عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو  با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد: پی گیر کم کاری‌ها از طریق کمیسیون کشاورزی هستیم

اختلال اداری عامل برگشت محصولات کشاورزی ایرانی

 گروه اقتصاد جامعه - طی روزهای گذشته، برخی محصولات کشاورزی مثل فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی، سیب و کیوی که به کشورهای دیگر صادر شده بودند که با واکنش کشورهای مقصد روبرو شده و به ایران برگشت شدند که عده‌ای دلیل آن را استفاده بیش از حد از سموم و کودهای شیمیایی عنوان کردند. در همین رابطه نیز مسعود رفیعی طالقانی سردبیر سابق روزنامه اقتصاد سرآمد با انتشار کلیپ چند دقیقه ای خواستار تشکیل پویش و کمپین ملی مطالبه گری از مسئولان شد. این ویدئو بر پرسشگری از متولیان امر در خصوص اخبار رسیده از محصولات کشاورزی حاوی مواد سمی تاکید می کند.
برگشت محصولات ربطی
 به باقی مانده سموم ندارد
از طرفی، رییس انجمن تولیدکنندگان سم کشور در این باره گفته بود که برگشت این محصولات ربطی به باقی مانده سموم ندارد. همچنین وی گفته بود که سیب زمینی و خیار ایران نیترات بالایی دارد که به دلیل عرضه کودهای یارانه‌ای با قیمت‌های پایین است.
حال این نگرانی در بین مردم ایجاد شده که اگر این محصولات با مشکل روبروست، در آینده در داخل کشور عرضه نشود و اگر قرار عرضه شوند لااقل شفاف سازی لازم صورت بگیرد که مردم با فراغ بال روی به استفاده این محصولات بیاورند.
برای اینکه دقیقاً بدانیم موضوع چه بوده و ایراد کار، متوجه چه افراد و سازمان‎‌هایی است به سراغ غلامرضا نوری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس رفتیم تا نظرات او را در این باره جویا شدیم.
98 درصد از محصولات کشاورزی دنیا غیرارگانیک است
غلامرضا نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به اقتصاد سرآمد گفت: در وهله اول لازم است این مطلب بیان شود که حدود 98 درصد از محصولات کشاورزی که در کل دنیا تولید می‌شوند، غیرارگانیک است و حدود دو تا دو و نیم درصد آن‌ها که رقم جزئی نیز است، بدون هیچ کود و سمی تولید می‌شوند و به عبارتی ارگانیک هستند. بنابراین این 98 درصد به نوعی آلوده به کود و سم هستند، منتهی باقی ماندن کود و سموم شیمیایی مصرف شده در محصولات کشاورزی تولید شده درجه و حدودی دارند که برای انسان‌ها قابل تحمل هستند و در همه دنیا نیز رعایت می‌شود.
وی افزود: ما نیز حتماً بایستی هم برای محصولات مصرف داخل و هم مصرف خارج این استانداردها را رعایت کنیم. بنابراین نتیجه می‌گیریم که 98 درصد از محصولات کشاورزی، غیرارگانیک هستند و در حال حاضر نگرانی خاص و ویژه‌ای به وجود نیامده است. آن تعداد از محصولات کشاورزی صادر شده که در هفته‌های اخیر به کشورمان برگشت خورده‌اند، بخشی احتمال دارد به همین موضوع مثل سموم باقی مانده یا نیترات باقی مانده برگردد.
مشکلات اخیر به دلیل پروسه‌ها و فرآیندهای اداری است
نماینده مردم بستان آباد در مجلس با اشاره به بررسی‌های انجام شده در خصوص معضل به وجود آمده، تصریح کرد: تا جایی که ما بررسی کردیم و طبق اطلاعات به دست آمده، دریافتیم که بخش عمده این مشکلات اخیر بیشتر به دلیل پروسه‌ها و فرآیندهای اداری بوده است. به عنوان نمونه، طرف‌های خارجی خواسته‌اند که کودها و سموم استفاده شده در محصولات کشاورزی صادر شده به کشورشان، به آن‌ها اعلام شود که بدانند برای محصول مورد نظر از کدام یک از سموم و کودهای شیمیایی استفاده شده تا بتوانند کنترل‌های لازم را داشته باشند.
نوری اظهار کرد: برخی از این موارد اعلام و مبادله نشده و به تاخیر اتفاق افتاده که باعث به وجود آمدن این ناهماهنگی‌های اخیر شده است که امیدوار هستیم وزارتخانه‌هایی که در این خصوص کوتاهی کرده بودند، در اسرع وقت آن را جبران کنند و اسناد مبادله شود و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، توصیه‌هایی که از کشور مقصد می‌شود را رعایت کنند. البته لازم به ذکر است که همان محصولاتی که برای داخل تولید می‌کنند نیز از استانداردهای لازم برخوردار باشد.
وی گفت: به هر حال نسبت به روند جاری، موضوع خاصی دیده نمی‌شود، چراکه این محصولات صادر شده از محصولاتی که در داخل مصرف می‌شوند حتی بهتر هستند. بنابراین نباید جای نگرانی داشته باشد، اما از دستگاه‌های متولی به خصوص وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهیم روی سموم مصرفی که دوره کارِنس مشخصی دارند، دقت‌های لازم انجام شود، همچنین روی واردات سموم نیز دقت شود که سموم نامتعارف و خطرناک وارد نشوند.
توصیه به کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی 
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: به کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی نیز توصیه می‌شود که در استفاده از کودها و سموم کشاورزی حد استاندارد را رعایت کنند، چراکه سلامت جامعه جزء اولویت‌های ما است. در نهایت در خصوص چرایی برگشت برخی محصولات کشاورزی به کشور در یک بازه زمانی کوتاه، باید گفت که به دلیل اختلال روند اداری بوده و خیلی ربطی به نوع تولید و استفاده از سموم و کود نبوده است.
پی گیری کم کاری‌هایی وزات کشاورزی از طریق کمیسیون کشاورزی 
وی با اشاره به کم کاری‌هایی که در این موضوع اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: به هر حال ما  این اختلال در فرآیند اداری را از طریق کمیسیون کشاورزی پیگیری خواهیم کرد که برخی همکاران ما در مجلس مامور پیگیری این موضوع شده‌اند که امیدوار هستیم این مشکل به زودی برطرف شود.
اختلال اداری عامل برگشت محصولات کشاورزی ایرانی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه