نقش استارتاپ‌های هواشناسی در کاهش صدمات ناشی از حوادث طبیعی

استارتاپ‌های هواشناسی اطلاعات دقیقی در اختیار دست اندر کاران خطوط هواپیمایی، صنعت حمل‌ونقل زمینی و دریایی، صنعت گردشگری، صنایع ساخت و ساز ، شهرداری‌ها و شرکت های بیمه قرار می‌دهند.
یک کارشناس مطالعات  اقتصادی و بیمه در تشریح نقش استارتاپ‌های هواشناسی و خدمات بخش خصوصی در کنترل مخاطرات حوادث طبیعی و تغییر اقلیم، گفت: چندین سال است که استارتاپ‌های حوزه پیش‌بینی آب و هوا، در کنار سازمان‌های آب و هواشناسی دولتی و شیوه‌های سنتی، به رصد دقیق گزارش وضعیت آب و هوا می‌پردازند و اطلاعات تولیدی خود از روند تغییرات آب و هوا را در هر مناطق  کوچک یا وسیع در قاره‌های جهان در اختیار دست‌اندرکاران خطوط هواپیمایی، صنعت حمل‌ونقل زمینی و دریایی، صنعت گردشگری، صنایع ساخت و ساز، شهرداری‌ها و شرکت‌های بیمه  قرار می‌دهند.
به گزارش خبرنگار تین‌نیوز،  قاسم حاجی‌زاده افزود: واقعیت این است که با روند گرم شدن هوا، تغییرات آب و هوایی شدید، شرکت‌هایی که از عوارض و پیامدهای زیانبار حوادث و خسارت‌های مالی و جانی کارکنان و کاربران خود تهدید می‌شوند را نگران کرده و نیازمند اطلاع دقیق از  شرایط آب و هوایی کوتاه و بلند مدت مناطق فعالیت خود هستند.
وی با بیان این مطلب که در بیش‌تر مواقع ریسک‌های پیش‌رو با این قبیل اقدامات حذف و یا به حداکثر ممکن، کاهش پیدا می‌کند، تصریح کرد: اطلاعات تولیدی مستمر این استارتاپ‌ها برای برنامه‌ریزی‌های سفر، برگزاری مراسمات مختلف و نیز اقدامات احتیاطی برای حفاظت از اموال، توسط شهروندان و شهرداری‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و ضریب خسارت‌های مالی و بدنی با این اطلاعات کاهش پیدا می‌کند.
 حاجی‌زاده با تاکید بر این نکته که، شرکت‌های بیمه، یکی از اصلی‌ترین مشتریان این استارتاپ‌ها به شمار می‌آیند، گفت: شرکت‌های بیمه بعد از وقوع بلایای طبیعی، خسارت‌های بالایی را به بیمه شدگان پرداخت می‌کنند،  بنابراین شرکت‌های بیمه با استفاده از اطلاعات این استارتاپ‌ها ، مانع از سواستفاده بیمه‌شدگان خواهند شد.
به گفته وی، شرکت‌های استارتاپ حوزه آب و هوا، ثانیه به ثانیه مناطق مختلف حتی در اندازه‌های یک خیابان یا مزرعه را رصد و روزانه صد بار اطلاعات اعلام و در طول سال به دقت فعالیت می‌کنند. استارتاپ‌های آب و هواشناسی، به‌وسیله کارشناسان این رشته تاسیس و فعالیت می‌کنند و توانسته‌اند بخش عمده از درآمد خود را  از طریق در اختیار قرار دادن اطلاعات دقیق تولیدی به بخش‌های مختلف از جمله شهرداری، هواپیمایی، جاده‌ای و پلیس کسب کنند.
کارشناس مطالعات  اقتصادی و بیمه با انتقاد از برخی برخوردهای شرکت‌های بیمه‌گذار در نحوه تخصیص منابع جبران خسارت در اختیار کاربران، خاطرنشان کرد: متاسفانه شنیده‌ها حاکی از این است که برخی شرکت‌های بیمه به هر بهانه‌ای از پراخت خسارت به بیمه‌گذار طفره می‌روند.
در استراتژی کاهش اثرات بلایای طبیعی تاکتیک یا راهکارها به سوی آگاه‌سازی عمومی و تأکید بر امر اطلاع‌رسانی به مردم در راستای اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حوادث نابهنجار تغییر کرده است و این تغییر روش خود از اهداف اساسی برنامه کاهش اثرات بلایای طبیعی در دو دهه اخیر بوده است. با امید اینکه این امر مقبولیت عام یافته و فراگیر شود.
گفتنی است،سازمان هواشناسی ایران سازمانی دولتی است که فعالیت خود را ابتدا از سال ۱۳۳۴ خورشیدی و به‌عنوان اداره کل هواشناسی زیر نظر وزارت راه و ترابری آغاز کرد و پس از چندی به سازمانی مستقل تبدیل گردید. این سازمان در سال ۱۳۳۸ خورشیدی به‌عنوان صد و سومین عضو سازمان هواشناسی جهانی به عضویت این سازمان جهانی درآمد.
پروفسور محمدحسن گنجی از بینان‌گذاران هواشناسی درایران بود. وی تا سال ۱۳۴۷ مدیریت ادارهٔ کل هواشناسی را عهده‌دار بوده‌است. گنجی، پدر علم جغرافیای ایران موفق به کسب جایزه‌دانشمند سال ۲۰۰۱ هواشناسی گردید.
نقش استارتاپ‌های هواشناسی  در کاهش صدمات ناشی از حوادث طبیعی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه