گزارش «اقتصاد سرآمد» از تفاوت قیمت خودروهای کارخانه‌ای و خودروی موجود در بازار

چرخش بازارخودرو بر مدار معاملات واقعی

گروه صمت - درواپسین روزهای آخر هفته گذشته بود که بعد از چانه‌زنی‌های جاده مخصوصی‌ها قیمت خودروهای ایرانی بر مبنای میزان تورم، ۱۸ درصد افزایش یافت. هرچند برخی از فعالان بازار معتقدند برای اینکه خودروسازان ایرانی بتوانند نیاز مردم را به موقع تامین کنند باید قیمت خودروها ماهانه براساس نرخ تورم تعیین شود. اما این معضل چرا پایانی ندارد و در جای مشخصی به آرامش نمی‌رسد سوالی است که حتی فعالان و کارشناسان این بخش نیز علاقه‌ای به آن نشان نمی‌دهند چرا که سرگرمی خوبی را از دست خواهند داد. دور جدید مذاکرات در وین زمانی آغاز شده که عده ای از بیم به ثمر رسیدن آن در تلاطمی پرشتاب و با اعمال فشار، درپی دستیابی به خواست خود در افزایش قیمت خودرو هستند. از آن سو، قیمت خودروهای کارخانه‌ای افزایش داشته اما خودرو در بازار گران نشده است. قیمت خودرو پس از مذاکرات چه می‌شود؟ دور دوم مذاکرات وین آغاز شده است. فعالان اقتصادی چشم‌انتظار سرنوشت این مذاکرات هستند. مذاکراتی که می‌تواند در بازارها نقش سازنده‌ای داشته باشد. از این‌رو علی‌رغم اینکه قیمت خودروهای کارخانه‌ای و دلار نوسان دارد اما بازار شرایط ثابت را حفظ کرده. آیا قیمت خودرو در بازار تغییری می‌کند؟.
به گزارش اقتصاد سرآمد، بازار ارز که به خودیِ خود به این سوال پاسخ داد؛ بازار ارز نیز به دور از سوء استفاده از فضای اقتصای کشور نمانده و در دست یک عده انسان نما که که به حق نام دلال بر روی آنها گذاشته شده است در اقدامی سودجویانه و بی توجه به نیاز برخی به خرید دارو از طرق ارز به جولان خود در این عرصه ادامه می‌دهند و نرخ کاذب دلار را به فراتر از 30 هزار تومان رساندند و غافل از این نکته‌اند که نانی که به خانه می‌برند روزی قاتل جان خود و خانواده آنان خواهد شد چرا که آن را در خون دل مردم می‌زنند و سر سفره می‌گذارند.
تکلیف خودرو مشخص می‌شود؟
امیرحسین کاکایی، کارشناس بازارخودرو با اشاره به پیش‌بینی خود او همکارانش از آینده بازار به روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوید: با مشخص شدن نتیجه دور دوم مذاکرات در هفته آینده تکلیف خریدار و فروشنده در بخش خودرو مشخص می‌شود اما هستن کسانی که در تلاش برای استفاده از فضای فعلی کشور هستند. 
چرا فروشندگان خودرو از افزایش قیمت خودروهای ایرانی باخبر بودند
وی می‌افزاید: هفته گذشته تقاضا برای خرید خودروهای خارجی رونق گرفته بود. گویا فروشندگان خودرو از نهایی شدن افزایش قیمت خودروهای ایرانی باخبر بودند.
وی معتقد است،  علی‌رغم اینکه خودروهای خارجی بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان گران شدند اما قیمت خودرو در هفته آینده نوسان شدیدی ندارد. پیش‌بینی می‌شود خودروهای ایرانی شرایط رکودی را حفظ کند و قیمت‌ها در کوتاه‌مدت ثابت باقی بماند.
کد ملی شهروندان محل سوء استفاده دلالان
کاکایی ادامه داد: تا زمانی که به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری نگاه شود سودجویان پیدا خواهند شد که با کمک کد ملی شهروندان اقدام به دلالی در بازار خودرو کرده تا سود کلان عاید جیب خود کنند.
این کارشناس حوزه خودرو معتقد است؛ کارشناسان باید بازار خودرو را نیازسنجی کرده و مصرف‌کنندگان واقعی را شناسایی کنند. خودرو باید طوری در بازار عرضه شود که به دست مصرف‌کننده واقعی رسیده و دیگر سودی در این بین راهی جیب دلالان نشود. در این حالت دیگر سرمایه‌های سرگردان نیز راهی بازار خودرو نخواهند شد.
بازار خودرو آذر ماه سال ۱۴۰۰ را در حالی آغاز کرد که قیمت محصولات داخلی در این بازار یک شیب صعودی کوچک را پیروی می‌کردند. البته در این بازار قیمت مدل‌های مختلف پراید با ریزش مواجه شده اما سایر محصولات داخلی با افزایش بها دادو‌ستد شدند. در شرایط فعلی بازار خودرو نه خریداران و نه فروشندگان راضی نبوده و نوسانات قیمتی هر دو طرف را در خرید و فروش دچار تعلل کرده است. بازار از چهارشنبه ۳ آذر در انتظار تصمیم‌گیری ستاد تنظیم بازار و نتیجه مذاکرات برجامی است تا تکلیف قیمت‌ها روشن شود. اخباری منتشر شده که با وجودی که ستاد تنظیم بازار مخالف افزایش قیمت‌ها به خواست و میزان تولیدکنندگان است، اما با افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌های تولیدی موافق است. در زمینه قیمت‌ گذاری خودروها در کارخانه نیز چندان موفق عمل نمی‌شود. قیمت‌ گذاری خودروهای داخلی طی سال‎های اخیر با بحث‎ها و چالش‌های فراوانی مواجه بوده است. اما به گفته مسئولان اتحادیه نمایگاه داران، همچنان مشتری در بازار کم و بازار بر مدار معاملات واقعی برقرار است. مصرف‌کنندگان واقعی که نیاز به خودرو دارند، خرید خود را انجام می‌دهند و تقاضا برای سرمایه‌گذاری و تقاضای کاذب در بازار دیده نمی‌شود. در حالی که بازار خودرو در آرامش کامل به سر می‌برد و تقاضای کاذب یا هیجانی در بازار دیده نمی‌شود، از روند افزایشی شدن خود دست کشیده و به سمت‌ و سوی کاهشی شدن حرکت کرده و قیمت‌ها در بازار امروز نسبت به ۱۰ روز اخیر ارزان‌تر قیمت‌ گذاری شده‌اند. از طرف دیگر افسار قیمت‌گذاری خودروهای خارجی نیز رها شده است و خودروسازان امید دارند تا دولت سیزدهم سرانجام مجوز آزادسازی قیمت خودرو را صادر نماید. این عوامل در کنار موضوع مهم سرنوشت برجام و تحریم‌ها می‌تواند سرنوشت بازار خودرو کشورمان را به کلی تغییر دهد و دامنه نوسانی از رکورد کاهشی تا جهش و افزایش قیمت‌ها را ظرف شش ماه آتی رقم بزند.
چرخش بازارخودرو بر مدار معاملات واقعی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه