اعتباری کشور و نیز برای احداث راه‌‌های مطمئن و کم خطر در سراسر کشور لازم است که در امر راهسازی کشور و خصوصا در روسازی راه‌های آسفالته و پرتردد تجدید نظر کاملا اصولی و در عین حال دقیق و فنی و مهندسی و منطبق بر قوانین ملی و بین‌المللی راهسازی صورت گیرد. روسازی راه در واقع علاوه بر ایجاد یک سطح صاف و هموار برای عبور وسایل نقلیه، نقش محافظ لایه‌های زیرین راه را نیز بر عهده دارد که اگر این لایه به درستی و بر اساس تکنیک‌ها و روش‌های کاملا فنی ساخته نشود، علاوه بر وارد آمدن هزینه‌های مستقیم (هزینه احداث اولیه راه و مخارج تعمیر و بازسازی آن)، هزینه‌های غیر مستقیم دیگری را نیز بر پیکره اقتصادی کشور وارد می‌کند که در واقع مخارج غیر‌مستقیم، هزینه‌هایی است که به دلیل بسته‌شدن راه، استفاده‌کنندگان از آن، به‌خاطر خرابی و بدی راه متحمل می‌شوند. 
یکی از اموری که موجب افزایش کیفیت آسفالت می‌شود، استفاده از کارخانه آسفالت استاندارد و باکیفیت است. حمایت جدی دولت از بخش خصوصی به جای شرکت‌های خصولتی، شناسایی تولید‌کنندگان با کیفیت و معرفی آنها از طریق اتحادیه و یا طرق دیگر و کنترل کیفیت با استاندارد‌سازی اجباری برای تولید قیرهای سالم می‌تواند از پیشنهادات بهبود وضع قیر جاده‌ها باشد.
 آسفالت؛جاده؛ تصادف و دیگر هیچ!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه