شاهی کارشناس حمل و نقل به« اقتصاد سرآمد» می گوید

وضعیت بحرانی قطعات یدکی در متروی تهران

گروه راه - چهارشنبه هفته گذشته، در شرایطی در اولین و قدیمی‌ترین خط راه‌آهن شهری کشور، دو رام قطار با یکدیگر تصادف کردند که مدیریت شهری پایتخت به‌شدت از بدقولی دولت و سازمان برنامه و بودجه در عدم تخصیص منابع مالی مورد نیاز برای نوسازی ناوگان متروی پایتخت گلایه داشتند و در پی این گلایه و ناامیدی، رایزنی با رییس مجلس و کمیسیون شهری مجلس را در دستور کار خود داشت تا بلکه بتوانند از طریق مجلس، بودجه 50 میلیارد تومانی مترو را افزایش دهند. بودجه‌ای که به گفته اعضای شورای شهر توان تامین منابع لازم برای خرید دو واگن قطار شهری یا احداث 48 متر مسیر مترو را دارد. در چنین شرایطی است که به نظر می‌رسد، طی روزهای گذشته، خطای انسانی کم رنگ‌تر از نقص فنی گزارش شده است. 
به گزارش اقتصادسرآمد، البته به‌طور قطع بسیاری از زیرساخت‌ها و تجهیزات مترو که حالا دست‌کم 23 سال عمر دارند، دچار فرسودگی هستند و به‌شدت نیازمند تامین منابع مالی و نوسازی هستند. در نخستین جلسه پارلمان شهری پایتخت پس از تصادف دو رام قطار شهری در خط تهران- کرج، با حضور معاون حمل و نقل شهردار و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو پایتخت، ضمن نمایش تصاویر ضبط شده از ایستگاه چیتگر، علل «انسانی» و «فنی» این حادثه بررسی شد. اگر چه در بیانیه رسمی شرکت بهره‌برداری مترو در ساعات پایانی روز وقوع این تصادف، بر نقص فنی سیستم سیگنالینگ تاکید شده بود، اما در جلسه علنی شورای شهر تهران برای نخستین‌بار سخن از 4 خطای صورت گرفته توسط یکی از راهبران مترو به میان آمد.
در چنین شرایطی بود که یکی از اعضای شورای شهر بر لزوم تفکیک میان دو مساله «نقص فنی» و «خطای انسانی» تاکید کرد و مساله سلامت جسمی و روانی راهبران مترو به میان کشیده شد. اینکه فکر کنیم تأمین قطعات یدکی و تجهیزات متروی تهران نیاز به بودجه دارد امر پیچیده‌ای نیست و دولت و شهرداری باید امکانات لازم را داشته باشند تا این سامانه بسیار گرانقیمت برای مردم بسیار ایمن و ارزشمند باشد تا به این حال و روز نیفتد.
چرا متروی تهران حادثه آفرید
محمد شاهی کارشناس حمل و نقل در گفت‌وگو با اقتصادسرآمد، گفت: متروی تهران بالاخره حادثه آفرید. درست چند هفته بعد از اینکه هشدارها برای فرارسیدن زمان اورهال قطعات مترو بلند شده بود که باید متروی تهران در اولویت همه برنامه‌های حمل‌ونقل شهری قرار بگیرد که نشد و حادثه قطار مترو تهران - کرج در اولین ساعات صبح به وقوع پیوست.
وضعیت قطعات یدکی در مترو بحرانی است
وی در ادامه افزود: وضعیت قطعات یدکی در مترو بحرانی است، در گذشته خریدهای لازم در این حوزه انجام نشده و انبارها خالی شده و در گذشته هر چه خراب شده است کنار گذاشتند و اگر قطعه نویی وجود داشته به کار گرفته شده است و حال زمان آن فرارسیده تا به منظور حفط جان مردم خطوط مترو اورهال شوند.
هوشمندی 20 ساله سیگنالینگ مترو 
رو به افول 
این کارشناس حمل و نقل کشورمان یادآور شد: سیستم‌های سیگنالینگ مترو مربوط به ۲۰ سال پیش است و زمانی هم که نصب شد خودش از زمان خود عقب‌تر بود زیرا خریدها از قبل انجام شده بود، این سیستم باید به روز و دقیق شود و این‌گونه نباشد که خیلی راحت سیستم خاموش شود و مرکز کنترل از آن خبرنداشته باشد حتی قطار کناری هم خبر نداشته باشد. این نشان‌دهنده نقص سیگنالینگ است و نشان می‌دهد که باید سیستم‌ها به روز شود.
آیا شورای شهر از مترو حمایت خواهد کرد؟
وی گفت: به دلیل انباشت مشکلات گذشته برنامه‌ای را پیش بینی کردیم که با اولویت‌بندی نسبت به حل و فصل مشکلات اقدام کنیم. در حال حاضر مترو با چالش‌هایی رو به رو است که نیازمند توجه اعضای شورای شهر است. در حال حاضر نسبت به به‌کار‌گیری نیروهای پلیس با کمبود مواجه هستیم که این کمبود در ۴۰ ایستگاه به‌طور محسوس وجود دارد.
اورهال مترو شاید وقتی دیگر
شاهی تصریح کرد: از سوی دیگر فرسوده بودن سیستم‌های پایش و نظارت مترو نیز باید مورد توجه قرار گیرد. مرکز فرمان اصلی ما در ساختمان کالج نیازمند نوسازی است. هم‌چنین مشکلات سیستم اعلان و اطفای حریق در مترو می‌تواند خطرناک‌تر از بازار گل باشد.وی مترو را در سرازیری افول دانست و گفت: این می‌تواند نقطه عطف برای بازگشت به روزای خوب مترو باشد.با این تفاسیرباید حتما به موضوع ترک فعل رسیدگی شود و پیشنهاد می‌کنم که اولین طرح تحقیق تفحص مبنی بر موضوع مترو کلید بخورد. اما از مدیرعامل مترو پرسید راهبران مترو از نظر سلامت جسمی و توانایی ذهنی برای هدایت قطاری که صدها مسافر را جابه‌جا می‌کند کنترل و چکاپ دوره‌ای می‌شوند. که به کفته شایسته اصل متاسفانه از 1600 راهبر 59 درصد معاینات پزشکی‌خود را انجام نداده‌اند که به تنهایی عامل بسیاری از مخاطرات در حوزه حمل و نقل  ریلی شهر می‌تواند باشد. مترو نیاز به 50 رام قطار عاجل و برای کاهش سرفاصله هم به 50 رام دیگر و 700 واگن دارد و 500 میلیارد تومان بودجه سریع از اولویت‌های مدیریت مترو تهران است.
ساختارها باید اصلاح شود و مشخص نیست هولدینگ، بهره‌برداری، واگن‌سازی و شرکت مشاوره چرا با هم ارتباط ندارد؟ و این عدم انسجام آسیب زده است.
 وضعیت بحرانی قطعات یدکی در متروی تهران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه