راهکارهای جبران کسری بودجه دولت هاتورم‌ زا بوده است،« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

آثار بلندمدت تمرکز ثروت بر رفاه عمومی مسکن

گروه راه و ساختمان -  بازتوزیع ثروت با هدف کاهش شکاف طبقاتی، یکی از اهداف اخذ مالیات از املاک و خودروهای لوکس است چرا که تحقیقات نشان می‎دهد تمرکز ثروت در بلندمدت، بر رفاه اقتصادی عمومی اثر منفی می‌گذارد. از دیگر اهداف این پایه های مالیاتی، افزایش درآمد پایدار دولت به منظور کاهش کسری بودجه و همچنین تنظیم گری در اقتصاد است. پایه‌‌های مالیاتی با اهداف متفاوتی وضع می­‌شوند. برخی جنبه درآمدی دارند و برخی برای تنظیم‌­گری در فعالیت‌­های اقتصادی به کار گرفته می‌‌شوند. پایه‌هایی نیز با هدف بازتوزیع درآمد و کاهش شکاف طبقاتی اعمال می‌شوند.  در کشورهایی که شکاف طبقاتی در آنها زیاد است، مالیات های حوزه ثروت به کاهش شکاف طبقاتی کمک خواهد کرد. بررسی تجارب جهانی نشان می‌دهد عمده ثروت ثروتمندان، به واسطه درآمدهایی از محل عایدی سرمایه حاصل شده ­است. لذا برای جلوگیری از انباشت ثروت‌های غیرمولد باید کسب ثروت و درآمد از این مسیر با وضع مالیات بر عایدات سرمایه‌ای هزینه‌دار شود. اما در هر حال کشور ما به دلیل عدم اخذ مالیات بر عایدی سرمایه و همچنین وجود نظام ناکارآمد مالیات بر درآمد، با پدیده انباشت بیش از حد درآمد و ایجاد ثروت­های فراوان توسط درصد کمی از اعضای جامعه، مواجه شده است که این خود یکی از ضرورت‌های اخذ مالیات های مبتنی بر ثروت و دارایی، از جمله مالیات سالانه املاک و خودرو است. 
به گزارش اقتصاد سرآمد، زمانی که انباشت درآمد به ایجاد ثروت‌‌های غیرمولد فراوان منجر شود، به مرور تاثیر خود را بر رفاه اقتصادی جامعه گذاشته و شکاف طبقاتی در جامعه افزایش پیدا می‌کند. پرداختن به تقاضای نادرست (تقاضایی که از نیازی غیر حقیقی نشات گرفته است)، تخصیص غیر بهینه منابع و در نتیجه ایجاد چرخه‌ای که شکاف طبقاتی را افزایش می­دهد، رفاه اقتصادی را متزلزل می‌کند. نابراین چنین ثروت‌‌هایی اگرچه در نگاه اول مانع رونق اقتصادی نیستند، اما رفاه اقتصادی را برای عده‌ای کاهش داده و آثار زیانبار اقتصادی خود را در بلندمدت با افزایش فاصله طبقاتی و کاهش فعالیت‌های مولد و کاری نشان می‌دهند.
اثر منفی و بلندمدت تمرکز ثروت بر رفاه اقتصادی عمومی مسکن
محمود جهانی، کارشناس بازار مسکن  در گفت‌وگو با اقتصادسرآمد می گوید: کمک مالیات بر ثروت به افزایش درآمد پایدار دولت و کاهش کسری بودجه ایجاد پایه‌‌های جدید مالیاتی متناسب با شرایط کشور، به نحوی که نگاه درستی به ظرفیت مالیاتی این پایه‌‌ها شود، می ‌تواند منجر به افزایش درآمد پایدار دولت و کاهش کسری بودجه به ویژه در بخش مسکن گردد.
او در این باره معتقد است: راهکارهایی که دولت در چند سال گذشته برای جبران کسری بودجه به سراغ آن ها رفته است، عموما از مسیر ناپایدار و تورم‌ زا بوده که برداشت از صندوق توسعه ملی، دریافت تنخواه از بانک مرکزی، انتشار اوراق مشارکت، واگذاری دارایی‌های منقول (خصوصی سازی) و فروش اموال غیر منقول از جمله آن بوده است. حال آنکه عمده این روش‌‌ها به صورت غیرمستقیم وابسته به درآمدهای نفتی است.
پایدارترین منابع برای تامین بودجه
 مالیات است
جهانی تصریح کرد: در شرایطی که منابع درآمدی ناپایدار هستند، ضرورت تکیه به منابعی که درآمد پایدار و درستی را تامین می‌‌کنند، بیش از پیش احساس می­شود. از پایدارترین منابع برای تامین بودجه، مالیات است. هر چقدر سهم درآمدهای مالیاتی از منابع عمومی دولت بیشتر شود، اقتصاد کلان از خطراتی چون افزایش نقدینگی، تورم و کسری بودجه مصون تر خواهد بود.
به گفته وی، طی سال‌های اخیر، سهم درآمدهای مالیاتی از منابع عمومی دولت پیشرفت قابل توجهی نداشته و در بهترین حالت به ۴۰ درصد رسیده است. حال آنکه در کشورهای پیشرفته، این شاخص عموما بیش از ۷۰ درصد است. در این بین مالیات سالانه املاک و خودروهای لوکس ظرفیت درآمدی جدیدی محسوب می‌‌شود که بواسطه بررسی کارشناسان و اظهارنظرهای آنان، می‌توان گفت حداقل ۴۰۰۰ میلیارد تومان درآمد جدید نصیب دولت خواهد کرد.
امکان استفاده از ظرفیت تنظیم گری مالیات سالانه املاک و خودروهای لوکس
این کارشناس بازار مسکن در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: این درآمد به نحوی به دست دولت می­‌رسد که فشار جدیدی بر اکثریت مردم وارد نمی‌‌کند، زیرا عمده صاحبان املاک و خودروهای گران قیمت از اقشار ثروتمند هستند و درصد کمی از افراد جامعه را شامل می شوند. لذا با توجه به اینکه عمده بار مالیاتی به ثروتمندان تحمیل می‌ شود، به بهبود عدالت مالیاتی کمک می‌کند.
سهم کم مالیات بر دارایی در بین سایر 
پایه های مالیاتی
با توجه به کم بودن سهم این مالیات (مالیات بر دارایی) در جهان برای کشورهای مختلف، می­‌‌‌توان گفت که جنبه بازتوزیعی و تنظیمی این مالیات در مقابل جنبه درآمدی آن از اولویت بالاتری برخوردار است. رخ نسبتا پایین و نقد شوندگی نسبتا بالای این مالیات‌ها، باعث می­‌شود که علاوه بر استقبال دولت‌ها از این نوع مالیات، از طرف مردم نیز مقاومت قابل توجهی برای پرداخت وجود نداشته باشد.
مصارف مالیات ‌بر ‌دارایی در کشورهای مختلف، متفاوت است، اما این درآمد به صورت کلی در چند محل مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیبا سازی فضای شهری، خدمات شهری همچون سیستم حمل و نقل عمومی و خدمات بیمارستانی، آتش نشانی، نیروهای انتظامی، کیفیت آموزشی منطقه از جمله موارد مصرف است که معمولا نرخ این نوع مالیات نیز متناسب با این خدمات تعیین می‌شود.
در همین راستا اگر قصد مصارف فوق وجود داشته باشد، بهتر است از شهرداری‌ها برای اخذ مالیات سالانه املاک استفاده شود. زیرا بدین طریق هم اخذ این مالیات سهل الوصول‌تر خواهد بود (با توجه به شناخت و اطلاعات شهرداری‌­ها نسبت به املاک منطقه خودشان) و هم مودیان راحت­‌تر به این مالیات تن می‌‌دهند.
آثار بلندمدت تمرکز ثروت  بر رفاه عمومی مسکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه