رمز موفقیت گفت‌وگوهای وین دستیابی به توافق لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران است

تمرکز مذاکرات وین بر رفع موثر تحریم‌ها

روز دوم از هشتمین دور مذاکرات وین در حالی پیگیری ‌شد که دیپلمات‌ها و کارشناسان ارشد کشورهای مشارکت کننده به طور فعالانه مشغول گفت‌وگو و رایزنی درباره چگونگی رفع موثر تحریم‌ها علیه ایران بودند.کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ از صبح روز سه‌شنبه در هتل کوبورگ وین گردهم آمدند و سخت مشغول بررسی سازوکارها و چارچوب‌هایی شدند که بر اساس آن رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران راستی آزمایی شود. آن ها همچنین در حال تبیین و تدوین شاخص‌ها و ملاک‌هایی هستند که طبق آن احتمال خروج مجدد ایالات متحده از برجام به حداقل رسیده و نتواند تحریم‌های جدیدی را برخلاف توافق صورت گرفته اعمال کند. موضوعات مربوط به تحریم‌های مالی و بانکی هم قرار است در یکی دو روز آینده از سوی مذاکره کنندگان پیگیری شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، به دنبال برگزاری نشست های جدید مشترک برجام درگزارش ایرنا آمده است: در نشست کمیسیون مشترک برجام همه نمایندگان کشورهای شرکت کننده بر اولویت داشتن موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه تاکید کردند. «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران می‌گوید هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها و اراده جدی تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد  در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.وی بر همین اساس تاکید کرد که در صورت حصول توافق وین، طرف نقض کننده برجام باید تحریم‌ها را بردارد، این اقدام توسط ایران راستی آزمایی و سپس اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق برجام انجام شود.
گزارش‌ها حاکیست که طرف‌های مقابل اهمیت رفع تحریم‌ها برای ایران را درک کرده و به طور جدی روی این مساله متمرکز هستند. مذاکره کننده ارشد ایران می‌گوید که رمز موفقیت گفت‌وگوهای وین دستیابی به توافق در زمینه لغو موثر تحریم های ظالمانه علیه ایران است. او می‌گوید اگر این موضوع پیشرفت کند به نظر ما می‌تواند مسیر دست یابی به توافق را در آینده تسهیل کند.در همین حال «میخائیل اولیانوف» مذاکره کننده ارشد روسیه در توئیتی به برگزاری جلسات کارشناسی رفع تحریم‌ها اشاره و تصریح کرد که ما شاهد پیشرفت‌های تردید ناپذیری در روند گفت‌وگوها هستیم. وی خاطر نشان کرد که موضوع لغو تحریم‌ها به نحو فعالانه‌ای در جلسات پیگیری می‌شود.
مذاکرات به تعبیر انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که مسئولیت هماهنگی جلسات برجام را برعهده دارد نیز در مسیر درستی حرکت می‌کند. او می‌گوید که اگر در روزها و هفته‌های آینده سخت کار کنیم می توانیم به نتیجه مثبت برسیم. این مقام اروپایی خاطر نشان کرد که تمام هیات ها و مذاکره‌کنندگان روی احیای توافقات سال ۹۴ متمرکز هستند.این سخنان از سوی وزیر امور خارجه ایران نیز امروز تصدیق شد و اعلام کرد: مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد. مهم این است که ما متن مشترک و واحدی در اختیار داریم که تیم مذاکره کننده ما بر روی آن تمرکز کرده و طرف‌های مقابل نیز نسبت به موضوعاتی که ما در درون پرانتز قرار دادیم، یعنی موضوعات اختلافی، متمرکز شده‌اند.وی با بیان اینکه جمع‌بندی لازم در دو دور قبلی مذاکرات دولت جدید انجام شده است، گفت: ما سرگرم توافق بر نقاط اختلافی که در داخل پرانتز متن ذکر شده است، هستیم.وزیر امور خارجه با بیان اینکه اتحادیه اروپا و آقای مورا هم فعالانه تلاش می‌کنند که به نقش هماهنگ خود ادامه دهند، گفت: اگر طرف‌های مقابل، مذاکراتی که در این مرحله شروع شده است را با حسن نیت ادامه بدهند، دست یافتن به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها شدنی است و می‌توانیم این هدف را محقق کنیم. وی بیان داشت: اگر جدیت در کنار حسن نیت در طرف های مقابل دیده شود، رسیدن به توافق خوب در آینده‌ای نزدیک متصور است.مذاکرات در روزهای آینده با محور رفع تحریم‌ها ادامه خواهد داشت و هیات‌ها امیدوارند که در آینده‌ای نزدیک به توافق نهایی دست یابند. البته در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی یعنی ۳۱ دسامبر، ۱ و ۲ ژانویه مذاکرات به مدت سه روز متوقف و دوباره از سوم ژانویه (۱۳ دی) پی گیری می‌شود.
  تمرکز مذاکرات وین بر رفع موثر تحریم‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه