در شبکه ویژه فروش تایرچه می گذرد؟« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

بازگشت پرقدرت نورچشمی‌های تایرسازان

گروه صمت - درحالی‌که به‌تازگی قیمت برخی تایرهای پرطرفدار ایرانی‌ با آنچه سازمان حمایت مصوب کرده به اختلاف خورده است، باردیگر لاستیک‌فروش‌های نورچشمی وارد میدان شده‌اند تا انحصار این کالاهای پرتقاضا را به‌دست بگیرند. درحالی‌که به‌تازگی قیمت برخی تایرهای پرطرفدار ایرانی‌ با آنچه سازمان حمایت مصوب کرده به اختلاف خورده است، باردیگر لاستیک‌فروش‌های نورچشمی وارد میدان شده‌اند تا انحصار این کالاهای پرتقاضا را به‌دست بگیرند. با این تفاسیرفضای بازار تایر به سمت دونرخی شدن می‌رود. اما در این بین این صنعت تایر است که علاوه ضرورت تغییر برخی سیاست ها، همچنان نیازمند مانع زدایی ها و پشتیبانی هایی از سوی مسئولان  در سالی است که به این نام خوانده می‌شود.
 به گزارش اقتصادسرآمد، فضایی که رد انحصار را در آن به خوبی می‌توان دید. همه‌چیز از تصمیم اخیر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شروع شد. دولت بالارفتن قیمت تایرهای سواری تولید داخل را به صلاح بازار ندانست و تایرسازان را مجبور کرد کالای خود را با همان قیمت‌های قبلی به بازار عرضه کنند. اگرچه به‌گفته بسیاری از فعالان این صنف، بازار تایر کشش قیمت‌های فعلی را نیز ندارد اما بالا رفتن بهای تایر در سراسر جهان باعث شده است تجار نیز علاقه‌ای برای واردات تایر از چین و کره نداشته باشند و بازار این کالای پرمصرف تنها در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد.
تایرهایی مانند تایر فابریک تیبا،‌ پژویی،‌ تایر پهن سمندی که این روزها با حجم تقاضای بالایی در بازار مواجه هستند و نمایندگان برخی تایرسازان امکان خرید تعداد زیاد آنها را در قالب سبدهای فروش ندارند. اما این تایرها به تعداد زیاد در اختیار گروه انگشت‌شماری از تایرفروشان قرار دارند تا بتوانند برای این سایزهای پرمصرف قیمت تعیین کرده و آنها را گران‌تر از نرخ مصوب بین دیگر فعالان صنف فروش تایر عرضه کنند. نکته جالبی که می‌توان به آن اشاره کرد؛ عدم ثبت تایرهای قابل‌عرضه توسط نورچشمی‌ها بدون نیاز به ثبت در سامانه است.
تایرسازان قصد ندارند تولیدات خود را همراه با زیان بفروشند
امیرحسن کاکایی کارشناس خودرودر این خصوص و با اشاره ضرورت همکام سازی تولید و عرضه تایر به بازار و پرهیز از مانع‌تراشی‌ها، به روزنامه اقتصاد سرآمد، می‌گوید: در شرایط غیررقابتی بازار، ‌گویا تایرسازان قصد ندارند تولیدات خود را همراه با زیان بفروشند، به‌همین‌دلیل پای نورچشمی‌های خود را به بازار باز کرده‌اند. در شرایطی که تایرهای پرتقاضا با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ مصوب و به تعداد اندک در سبد فروش تایرسازان عرضه می‌شوند اما ‌به‌راحتی می‌توان بدون محدودیت در تعداد این لاستیک‌ها را خریداری کرد.
وی در ادامه اظهار کرد: حتی این افراد خاص،‌ خود اقدام به چینش سبدهای کوچک با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از آنچه تایرساز اعلام کرده است، می‌کنند. تعداد بالای تایرهایی که در اختیار این افراد قرار دارد اذهان را به این سمت می‌برد که گویا نورچشمی‌ها، ‌دستی در انبار کارخانه‌های تایرسازی دارند. 
آزمون و خطا در تنظیم بازار لاستیک
ظاهرا آزمون و خطا در تنظیم بازار این بار به سراغ لاستیک آمده است. گفته می‌شود در سالجاری یکی از کارخانجات خط تولید تایرهای رادیال برای خودروهای سنگین را راه اندازی کرده و قادر است ۲۵ درصد از نیاز کشور را تامین کند بنابراین کشورمان می‌تواند نیمی از تایرهای رادیال سنگین را تولید و به بازار عرضه کند. 
برخورداری نورچشمی‌ها از شبکه ویژه فروش 
کاکایی با یادآوری این موضوع که قیمت‌سازی‌های اخیر که تنها با هدف جبران هزینه‌های بالای تولید و زیان ناشی‌از بالا نرفتن قیمت‌های مصوب صورت گرفته است، افزود: این موضوع  بیش از گذشته این نکته را برای نهادهای نظارتی و تصمیم‌گیر روشن می‌کند که ممانعت غیرمنطقی دولت با واقعی‌سازی قیمت‌ها تاثیری بر نرخ نهایی کالا نخواهد گذاشت و تولیدکننده برای جبران زیان خود دست‌به‌دامن نورچشمی‌ها و شبکه فروش ویژه‌ای خواهد شد که ورودشان به بازار نه‌تنها قیمت کالا را برای مصرف‌کننده بالا می‌برد بلکه بخش عظیمی از فعالان صنفی را نیز دچار مشکل می‌کند.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در حال حاضر مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه لاستیک نیست و حجم زیادی از مواد اولیه در انبارها وجود دارد اما با این حال همچنان نیاز به واردات ضروری است. ۶۰ درصد مواد اولیه لاستیک از داخل تامین می‌شود و ۴۰ درصد باقیمانده باید وارد شود.
در برهه زمانی نیازی به واردات لاستیک نداریم و تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور است. « اگر واردات بسیاری از تایرها و لاستیک‌های خارجی به کشور به طور وسیع صورت گیرد تولیدکنندگان داخلی هرگز قادر به رقابت به ادامه تولید در کشور نیستند، چون شرکتهای خارجی حجم زیادی از تولیدات جهانی را انجام می‌دهند و به همین دلیل هزینه‌های تمام شده آنها بسیاری پایین است. و اما نورچشمی‌ها کماکان در بازار تایر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. دولت تمایلی ندارد وضعیت لاستیک در کشور به سامان برسد و خواهان ادامه وجود بازار سیاه در کشور است، چون حدود ۱۰کارخانه تولیدکننده لاستیک در کشور وجود داشته و واردات آن نیز انجام می‌شود.
یکی از مشکلاتی که در بازار لاستیک وجود دارد، چند نرخی بودن آن است که اغلب در تایرهای سنگین مشاهده می‌شود. دلیل این ماجرا هم به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بازمی‌گردد که برخی شرکت‌ها در آن زمان ارز را دریافت کردند اما کالایی وارد کشور نشد. برآوردها نشان می‌دهد هزینه تولید لاستیک نسبت به واردات پایین‌تر است. هزینه تولید داخلی لاستیک به ازای هر کیلو معمولا دو دلار تمام می‌شود. این در حالی است که لاستیک‌های خارجی هزینه تولیدشان به مراتب بالاتر از دو دلار است. گفته می‌شود صنت تایر، رفع موانع برای فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی سرلوحه راهبردهای تلکیفی است و همه تلاش خود را در این راستا به کار گرفته است.
 بازگشت پرقدرت نورچشمی‌های تایرسازان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه