اقدامات دولت سیزدهم برای تغییر ریل اقتصاد ایران   به سوی ساخت میلیونی مسکن


از بین بردن سایه سنگین کرونا بر اقتصاد، کنترل کسری بودجه، عدم استقراض از بانک مرکزی، کنترل ترازنامه بانک ها، حمایت از تولیدات کشاورزی، آغاز ایجاد نظام توزیع هوشمند، عضویت در پیمان شانگهای و امضای قرارداد سوآپ گازی، از جمله دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم در یکصد روز اول فعالیت بوده است.به گزارش اقتصادسرآمد، از زمان آغاز به کار کابینه سید ابراهیم رئیسی حدود صد روز می گذرد. برای واکاوی عملکرد این صد روز در حوزه اقتصادی به بررسی اقدامات انجام شده و در حال اجرای دولت در این دوره می پردازیم.
از بین بردن سایه سنگین کرونا بر اقتصاد ایران
دولت سیزدهم در زمانی روی کار آمد که شیوع ویروس کرونا سیر صعودی داشت و کشور روزانه شاهد از دست رفتن صدها نفر به‌دلیل ابتلا به این بیماری بود و همین پدیده علاوه بر نارضایتی‌ها و هزینه‌های  معنوی اجتماعی برای مردم تبعات  زیادی برای اقتصاد کشور داشت. تعطیلی‌های پی‌درپی بازار‌ها و کاهش فعالیت ادارات و نهادهای اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم در پی افت معاملات ازجمله آثار  کرونا برای اقتصاد ایران بود.اما دولت سیزدهم با توسعه واکسیناسیون و واکسینه شدن به بیش از 70 درصد جامعه، توانست این سیر را معکوس و نزولی کرد. به عبارت دقیق تر با اقدامات انجام شده در مدت سه ماه تعداد روزانه مبتلایان از 40 هزار نفر در روز به 3600 نفر در روز رسید و تعداد فوتی‌ها از حدود 600 نفر در مرداد ماه کمتر از 80 نفر در روز رسید.این مساله موجب از بین رفتن شهر‌های قرمز و بازگشت شرایط به حالت عادی و کم‌خطر شد و به تبع آن تعطیلی مراکز اقتصادی و بازار هم متوقف شد. در همین راستا به نظر می‌رسد رشد اقتصادی کشور در فصل پاییز نسبت به فصل مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی داشته باشد.درواقع دولت سید ابراهیم رئیسی در 100 روز اول کاری خود، کرونا را از نقطه بحرانی و مساله اصلی کشور به مساله‌ای غیربحرانی و ثانویه تبدیل کرد.
تدوین و انتشار نقشه راه رشد غیرتورمی به عنوان استراتژی اقتصادی دولت
یکی از مهم ترین اقدامات دولت سیزدهم که تقریبا در چند دهه اخیر در آغاز به کار هیچ دولتی سابقه نداشته است، تدوین استراتژی اقتصادی است. درواقع برای اولین بار در چند دهه اخیر دولت استراتژی اقتصادی خود را به صورت مکتوب در صد روز اول فعالیت خود منتشر کرد.این استراتژی با رویکرد افزایش رشد اقتصادی و کنترل تورم تدوین شده است. تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، کنترل ترازنامه بانک‌ها و عدم استقراض دولت از بانک مرکزی با هدف مهار تورم، توسعه پایه‌های مالیاتی و روش‌های تامین‌ مالی غیرتورمی از جمله هدایت اعتبار، از جمله محورهای این استراتژی است.یکی از مهم‌ترین مزایای این استراتژی که به تایید و تصویب هیات دولت رسیده است، تعیین خط مشی برای همه دستگاه‌های دولتی و سندی برای تفاهم است تا همه سیاست‌ها بر محوریت این استراتژی طراحی شود. کاهش اختلافات در دولت و اجماع کارشناسی از دیگر مزایای تدوین این استراتژی است. 
  به سوی ساخت میلیونی مسکن
با گذشت یکصد روز از فعالیت دولت مقدمات اجرای قانون جهش تولید مسکن آغاز شده است. طبق این طرح دولت در طول 4 زمینه ساخت 4 میلیون واحد مسکونی را فراهم می‌کند. در این مدت یک میلیون و 500 هزار در سایت ثبت نام کرده‌اند و این نشان‌دهنده استقبال مناسب مردم از این طرح است. در این مدت وزارت راه و شهرسازی برای ساخت 2 میلیون واحد مسکونی زمین تهیه کرده و قرار است برای 2 میلیون قطعه دیگر از سایر دستگاه‌های دولتی زمین دریافت کند. بررسی عملکرد دولت‌های گذشته نشان می‌دهد هیچ دولتی در 100 روزه اول فعالیت خود طرحی به این وسعت در حوزه مسکن و حتی سایر بخش‌های اقتصادی را کلید نزده است. به عنوان مثال، تنها طرحی که در دوره‌های گذشته در بخش مسکن اجرایی شده است، طرح مسکن مهر بود که بحث آن در سال 86 که دو سال پس از روی کار آمدن دولت نهم مطرح شد.
 شروع صدور برنامه سنددارسازی زمین های کشاورزی و کشاورزی قراردادی
از دیگر برنامه های اعلامی وزارت جهاد کشاورزی در دوره جدید حرکت به سمت کشاورزی قراردادی و سنددار کردن همه زمین های کشاورزی با ثبت کاربری کشاورزی است. طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی در طول 4 سال آینده همه زمین های کشاورزی کشور سنددار شده و تغییر کاربری زمین دیگر همانند گذشته امکان پذیر نخواهد بود.در برنامه کشاورزی قراردادی، دولت به دنبال آن است که قبل از تولید محصول کشاورزی بازار فروش محصول تضمین شده باشد و تولیدی بدون بازار انجام نگیرد. در این قالب امکان پیاده سازی الگوی کشت در کشور فراهم خواهد شد.
 عضویت در پیمان شانگهای و قرارداد سوآپ گازی دو دستاورد دیپلماسی اقتصادی دولت
در یکصد روز اول دولت سیزدهم دو اقدام مهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی انجام شد. اقدام اول عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای و دوم انعقاد قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان بود. پیمان شانگهای موجب بهبود سطح روابط اقتصادی ایران با اعضای پیمان شانگهای خواهد شد و قطعا در مبادلات مالی و تجاری ایران با این کشورها رشد قابل توجهی در سال های آینده خواهد داشت و زمینه های هم زمینه های همکاری اقتصادی با ایران کشورها را توسعه خواهد داد.قرارداد سوآپ ایران و ترکمنستان علاوه بر بهبود سطح پایداری شبکه گاز کشور در فصل زمستان، زمینه ترانزیت گاز از مرز ایران به سمت آذربایجان را فراهم کرد. بررسی ها نشان می دهد ظرفیت مازاد گاز ترکمنستان در طول سال معادل 8 میلیارد متر مکعب است که قرارداد اولیه ایران 2 میلیارد از این ظرفیت مازاد را دریافت خواهد کرد.برنامه آتی برای همکاری گازی با ترکمنستان سوآپ همه تولید مازاد گاز ترکمنستان است به طوری که همه صادرات گاز ترکمنستان از مرز ایران عبور کرده و به آذربایجان و دیگر کشورها منتقل شود. با این اقدام دولت توجیه اقتصادی انتقال گاز از ترکمنستان به آذربایجان به وسیله خط لوله بین دو کشور و از زیر بستر دریای خزر از بین خواهد رفت.فارس
اقدامات دولت سیزدهم برای تغییر ریل اقتصاد ایران   به سوی ساخت میلیونی مسکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه