بانوی کارآفرین با روحیه جهادی: نگاهم به صادرات است

کارآفرینی با شعار محقق نمی‌شود

گروه مانع زدایی از تولید - نسرین صفربیرانوند - سمیه محمودوند متولد۵۹ و ساکن معمولان است، این کارآفرین جوان با روحیه جهادی و پشتکار زیاد توانسته با راه‌اندازی تولیدی پوشاک برای سی نفر به طور مستقیم و بیست نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد کند، این کارآفرین برتر به صادرات خارج از کشور هم نیم نگاهی دارد.
محمودوند متاهل و داری دو فرزند است و از شانزده سالگی فعالیت‌های خود را در عرصه‌های مختلفی از جمله فرهنگی شروع کرده، در مقطعی به  به عنوان مربی در کمیته امداد مشغول بوده، اما بعدها اقدام به تأسیس آموزشگاه و مجتمع فنی و حرفه‌ای در معمولان می‌کند.
پس از سیل ۹۸ به دلیل شرایطی که بر شهر حاکم می‌شود به فکر راه‌اندازی کارگاه تولیدی پوشاک می‌افتد و کار را شروع می‌کند.
با وی که تسهیل‌گر سپاه است و روحیه جهادی بالایی دارد، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم، امیدواریم صحبت‌های وی مشوقی باشد برای بانوانی که به دنبال شغل و درآمد زایی هستند.
از راه‌اندازی کارگاه تولیدی بگویید، چه شد که به این سمت رفتید؟
پس از سیل ۹۸ ، تقاضا برای کار در حوزه پوشاک زیاد شد، و همین باعث شد به فکر تولیدی در معمولان بیفتم، دوست داشتم کاری انجام بدهم.
طبقه بالای منزل را به کارگاه اختصاص دادم و کار را با یه چرخ خیاطی شروع کردم ، اما کم کم با درآمدزایی اقدام به خرید چرخ‌های بیشتری کردم و امروز  سی نفر به طور مستقیم و بیست غیر مستقیم مشغول هستند.
چرا پوشاک را انتخاب کردید؟
من در رشته فرش و تابلو فرش هم فعالیت دارم، و حتی به خارج از کشور هم صادر می‌کنم ، اما تقاضا برای پوشاک بیشتر بود از طرفی خودم هم در ابن زمینه تجربه و استعدادهایی داشتم.
برای راه اندازی کارگاه از ارگان یا نهادی کمک گرفتید؟
خیر، حتی یک ریال وام نگرفتم صفر تا صد را با هزینه خودم شروع کردم.
به نظر می‌رسد بیشتر افرادی که در کارگاه مشغول هستند، بانوان هستند؟
بله، بیشتر زنان بدسرپرست و بی سرپرست هستند که برای کسب درآمد فعالیت می‌کنند.
از کارتان راضی هستید، یعنی در حوزه سفارش و بازار با مشکلی مواجه نیستید؟
من به واسطه ارتباطی که با ارگان‌های مختلفی دارم، همیشه سعی میکنم سفارش داشته باشم کارگاه روزانه و در دو شیفت صبح و عصر فعال است.
ما علاوه بر تامین نیاز معمولان و شهرستان پل‌دختر نیاز استان و حتی دیگر استان‌ها از جمله تهران را هم تامین می‌کنیم، به عنوان نمونه لباس سپاه استان اکنون در تولیدی ما انجام می‌شود.
اکنون بالای چهار هزار تولید داریم، در حال حاضر هم سفارشات هفت تیر تهران را انجام می‌دهیم، تنها تولیدی در شهرستان پل‌دختر است که به طور مداوم فعالیت دارد.
الان برش کار من کمتر از شش میلیون تومان درآمدش نیست بقیه هم کمتر از یک و نیم میلیون تومان، خدا را شکر راضی هستیم.
در کارگاه از افراد دارای مدرک استفاده می‌کنید؟
نه افراد مبتدی هم می‌توانند مشغول شوند، کارگاه ما آموزش صفر تا صد را داریم، یعنی وقتی ببینیم کسی برای کار  انگیزه دارد توسط مربی فنی حرفه‌ای آموزش می‌بینید و مدرک فنی‌حرفه‌ی هم برایش صادر و وارد کار می‌شود، در واقع کارگاه ما هم آموزشگاه هست هم تولیدی.
از سختی‌های کار بگویید.
کارآفرینی با شعار محقق نمی‌شود، نمی‌دانید چقدر سختی و زجر کشیدم تا به اینجا رسیدم، برای فعالیت در حوزه تولید و کار آفرینی باید از همه چیزت بگذری، دستگاه‌های اداری کمک نمی‌کنند گاهی هم حاشیه‌ها سنگ جلوی پایت می‌گذارند، اما من ادامه دادم.
وقتی می‌دیدم چند نفر از قبال این کارگاه درآمدی کسب می‌کنند، زنانی که گاهی هیچ کس را نداشتند تحمل من را در مقابل سختی‌ها بیشتر می‌کرد.
باور کنید گاهی خسته می‌شوم از کار و به فکر این میفتم که کار را رها اما زمانی که حقوق بچه‌ها را واریز می‌کنم و خوشحالی را در چهره‌شان میبینم خستگی از تنم بیرون می‌رود و همین مرا به ادامه کار مصمم می‌کند.
البته اینکه همسرم پا به پای من آمده و همراهم بوده هم در غلبه بر مشکلات بی‌تاثیر نبوده است.
نکته دیگر اینکه کارگاه طبقه بالای منزل هست و همین خود کمک بزرگی کرده است تا من به امورات زندگیم هم برسم.
به نظر می‌رسد شما از روحیه جهادی برای کار برخوردار هستید؟
بله، من تسهیل‌گر سپاه هستم و برای اشتغال‌زایی به روستاهای مختلفی سر می‌زنم، در بحران کرونا روزانه پنج هزار ماسک تولید می‌کردیم در  سه شیفت، دوخت لباس‌های بیمارستانی را هم در دستور کار  داشتیم، حتی سردار کشکولی هم از کارگاه بازدید کرد.
به نظر شما برای لازمه کارآفرینی چبست؟
انگیزه ، پشتکار و علاقه نقش مهمی در موفقیت کارآفرین دارند، چون اگر علاقه نباشد شکست در انتظارت هست.
من همانطور که گفتم تسهیل‌گر سپاه هستم،  و علاوه بر رشته‌های هنری در کشاورزی و دامداری هم کارهایی انجام می‌دهم، به زنان روستا می‌گویم اگر از خودتان درآمدی داشته باشید لذت دیگری دارد، اینکه حاصل دسترنج و زحمات خود را استفاده کنی به مراتب شیرین تر است.
باید تلاش کنی و در رشته مورد علاقه فعالیت خود را آغاز کرد، و پله پله کار را پیش برد من از اول که شروع کردم ، تعداد چرخ و نیروی کارم کم بود اما توانستم با انگیزه و پشتکار علاوه بر افزایش نیرو امکانات را هم بیشتر کنم.
هدف‌نهایی شما در حوزه کارآفرینی چیست؟
اینکه اشتغال را به بالای صد نفر برسانم، هدفم این است که سوله بزرگی را راه‌اندازی و افراد زیادی را مشغول کنم.
اما یکی از اهداف دیگر که به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های آن هستیم صادرات است، من نگاهم به صادرات خارج از کشور است، شلوار اسلش‌های تولیدی را می‌توانیم به کشورهای عراق و کویت صادر کنیم این را به جدیت دنبال می‌کنم‌.
 کارآفرینی  با شعار محقق نمی‌شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه