گزارش «اقتصادسرآمد» از دلیل تجمع رانندگان و موانع عدم ترخیص کامیون‌های دست دوم از گمرک

16ماه انتظار برای ترخیص کامیون‌ها

گروه راه و ساختمان -فاطمه عباسی راد- اوایل خرداد ۹۷ بود که اعتراضات سراسری کامیون داران شکل گرفت و تا مدتی، این اعتراضات به صورت مداوم ادامه داشت. به موجب آن، اختلالاتی در شبکه توزیع بنزین و گازوئیل کشور رخ داد و حتی چندین جایگاه سوخت بنزین از مدار سوخت رسانی خارج شدند. گران شدن عوارض و لوازم یدکی، کمبود لاستیک، کاهش سهمیه سوخت، ثابت ماندن کرایه بار از جمله مطالبات کامیون داران بوده و هست. اما این موضوع به معنای پایان دادن به مطالبات رانندگان نبود و آنان هم‌چنان خواستار رسیدگی به خواسته‌های خود از سوی مسئولان و دولتی‌ها هستند.به گزارش اقتصادسرآمد، این اعتراضات گذشته بار دیگر از میان کامیونداران سربرآورد و رانندگان را در مقابل وزارت اقتصاد به تحصن واداشت. چندین سال است صنف رانندگان این ناوگان با مشکلاتی مواجه هستند و مسئولان عزمی برای حل آن نداشتند. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند اکنون در جنگ اقتصادی هستیم؛ بخشی از این اقتصاد مربوط به صنعت حمل و نقل است. نمی‌خواهیم باقی قسمت‌های اقتصاد را تضعیف کنیم، اما اگر در بخش معدن یا سایر بخش‌ها رکود داشته باشیم، باز هم چرخ اقتصاد می‌چرخد، اما اگر صنعت حمل و نقل دچار مشکل شود، اقتصاد کشور ضربه می‌خورد. اما در این بین کانونی که باید مدافع رانندگان باشد و برای رفع مشکلات این صنف تلاش کند و مشکلات را به بالادستی‌ها برساند، اگر وظیفه خود را درست انجام داده بود، اکنون رانندگان این صنف مشکلی نداشتند؛ در این بخش، نوعی سوء مدیریت وجود دارد که سبب بروز مشکلاتی شده است. رانندگان بخش حمل و نقل مشکلات عدیده‌ای در بخش تامین لاستیک، لوازم یدکی، کمبود سوخت، کرایه پایین و... دارند. 
دلیل تجمع رانندگان کامیون در مقابل
 وزارت اقتصاد
احمد کریمی در ارتباط با تجمع رانندگان گفت: رانندگان دیروز مقابل وزارت اقتصاد تجمع کردند. رانندگان برای بحث ارزش افزوده هنوز بلاتکلیف هستند. واردکنندگان مبلغ بیشتری از رانندگان مطالبه کرده اند. به همین دلیل دیروز تجمع کردند و گفته شده است امروز قرار است به مطالبه رانندگان رسیدگی شود.
آمار دقیقی از کامیون‌های دپو شده در گمرک در دست نیست
دبیرکانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون داران در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تعداد کامیون در گمرکات دپو شده است، گفت: اگر بخواهیم آمار بدهیم دقیق نیست، زیرا همچنان کامیون وارد گمرک می شود. به این دلیل آمارها همان آماری است که قبلا داشتیم و همچنان کامیون های جدید اظهار و ثبت سفارش می شود و به تعداد کامیون های قبلی اضافه می شود.
معاون اول رئیس جمهور به موضوع کامیونداران وارد شود
کریمی، گفت: مشکل رانندگان با یک جلسه و یک حکم حکومتی و دستوری که از سوی یک مقام بالادستی هم‌چون رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور صادر شود، حل می شود. اظهارات و اطلاعات رانندگان اخذ و دستوری صادر شود. به نظر ما اگر معاون اول رئیس جمهور به این موضوع وارد شود و شرح وظایف هر کدام از ارکان و مسئولین این موضوع را مشخص کنند، این مشکل حل خواهد شد.
کریمی تاکید کرد: خواسته رانندگان این است که وضعیتخود تعیین تکلیف شود، چون هر کسی یک مبلغی را مطالبه کرده است و رانندگان ارزش افزوده را پیش از این پرداخت کردند و رانندگان می خواهند روال کار و هزینه ای که باید بپردازند به طور دقیق مشخص شود.
قریب به دو سال است که حدود 7 هزار کامیون دست دوم اروپایی به گمرکات کشور رسیده است اما هنوز به‌طور کلی این کامیون‌ها از گمرکات ترخیص نشده است. از طرفی به تدریج به تعداد کامیون های ترخیص نشده اضافه می شود و از طرف دیگر کامیون‌های دپو شده با موانع متعددی برای ترخیص روبرو هستند. مشکل کجاست؟. مسئله دیگری که مورد اعتراض رانندگان قرار گرفته، پایانه جدید بندرعباس است و مشخص نیست این پایانه خصوصی است یا خصولتی؟ این مسئله نیاز به بررسی دقیق دارد. گویا سازمان راهداری زمینی را در اختیار شرکت‌های حمل و نقل قرار داده و پیش از این هم از رانندگان در مبادی ورودی جدید به عنوان حمایت از زیرساخت پایانه جدید، مبالغی اخذ می‌کردند.
کامیون‌های دست دوم دپو شده در گمرکات کشورهنوز تعیین تکلیف نشده است. گمرک بارها گفته است که برای ترخیص کامیون‌های دست دوم مشکلی وجود ندارد. فقط ناهماهنگی بین دستگاه‌ها باعث شده که کامیون‌های دست دوم تا به امروز ترخیص و تعیین تکلیف نشود و این کالاها در گمرکات دپوشوند. رانندگان این کامیون‌ها اغلب مردمان عادی هستند که زندگی و کامیون خود را فروختند، وام گرفتند تا بتوانند کامیونی به قیمت مناسب و با کیفیت خریداری کنند. اما چرا این کامیون‌ها پس از بیش از 16ماه هنوز ترخیص و تعیین تکلیف نشده‌اند؟ موانع اصلی عدم ترخیص کامیون‌های دست دوم چیست؟ چرا وقتی کل کامیون‌های ناوگان برای خروج کالاهای اساسی از بندر امام، به 2500 کامیون هم نمی‌رسد در ترخیص کامیون‌های دست دوم اروپایی به کشور تعلل به خرج می‌دهند؟.
16ماه انتظار برای ترخیص کامیون‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه