ضرورت نوسازی بافت های فرسوده در مناطق جنوبی پایتخت

۸۰ درصد  ازپنج هزار هکتار بافت فرسوده  پایتخت در مناطق جنوبی است 

کلانشهر تهران حدود پنج هزار هکتار بافت فرسوده دارد که بالای ۸۰ درصد آن در مناطق جنوبی پایتخت واقع شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد ،  توسعه بافت های فرسوده پایتخت که در واقع تهدیدی برای شهروندان محسوب می شود در سال های اخیر روندی افزایشی داشته است و اجرای طرح های مختلف تشویقی برای نوسازی این بافت ها از سوی شهرداری می تواند یک راهکار مناسب باشد که با استقبال نیز مواجه شده است.
شهردار منطقه ۱۹ در نشست تخصصی روز ایمنی و کاهش بلایای طبیعی که در سوله ستاد مدیریت بحران بوستان ولایت برگزار شد، موقعیت جغرافیایی و وجود بخش قابل توجهی از بافت های فرسوده در این منطقه و سایر مناطق جنوبی پایتخت را علت اصلی برگزاری نشست تخصصی روز ایمنی و بلایای طبیعی دانست و درخصوص ایجاد اسکان های اضطراری شهر تهران در این منطقه با توجه به ظرفیت های خوب آن اعلام آمادگی کرد.
سید مهدی هدایت وجود بافت های فرسوده را باعث آسیب های جدی در مواقع بحرانی ذکر کرد و گفت:  بحث احیا و بازآفرینی بافت های فرسوده با ترغیب ساکنین محلات دارای بافت فرسوده با استفاده از تسهیلات لازم از جمله مشوق های اختصاصی شهرداری تهران در لایحه بودجه و تسهیلات ویژه دولت، مورد توجه قرار دارد.
شهردار منطقه ۱۹ ادامه داد: با توجه به اینکه این منطقه فاقد بیمارستان است، با نظر موافق شهردار تهران در مرحله واگذاری زمین به دانشگاه علوم پزشکی هستیم و امیدواریم وزارت بهداشت و دانشگاه نیز با سرعت این بیمارستان را به منظور ارائه خدمات در مواقع بحرانی و عادی به شهروندان  احداث کنند.
سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این جلسه گفت: به جای مدیریت بحران باید مدیریت ریسک کنیم و این مدیریت ریسک به معنی پیشگیری است.
علی نصیری افزود: تعداد زیادی ساختمان شبیه پلاسکو و  سینا اطهر داریم ؛در این زمینه محدودیت قانونی داریم و قوانین ما مربوط به قبل از انقلاب است، بیمارستان ها و  مراکز بهداشتی ما فرسوده اند که باید در مرحله اول آنها را شناسایی کنیم و بعد از آن  بحث شناسنامه ساختمان را دنبال کنیم.
وی افزود: بزرگداشت سالروز زلزله بم را به عنوان یک نماد داریم، اما برنامه ها  نباید در نمادها خلاصه شود و باید از این نماد اقدامات عملیاتی را رقم بزنیم.
به گفته نصیری، پنجم دی اتفاق تلخی در بم رخ داد، اینکه ۱۲ ثانیه زمین بلرزد و یک سوم جمعیت فوت و یک سوم مجروح ویک سوم آواره شوند، بی شک بسیار تلخ است.
وی ادامه داد: بم شهری خطی، کم طبقه و  به دور از پیچیدگی های تهران است و بزرگی  زلزله آن۶.۴ بود، اما بزرگی زلزله ای که برای تهران پیش بینی  شده حدود ۷ ریشتر است ، اگر چه زمان آن نامشخص است و نمی توان زمان دقیقی برای وقوع آن پیش بینی کرد.
نصیری با بیان اینکه در سازمان مدیریت بحران شهر تهران با نصب شتاب نگارها تلاش می کنیم ، گفت: نمی توانیم مردم را راحت مطلع کنیم ولی می توانیم به طور اتوماتیک شیرهای گاز را قطع و حرکت قطارهای مترو را متوقف و درهای ایستگاه‌های آتش نشانی را به صورت  اتوماتیک باز و آماده عملیات کنیم.
به گفته وی، نباید از اینکه قرار است زلزله‌ای با بزرگی ۷ ریشتر رخ دهد، خیال پردازی های تاسف باری برای خودمان رقم بزنیم چرا که در فاصله بین زلزله بم و کرمانشاه و ورزقان اثبات کردیم که اگر تلاش و کار کنیم می توانیم موثر باشیم؛ در کرمانشاه کشته های پایین تری دادیم در حالی که در زلزله بم بزرگترین تخلیه صورت گرفت و این همه کشته دادیم.
سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: در این مدت آیین نامه های ساخت و ساز را ارتقا دادیم بر همین اساس در زلزله کرمانشاه کمتر آسیب دیدیم که اگر اقدام نکرده بودیم در کرمانشاه نیز چند ده هزار کشته می دادیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مخاطرات طبیعی و مخاطرات انسان ساخت داریم ولی بحران فقط انسان ساخت است وقتی بلای طبیعی تبدیل به بحران می شود که انسان کوتاهی کرده باشد؛ مثلا در یک انباشتی از اشتباهات و بی توجهی ها در مجوز دادن ها و نظارتها این حوادث تبدیل به بحران می شود.
به گفته وی، باید به ایمنی سازه و غیرسازه توجه کنیم ،ایمنی غیرسازه این است که توجه کنیم که در داخل اتاق و ساختمان کمدها و لوسترها محکم هستند یا خیر، در بعضی مواقع افراد بر اثر زلزله سازه آسیب نمی بینند ولی کشته و تلفات و مصدوم به دلیل عوامل جانبی داریم.سرپرست سازمان پیشگری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد:  آموزش به مردم نیز در این زمینه بسیار مهم است‌. هلال احمر در این زمینه زحمات زیادی می کشد. مثلا باید مردم بدانند موقع زلزله وقت دویدن نیست ،موقع پناه گرفتن است. باید مردم نیز مسئولیت پذیرتر پای کار بیایند و آموزش ها را به صورت شبکه ای جلو ببریم.
وی با بیان اینکه بعد از پیشگیری بحث آمادگی است گفت: برای این آمادگی باید این جلسات ادامه پیدا کند، قبل از حادثه باید ستادها تشکیل و دستگاه ها در کنار هم باشیم .
به گفته نصیری ظرفیت های  داوطلب زیادی در هلال احمر، آتش نشانی و بحران  داریم که این نیروها تعامل و آموزش های مشترک نیز می توانند داشته باشند و باید تلاش کنیم‌ که غافلگیر نشویم. ایرنا
۸۰ درصد  ازپنج هزار هکتار بافت فرسوده  پایتخت در مناطق جنوبی است 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه