یک توليد كننده پلیمری به« اقتصادسرآمد» می گوید

بايد تكنولوژي خريداري كنيم توان توليد فناوري را نداریم!

گروه صمت - صنایع لاستیک و پلاستیک یک صنعت مادر است که در تمام صنایع مورد مصرف و نیاز می باشد و تمام صنایع به آن وابسته است. از خودروها گرفته تا هواپیماها، کشتی، پالایشگاه، صنایع اپتیک، صنایع راه سازی، ساختمان‌ها، معادن، پل‌سازی، اسکله‌سازی و بسیاری دیگر از صنایع.  باتوجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها، وظیفه بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی است که از بخش تولید به طور ویژه‌ای حمایت کنند.مقام معظم رهبری شعار سال را تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی‌ها تعیین کرده اند و همت مسوولان باید معطوف به اجرایی شدن و عملیاتی کردن این شعار باشد. در سال جدید کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید وظیفه سنگین تری به عهده دارد و باید تلاش کند از همه ظرفیت های قانونی در راستای تسهیل تولید و برداشتن موانع پیش روی تولید استفاده کند. تعیین شعار تولید، پشتیبانی و مانع  زدایی‌ها برای سال جاری از سوی مقام معظم رهبری و سخنان ایشان در نوروز امسال بسیار حکیمانه و مدبرانه بود زیرا در سال قبل و علی رغم اینکه به نام جهش تولید نامگذاری شده بود ولی انتظاری که از مسئولان در رفع موانع تولید بود محقق نشد و تولید به معنای واقعی جهش پیدا نکرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، یکی از مهم‌ترین موانع تولید ناکارآمدی وزارت صنعت، معدن و تجارت است، سال قبل، هنگامی که  برای پیگیری مسائل واحد تولیدی به وزارت صمت با کارمندانی مواجه می شویم که صرفا پشت میز نشسته اند و علاوه بر اینکه تخصصی در زمینه مسائل مرتبط با حوزه صنعت ندارند بلکه حتی پاسخگویی حداقلی به تولید کنندگان و مراجعه کنندگان را نیز ندارند، البته ناگفته نماند قطعا مسئولان و کارمندان جهادی و خبره نیز در وزارت صمت حضور دارند اما حضور افراد اندک ناکارآمد موجب شده تولیدکنندگان دید خوبی نسبت بر کل نداشته باشد.
در سال مانع‌زدایی‌ها، توليد كننده پلاستیک نياز به ماشين
 و مواد مناسب دارد
امیررضا ابراهیمی تولیدکننده لوارم پلیمری در گفتگو با اقتصادسرآمد، با اشاره به این مهم که، مشكل صنعت پلاستيك و لاستيك را در بستر كار دانست و به خبرنگار ما گفت: توليد كننده نياز به ماشين و مواد مناسب دارد از اين رو سرمايه گذاري در اين زمينه صادرات و توليد را رونق مي بخشد.
ضرورت اهميت به درآمد صنعت لاستیک و پلاستیک
وي با بيان اينكه اهميت و ارزش دادن به درآمد صنعت لاستیک و پلاستیک سبب رونق و توليد در اين زمينه مي شود، افزود: بايد تكنولوژي را خريداري كنيم چرا كه ما كشوري نيستيم كه توان توليد فناوري را داشته باشيم چون بودجه اي براي تحقيق و توسعه نداريم.
بايد توليدات ايراني در بستر مناسب عرضه شود
ابراهیمی با یادآوری این نکته که، بها دادن به اين صنعت در آينده اي نه چندان دور باعث به وجود آمدن تكنولوژي در کشورخواهد شد، افزود: بايد توليدات ايراني در بستر مناسب عرضه شود، اين اقدام نيازمند قرار دادن بستر مناسب از جمله نمايشگاه هايي با فضاي بزرگ در اختيار اين صنعت است.وي خاطرنشان كرد: سياستگذاري‌هاي مربوط به برگزاري نمايشگاه‌هاي پلاستيك و لاستيك بايد هم سو و هم جهت باشد و به خواسته شركت كنندگان به ويژه انجمن و تشكل هاي مربوطه توجه ويژه صورت بگيرد.
رشد مناسبی برای صنعت لاستیک و پلاستیک متصور هستیم
وی با یادآوری این مهم که، بايد از صنف مربوطه براي سياست گذاري و برگزاري نمايشگاه ها استفاده شود، ابراز داشت: صنعت تولید «لاستیک» و«پلاستیک» جزء صنایع پایین‌دستی پتروشیمی است و با توجه به نیروی انسانی تحصیل‌کرده شاغل و همچنین تقاضای کافی محصولات این صنعت در داخل، می‌توان رشد مناسبی را در سال‌های آینده برای آن متصور شد.ابراهیمی تصریح کرد: به دلیل توسعه صنایع بالادست پتروشیمی، امکان توسعه صنایع پایین‌دست و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر در داخل کشور و صادرات محصولات فراهم شده است. همچنین این صنایع حلقه واسط بین صنایع پتروشیمی در بالادست و صنایع نهایی مانند خودروسازی در پایین‌دست هستند و توسعه آنها می‌تواند به تکمیل زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی کشور کمک کند.در کنار سهم پایین صنعت در صادرات جهانی و تمرکز بازارهای صادراتی ،‌میزان ارزبری صنعت بالاست. با وجود واحدهای پتروشیمی فعال در ایران، عمده نیازهای وارداتی این صنعت را مواد اولیه صنایع پتروشیمی تشکیل می‌دهد؛ بیش از 31 درصد هزینه های تولیدی این صنعت مواد اولیه وارداتی است. ارزش متوسط هر تن کالای صادراتی ایران در محصولات تولیدی این صنعت به مراتب کمتر از ارزش متوسط هر تن کالای وارداتی آن است، این نشان‌دهنده ورود کالاهای با ارزش‌افزوده بالاتر به کشور است. مشکل دیگر پراکندگی واحدهای تولیدی و جزیره‌ای عمل کردن آنها است. این مشکلات سبب کاهش حجم تولید و صرفه نسبت به مقیاس می‌شود که نتیجه نهایی آن تعطیلی برخی از آنها خواهد بود. مقیاس تولید از سال 1383 به بعد کاهش یافته است.وابستگی زیاد به مواد اولیه وارداتی(31درصد از هزینه‌های تولید) یکی از مشکلات و چالش‌های مهم صنعت پلاستیک در کشور محسوب می‌شود. لذا حفظ جریان واردات مواد اولیه در کوتاه‌مدت و تأمین جایگزین هایی برای مواد اولیه وارداتی مورد نیاز در بلندمدت باید در اولویت قرار گیرد. در کوتاه مدت می توان از طریق سیاستهایی چون کاهش تعرفه به تامین ارزانتر مواد اولیه وارداتی این صنعت کمک کرد.
 بايد تكنولوژي خريداري كنيم  توان توليد فناوري را نداریم!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه