یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

برای حذف ارز 4200 تومانی باید به مردم اعتمادسازی کرد

گروه اقتصاد - قاطبه نماینده‌های مجلس و کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که حال که تصمیم دولت سیزدهم بر حذف ارز 4200 تومانی است، باید معایب و مزایای آن به درستی در نظر گرفته شود تا با حذف آن، معایب آن بیشتر از زمان کنونی نشود، زیرا مردم در یکی از بدترین دوره‌های اقتصادی به سر می‌برند و تحمیل تورم بیش از این، جفا در حق آن‌هاست. لذا ضرورت دارد که دولت برای تحول بزرگ اقتصادی پیش‌رو اولاً مردم را با صحبت‌های کارشناسی شده اقناع و دوماً با نگاه جامع‌تری به معیشت آن‌ها، این اقدام را انجام دهد.
احمدعلیرضابیگی نماینده تبریز در این خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: اصل حذف ارز 4200 تومانی درست است، اما باید مابه‌التفاوت آن را به مردم برگردانیم. یعنی آنچه تا الان صرف یارانه‌های غیرمستقیم به مردم می‌شده است را می‌خواهیم از آن‌ها بگیریم، پس باید مردم را در طرح جدید ویژه دید.
وی با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها افزود: تجربه هدفمندی یارانه‌ها همین مسئله را به ما نشان می‌دهد. ما یک تجربه‌ای در سال 1389 در کشور داشتیم و همین شرایط را انجام دادیم. در آن زمان، رییس جمهور وقت در برنامه‌های صدا و سیما و همه اجتماعات حاضر می‌شد و مردم را برای انجام یک تحول بزرگ اقتصادی آماده می‌کرد؛ کاری که می‌طلبد امروز هم به همان روش انجام شود، زیرا اقناع مردم و اعتمادسازی در جامعه بسیار مهم است.
نمی شود یک سمت و سوی کار را ببینیم 
و از سایر جوانب کار غفلت کنیم
این عضوکمیسیون شوراها و امورداخلی کشور تصریح کرد: نکته دیگر این است که همه موضوع، یارانه‌های غیرمستقیم نبود، بلکه ایجاد یک تحول بزرگ اقتصادی بود که این تحول دارای تمام بسته‌های لازم مثل بسته‌های بانکی، پولی، گمرکی و مالیاتی بود. در واقع ما نمی‌توانیم یک سمت و سوی کار را ببینیم، اما از سایر جوانب کار غفلت کنیم که این نگاه در واقع محصول نگرش ناصحیح نسبت به معیشت مردم است.
علیرضابیگی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود که حذف ارز 4200 تومانی دو قلم کالا یعنی دارو و گندم را شامل نمی‌شود، به اقتصاد سرآمد اظهار کرد: این‌طور گفته شده که تا یک اندازه و سقفی، دولت گندم و دارو را با ارز 4200 تومانی تامین می‌کند. 
وی در توضیح چرایی این کار با توجه به این که این ارز به دلیل ایجاد رانت و عدم منافع برای مردم قرار است حذف شود و چرا تا اندازه‌ای این ارز به گندم و دارو اختصاص پیدا می‌کند؟ گفت: به هر حال دولت یکسری ملاحظات را اعمال می‌کند که همین ملاحظات به اعتقاد من، محل اشکال است. این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزود: در مورد دارو اگر این مابه‌التفاوت حذف ارز یارانه‌ای را در اختیار مردم قرار دهیم و اجازه دهیم که شرکت‌های بیمه به شکل خصوصی شکل بگیرند و با همدیگر رقابت کنند، در واقع یارانه آن به مردم داده می‌شود که فقط با آن بتوانند خود را بیمه کنند. در آن صورت شرکت‌های بیمه نیز تلاش می‌کنند در رقابت با همدیگر و ارائه خدمات بهتر و با کیفیت‌تر، نظر مردم را برای بیمه از طریق آن‌ها جلب کنند.
وی گفت: اگر این اتفاق نیفتد، در واقع با حذف ارز یارانه‌ای، یک رانت دیگر برای عده‌ای دیگر درست می‌کنیم که مردم حق انتخاب در آن ندارند. بنابراین برای جلوگیری از آسیب و فشار به مردم، مجلس باید از دولت بخواهد که موضوع تحول اقتصادی را جامع‌تر و کامل‌تر ببیند. 
علیرضا بیگی در ادامه عنوان کرد: دو ماه پیش بود که دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه کرد که در آن پنج میلیارد دلار از مجلس مطالبه می‌کرد برای اینکه بتواند در باقی مانده سال، حذف ارز ترجیحی را انجام دهد که مجلس آن را قبول نکرد و در نهایت، تصویب نشد، لذا الان باید از دولت بخواهیم با نگاه و نگرش جامع‌تر نسبت به آن، برای تحقق یک تحول بزرگ اقتصادی ورود کند. در غیر این صورت، نتیجه آن یک مولود خارق‌العاده را سبب خواهد شد که به هیچ چیزی شبیه نیست، الا ایجاد یک عملیات برای تنظیم تراز مالی دولت که ما تلاش کرده‌ایم در لایحه بودجه درآمدها و هزینه‌های دولت با همدیگر بخوانند که کسری نداشته باشد، اما نتیجه آن به نفع مردم نبوده و به مردم فشار وارد خواهد کرد.
نماینده تبریز در پایان خاطرنشان کرد: کارِ درست و تقریباً آرمانی، همان کاری است که آقای احمدی نژاد در زمانی که رییس جمهور بود، انجام داد. یعنی باید کاری کرد تا حد قابل ملاحظه‌ای عدالت برقرار و یارانه به دست افراد محق برسد. از آنجایی که اعتماد مردم نسبت به مسئولان خدشه دیده، ضرورت دارد تیم اقتصادی دولت و شخص رییس جمهور در چند نوبت مردم را از کلیات و جزییات این رویکرد باخبر کنند تا ان‌شاا... مردم در ادامه کار با دولت همراه شوند نه اینکه با بدبینی نظاره‌گر باشند.
برای حذف ارز 4200 تومانی باید به مردم اعتمادسازی کرد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه