نماینده مردم چابهار در مجلس به « اقتصادسرآمد» می گوید:

«طرح کدینگ» پشتوانه قانونی ندارد

گروه نفت و انرژی - با اجرای طرح مدیریت سوخت و اصلاح قیمت بنزین در کشور، مسافران در ورود به استان سیستان وبلوچستان با مشکل سوخت گیری مواجه هستند. با اجرای طرح مدیریت سوخت و اصلاح قیمت بنزین در کشور، مسافران در ورود به استان سیستان وبلوچستان با مشکل سوخت گیری مواجه بوده به گونه ای که امکان استفاده از کارت سوخت برای آنها در جایگاه های سوخت امکان پذیر نمی باشد و باید بنزین را به صورت آزاد تهیه کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در پی گیری این مطالبه مردمی معاون فنی و عملیاتی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی زاهدان می‌گوید از آنجایی که در سیستان وبلوچستان طرح کدینگ اجرا شده است خودروی مسافران باید در جایگاه های خاص به صورت آزاد سوختگیری شود. این خودروها حتی در استان قادر به سوختگیری از سهمیه 60 لیتری خود نیستند و پس از خروج از استان می توانند از آن استفاده کنند.سوختگیری با کارت سوخت خودروهای مسافران در تمامی جایگاه ها حتی به صورت آزاد امکان پذیر نیست و باید به ایستگاه های مشمول طرح مراجعه کنند.
قاچاق سوخت هر چند از معضلات مهم کنونی محسوب می شود اما سبب ایجاد اشتغال برای شمار زیادی از روستاییان مرزنشین سیستان و بلوچستان و سرازیر شدن سود کلان در جیب عده ای قاچاقچی عمده و سودجویان داخلی و خارجی شده است. به گفته برخی از مرزنشینان هر گاه مرزها مسدود و از خروج موادسوختی جلوگیری می شود ناامنی‌ها از جمله سرقت و راهزنی افزایش می یابد زیرا بخش زیادی از افراد بیکار که مشغول جابجایی سوخت هستند برای تامین معاش خانواده با مشکل رو به رو شده و چاره ای جز سرقت و راهزنی و زور گیری ندارند. برخی معتقدند اگر در سیستان و بلوچستان کارخانه و واحدهای تولیدی بزرگ و مشاغل خرد خانگی توسعه یابد ضمن کاهش بیکاری از قاچاق کالا و سوخت نیز کاسته می شود اما برخی از مردم این استان نیز می گویند افرادی که به سود و درآمد زیاد حاصل از قاچاق سوخت عادت کرده اند هر چند با زحمت زیاد انجام می شود، اما اگر شغلی هم برای آنان تامین شود بعید است دست از این کار بردارند زیرا کارگری و کارمندی حداکثر ماهیانه دو تا سه میلیون تومان در آمد داشته باشد اما با قاچاق سوخت این میزان در آمد در ۲ یا سه روز بدست می آید.
“طرح کدینگ» پشتوانه قانونی ندارد
نماینده مردم چابهار در مجلس در این باره به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: فعال نبودن کارت سوخت دیگر شهرها در استان سیستان و بلوچستان در قالب «طرح کدینگ» هیچ پشتوانه قانونی ندارد و حقوق‌حقه مردم را نیز به چالش کشیده است به‌همین دلیل در مجلس به دنبال احقاق‌حق مردم هستیم.
معین الدین سعیدی با انتقاد از  فعال نبودن کارت سوخت دیگر شهرها در استان سیستان و بلوچستان که عدم گردشگرپذیری و مشکلات دیگر را برای این شهر به همراه داشته است، گفت: متاسفانه گاهی دستورالعمل‌های در استان سیستان و بلوچستان اجرایی می‌شود که با حقوق مردم تضاد دارد نمونه آن اجرای «طرح کدینگ» در این استان است که براساس آن مردم و گردشگران صرفا می‌توانند از یک سری جایگاه‌های مشخص، سوخت دریافت کنند بدین معنا که اگر یک نفر از حوزه چابهار باشد نمی‌تواند از زاهدان بنزین یا هر سوخت دیگری تهیه کنید.
کدینگ مشکلات عدیده‌ای برای گردشگران ایجاد کرده است
نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این دستورالعمل در حالی مشکلات عدیده‌ای برای گردشگران ایجاد کرده است که هیچ پشتوانه قانونی ندارد و حقوق‌حقه مردم را نیز به چالش کشیده است به همین دلیل در مجلس به دنبال پیگیری این مشکل و احقاق‌حق مردم هستیم.
کدینگ هیچ بن‌مایه حقوقی ندارد
وی با انتقاد از محدود بودن جایگاه‌های عرضه سوخت در استان سیستان و بلوچستان، افزود: چرا باید به صرف انجام قاچاق سوخت توسط عده‌ای معدود، تمام مردم استان و گردشگران و مسافران را تنبیه ‌‎کرده و شرایط را برای آن‌ها سخت کنیم؟، بنابراین باید جلوی این مسئله که هیچ بن‌مایه حقوقی ندارد گرفته شود.عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از آنجا که 85 درصد قاچاق سوخت استان از بیرون استان می‌آید باید جلوی مبادی ورود سوخت از استان‌های دیگر را گرفت لذا ایجاد محدودیت برای تمام مردم و گردشگران که خسارت‌های اقتصادی بسیاری نیز به دنبال دارد نه اخلاقی است و نه قانونی.نیاز کشورهای همسایه استان به مواد سوختی سبب تفاوت فاحش قیمت در دو سوی مرزها شده است بطوریکه به گفته برخی شهروندان سراوانی (نزدیک مرز پاکستان) یک گالن ۲۰ لیتری بنزین در این شهرستان ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود، همین نیاز کشورهای همسایه، قاچاق سوخت را در سیستان و بلوچستان رونق داده و هر روز میلیون‌ها لیتر سوخت از طریق مرزهای این استان قاچاق و سرمایه ملی در جیب سودجویان و قاچاقچیان سرازیر می شود.در حالی که استان سیستان و بلوچستان و مردم آن متهم به قاچاق سوخت می شوند اما بیشترین موادسوختی از سایر استانها به این استان منتقل و راهی مرزها می شود و سود آن در جیب قاچاقچیان و دود آن به چشم مردم این استان می رود. ساکنان سیستان و بلوچستان از معضل قاچاق سوخت به تنگ آمده و همواره از مسئولان درخواست چاره اندیشی برای جلوگیری از قاچاق سوخت و هدر رفت سرمایه ملی را دارند.
«طرح کدینگ» پشتوانه قانونی  ندارد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه