بررسی « اقتصاد سرآمد» از اصلی ترین مشکلات حوزه آب کشور

حل مساله آب نیازمند زمان ۲۵ ساله

گروه انرژی - فصل پاییز و سال جدید آبی  گذشت در این مدت، ارتفاع کل ریزش‌های جوی (از اول مهر لغایت ۲۸ مهر سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) حدود بیست میلی متر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‎‌های مشابه درازمدت ۴۳ درصد کاهش یافته است. این میزان حتی از بارش های مدت مشابه سال گذشته که خشک ترین سال آبی نیم قرن اخیر بود، هم کمتر است. به طوری که آمارها نشان می دهد، میزان بارندگی اول تا ۲۸ مهر نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۲۰ درصد کمتر است. میانگین بارش های این بازه زمانی که نزدیک به یک سوم فصل پاییز را شامل می شود، در درازمدت ۷ میلی متر و سال آبی گذشته ۵ میلی متر بوده است. 
به گزارش اقتصادسرآمد، اما امسال بیست میلیمتر یعنی حدود ۶.۵۹۲ میلیارد مترمکعب است و این یعنی یک شروع سخت برای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ که درست بعد از خشک ترین دوره ۵۰ ساله اخیر قرار دارد و وضعیت ذخایر آبی نه در سفره‌های زیرزمینی و نه در سدهای کشور خوب نیست. شروع یک سال خشک با سدهای خالی، یعنی سوت آغاز یک تنش و حتی بحران آبی! آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران اکنون نشان می دهد که سدها شرایط نامطلوبی از نظر پس انداز آب دارند و اگر در فصل پاییز که معمولا در آن بارش ها روند افزایشی می گیرد، آمارها بهبود نیابد، دوره سختی از نظر منابع آبی پیش روی کشور خواهد بود. چراکه علاوه بر کمبود منابع آب سطحی، برداشت از منابع زیرزمینی نیز بیشتر می شود. 
درحالی که سفره‌های آب زیرزمینی همین حالا هم حدود ۱۱۰ میلیارد مترمکعب کسری دارد. بر اساس داده‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران، ظرفیت کل سدهای کشور حدود ۵۰.۵ میلیارد مترمکعب است. اما اکنون پرشدگی سدها فقط حدود ۳۷ درصد است و این رقم هم متوسط پرشدگی سدهاست. یعنی در برخی از سدهای کشور از جمله در حوضه آبریز مرزی شرق همین میزان پرشدگی نیز وجود ندارد. در یک ماه اخیر، ورودی آب سدها حدود ۲۸ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته شده و به ۸۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است. به دنبال این کاهش ورودی، خروجی سدها نیز ۳۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کم شده و به رقم ۱.۶۹ میلیارد مترمکعب رسیده است. در همین حال پرشدگی سدهای کشور ۲۸ درصد کمتر از مهر سال گذشته است.
آب دست به گریبان بحران جدی است
تهران تنها برای ۹۰ روز آب دارد.» این بخشی از ادعای مطرح شده از سوی برخی از رسانه‌ها ست که  معاون شرکت آب منطقه ای تهران آن را تکذیب می کند، این موضوعی است که به رغم تکذیب از سوی مسئولان می‌تواند زنگ خطری باشد تا مردم تهران در استفاده از آب با دقت بیشتری عمل کنند. کارشناس حوزه آب اما در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: بخش آب به دلیل برخی عملکردهای نامناسب دست به گریبان بحران جدی است و پیش بینی می شود دولت آینده با چالش های متعددی در این زمینه مواجه باشد.هدایت‌الله فهمی با بیان اینکه، بطور کلی وضعیت منابع آب کشور در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارد، تصریح کرد: اکثر رودخانه های کشور خشک شده اند و از ذخایر آب زیرمینی بیش از ظرفیت تغذیه منابع آب زیرزمینی یعنی سالانه بیش از ۶ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت صورت می گیرد.وی با اشاره به این مهم که متاسفانه در حال حاضر بیش از ۸۶ درصد منابع آب تجدیدپذیر کشور مصرف می شود، افزود: با افزایش نسبی جمعیت، توسعه کشاورزی در نتیجه افزایش بهره برداری و مصارف آب بسیار فراتر از الگوهای مصرف بهینه، تاب آوری منابع آبی کشور دچار تزلزل جدی شده است.
اصلی ترین مشکلات حوزه آب
 کشور کدامند؟
این کارشناس حوزه آب، یکی از مشکلات فعلی کشور در حوزه منابع آبی را بهره وری فیزیکی و اقتصادی پایین و حجم عظیم تلفات آب در همه بخش ­های مصرف کننده آب عنوان کرد.
فهمی گفت: ضعف ساختاری در بخش های منابع طبیعی، محیط زیست، کشاورزی و آب و به تبع آن عدم توفیق در حفاظت کمی و کیفی منابع زیستی، آب و خاک و ناتوانی در استقرار نظام های بهره برداری جدید با مشارکت ذینفعان و بهره برداران منطبق بر شرایط و ویژگی های مناطق مختلف از دیگر مشکلات حوزه آب در کشور است.
حل مشکلات آب نیازمند زمان ۲۵ ساله
این کارشناس حوزه آب با اشاره به این‌که، مشکلات به وجود آمده در مدیریت سرزمینی بیش از  ۵۰ سال گذشته به صورت فزاینده ای انباشت شده است، افزود: متوقف کردن این روند تخریب سرزمینی و به تعادل نسبی رساندن آن، بدون تردید نیازمند حداقل ۲۵ سال یعنی طی ۵ برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور است.
وضعیت منابع آبی کشور مانند منبعی است که فقط یک سوم آن آب دارد؛ مشخص نیست که چه زمانی آب در آن شارژ می شود و باید با همین میزان یک دوره نامعین را پشت سر گذاشت و حتی بخشی از آن را برای روزهای نامعلوم پیش رو 
حفظ کرد.
حل مساله آب نیازمند زمان ۲۵ ساله
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه