نقش پژوهشگاه نفت در تحول صنعت نفت کشور «اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

احیای چاه‌های مرده با فناوری چاه محور

گروه نفت و انرژی - فاطمه کریمی - تدوین سناریوی جدید احیای چاه‌های مرده صنعت در کشور شکل گرفته است و هم‌اکنون نصب تلمبه‌های درون چاهی و فرازآوری گاز از مهمترین برنامه‌های حفظ و نگهداشت تولید نفت است درحال حاضر طرح مشترکی با مشارکت شرکت ملی نفت ایران و پژوهشگاه صنعت نفت برای احیای چاه‌های مرده در حال اجرا است. تاکنون روش های متعددی به منظور افزایش، حفظ و نگهداشت تولید نفت از چاه‌های با عمر بالا عملیاتی شده است، استفاده از تلمبه‌های درون چاهی و سامانه های فرازآوری گاز از مهمترین این برنامه هاست. این روزها شرکت ملی نفت از آغاز مطالعات گسترده و عملیاتی احیای مجدد چاه‌های مرده در صنعت نفت خبر داده، این پروژه‌‌ها آخرین مراحل اجرایی خود را پشت سر می‌گذارد. به گزارش اقتصادسرآمد، به زودی سناریوهای نهایی احیای این چاه‌های مرده در مناطق نفتخیز جنوب عملیاتی می شود. افزایش 6 میلیارد بشکه‌‌ای ذخایر نفت با ارتقای ضریب بازیافت، یعنی 6 سال تولید نفت بیشتر. با بازیافت پساب ناشی از فرآیند نمک‌زدایی نفت، از روشی برای ازدیاد برداشت از چاه‌های نفت مرده و یا کم فشار می‌توان استفاده کرد. جوانان پارک علم و فناوری روشی را عرضه کرده است که با بازیافت پساب ناشی از فرآیند نمک‌زدایی نفت، از آن برای ازدیاد برداشت از چاه‌های نفت مرده و یا کم فشار می‌توان استفاده کرد. میزان آب نمک خروجی از چاه‌های نفت به تدریج و با گذشت زمان افزایش می‌یابد و به دلیل کاهش حجم گاز و نفت استخراج شده، سطح آب شور بالا می‌آید. نمک عامل خورنده و آسیب زننده به تاسیسات نفتی و تخریب محیط زیست است و نفت خام برای این که قابلیت انتقال به پالایشگاه و یا انتقال به کشتی برای صادرات را داشته باشد، نیاز دارد تا میزان نمک آن کم شود. اما با بی توجهی به چاه‌های نفتی و برداشت صِرف از آن باعث شده تا چندین چاه نفتی مردم در کشور شکل بگیرد. آیا دولت دغدغه‌ای در این خصوص دارد.
برداشت بی‌رویه از چاه‌های نفتی وعواقب آن برای انرژی کشور
بهروز یزدانی کارشناس صنعت نفت در گفت و گو با اقتصادسرآمد، در این رابطه گفت: همزمان با اجرای پروژه‌های ازدیاد برداشت روی چاه‌های نفتی، زنده كردن چاه‌های مرده كشور با استفاده از فناوری چاه محور از سوی پژوهشگاه صنعت نفت انجام می‌شود و این پروژه یكی از فعالیت‌های مهم پژوهشگاه‌ها در حوزه بالادستی است.
دلایل ادامه مشکلات داخلی صنعت نفت
او با بیان اینکه حل مشکلات داخلی صنعت نفت از جمله مهم‌ترین اقدامی است که باید در دولت جدید مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: توجه به نیروی انسانی در کنار حل مشکلات بین المللی می تواند تحول بزرگی را در صنعت نفت کشور رقم بزند، چراکه پتانسیل های فنی بسیار خوبی در این صنعت وجود دارد.
كشورهای دنیا خواستار خرید دانش فنی احیای چاه‌های مرده از ایران
این کارشناس صنعت نفت به اقتصاد سرآمد، افزود: پس از سال‌ها تلاش، هم اكنون به جای این كه واردكننده دانش فنی باشیم بسیاری از كشورهای دنیا خواستار خرید دانش فنی  احیای چاه‌های مرده از ایران هستند و انجام پژوهش با هدف تولید دانش فنی یكی از افتخارهای پژوهشگاه صنعت نفت است.
وی با بیان این‌که پنج‌هزار و ۵۰۰ حلقه چاه نفتی و گازی بر روی ۴۰۰ میدان کشور وجود دارد، گفت: با احیای چاه‌های کم‌بازده، ظرفیت تولید سالیانه ۸۰ میلیون بشکه‌ای نفت با کمترین سرمایه‌گذاری ایجاد خواهد شد.
استفاده از توان نخبگان از راه‌های اشتغال‌زایی در کشور
یزدانی ادامه‌داد: یکی از راه‌های اشتغال‌زایی در کشور استفاده از توان نخبگان است و امروز عزم صنعت نفت در این است که از این نخبگان استفاده کند.
این کارشناس صنعت نفت در پایان با اشاره به این‌که صنعت نفت در چهار حوزه به دنبال سرمایه‌گذاری و حمایت است، به خبرنگار اقتصاد سرآمد خاطرنشان‌کرد: این چهار مورد شامل چاه‌های کم بازده، بهینه‌سازی مصرف گاز، تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی و جمع‌آوری گاز‌های همراه است.
بر اساس این گزارش اقتصاد سرآمد، سالانه درصدی از چاه‌های تولیدی شرکت ملی نفت به عنوان چاه های غیرفعال از مدار تولید خارج می شود. آنچنان‌که در حال حاضر حدود 2000 حلقه چاه از مجموع 5500 حلقه چاه‌های حفاری شده شرکت ملی نفت به عنوان چاه های بسته، متروکه و معلق دسته بندی شده و در مدار تولید نیستند. چاه های کم بازده و غیرفعال شرکت‌های تولیدکننده نفت خام بهترین بستر برای انجام فعالیت پژوهشگران و فناوران در زمینه خلق و پیاده‌سازی فناوری‌های جدید چاه محور و همینطوربهترین فرصت برای ایجاد شرکت‌های استارتاپ و فناور و دانش بنیان نوپا است.
با توجه به اینکه احیای حدود ۶۰۰ حلقه چاه نفتی غیرفعال در کشور از طریق راهکارهایی در مقیاس چاه امکان‌پذیر است، می‌توان انتظار داشت با سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه، تولید روزانه نفت این چاه‌ها در سه تا پنج سال به‌طور میانگین ۱۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. وضع نامطلوب ایران از نظر مقدار تخلیه مخازن نسبت به استانداردهای جهانی، بیشتر ناشی از توسعه‌ نیافتن میدان‌های کشف‌شده و توسعه و تولید غیربهینه از میدان‌های درحال‌ بهره‌برداری است که در مورد دوم (توسعه و تولید غیربهینه) می‌توان با احیای چاه‌های غیرفعال در کشور که تعداد آن هم بسیار است، به‌عنوان یک راه‌حل در کوتاه‌مدت، وضع تولید نفت کشور را بهبود بخشید.
احیای چاه‌های مرده با فناوری چاه محور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه