عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» از حذف ارز ترجیحی می‌گوید

ارز 4200 تومانی به ذینفع نهایی نرسید، نگران حذف آن هستیم

گروه اقتصاد - محمد آیتی - چند سال پیش و در دولت دوازدهم پس از آنکه نرخ ارز، روند صعودی و فزاینده‌ای به خود گرفت، دولت روی به ارز ترجیحی یا همان ارز یارانه‌ای یا ارز 4200 تومانی آورد. هدف دولت بر این بود که با تخصیص این ارز به واردکنندگان، کالاهای اساسی را ارزان به دست مردم برساند.
پس از گذشت چند سال از آن تصمیم، با بررسی‌های صورت ‌گرفته و البته به گواه مردم این ارز نتوانست آن‌طور که باید و شاید عملکرد محسوسی در زندگی مردم داشته باشد، هرچند که عده‌ای هم می‌گویند با وجود کم و کاستی‌های نظارتی، اگر این ارز نبود حتماً تورم و گرانی بیشتری بر خانواده‌ها تحمیل می‌شد.
حال دولت سیزدهم تصمیم گرفته ارز ترجیحی را از لایحه بودجه حذف کند، البته اگر نمایندگان مردم هم به آن رای دهند.
در همین رابطه، بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به خبرنگاراقتصاد سرآمد گفت: ارز ترجیحی، نوعی یارانه است که به کالاهای خاص اختصاص داده می‌شود، وگرنه ارز 4200 تومانی وجود خارجی ندارد. این ارز یک مدل یارانه دادن است و در طی این مدت، مشکلاتی در کشور به وجود آورده است. از این‌رو، گاهی به ذینفع نهایی اصابت نکرده است و از سوی دیگر، اجرای آن، ناظر بر ناظر گذاشتن می‌خواهد که هزینه‌بر است.
وی افزود: دولت نشان داده که توانایی اداره این ارز را ندارد و دلیلش هم این است که مثلاً سال‌ها پیش که هدفمندی یارانه‌ها را اعلام کردیم یک مسئول افغانستانی گفت در کشور من تورم ایجاد می‌شود، یعنی قسمتی از این یارانه اثر مستقیمی بر همسایگان ما دارد. از طرفی، تا شعاع 70 کیلومتری اطراف ایران بابت یارانه ما، در حال نفع بردن هستند. بعضی از کارشناسان با حساب دقیقی که انجام داده‌اند می‌گویند سه میلیون تن گندم به این وسیله یا در داخل به انحراف می‌رود یا به خارج از کشور صادر می‌شود. بنابراین انحرافات جدی وجود دارد و باید کاری اساسی و ماندگار کرد.
نماینده مردم سبزوار تصریح کرد: پس ارز ترجیحی، کامل به کمک ما نیامده است و باید مسیر و مدل یارانه دادن عوض شود و این بر هیچ‌کس پوشیده نیست. من موافق این ارز نیستم، اما موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که اقشار آسیب‌پذیر و عموم مردم ما نباید با حذف آن، ضربه بخورند.
محبی در ادامه به اقتصادسرآمد اظهار داشت: در سال آینده برای این ارز حدود 18 میلیارد دلار نیاز داریم، یعنی بیش از 400 هزار میلیارد تومان و دولت توانایی این مقدار را ندارد. ما مبلغ درنظر گرفته شده دولت را قبول نداریم، چون قطعاً مبلغ باید بالاتر منظور شود.این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: باید کارت‌هایی تحت عنوان کارت تامین کالای تخفیف ویژه به اعضای خانواده‌ها داده شود و براساس بالا و پایین رفتن قیمت‌ها تخفیف مشخص شود. مثلاً برای یک‌سال قیمت ثابتی درنظر گرفته شود و بقیه آن را دولت به مردم کمک کند. 
این نماینده سبزوار در پاسخ به پرسش اقتصاد سرآمد مبنی بر اینکه تورم کی پایان می رسد یادآور شد: چه این ارز حذف شود و چه نشود، تورم به صورت معمولی در کشور وجود دارد. ما یک تورم سالیانه 47.2 درصدی داریم و الان کارشناس‌ها می‌گویند که شیب تورم کم شده است، چون هم ارز تحت‌الشعاع قرار گرفته و کاهش پیدا کرده است و هم ثبات و آرامشی در کشور اتفاق افتاده است. باید توجه داشت که شیب تورم کم شده، این بدان معنی نیست که بگوییم تورم کم نشده است. پس ما یک تورم معمولی را همچنان داریم.
وی گفت: مهم است که این ارز، تدریجی حذف می‌شود یا یک‌جا. به نظر من باید با حساب و کتاب، زیرساخت‌ها را آماده کنیم. مثلاً اگر قرار است حوزه دارو حذف شود، قبل آن، تمام ملت ایران تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و تمام شرکت‌هایی که نسخه‌ها به سمت آن‌ها می‌رود تمام پول را دریافت کنند و به راحتی مردم را پوشش دهند و آزار و اذیت نکنند.   
محبی در ادامه بیان کرد: دولت می‌گوید که این زیرساخت‌ها را انجام می‌دهد، یعنی احساس می‌کند که این توانایی را دارد، ولی یک کار بسیار سنگینی است که اگر این دولت انجام دهد جراحی بنیادین آغاز شده است و اگر طوری این کار را انجام دهد که بیمار به کما نرود و مشکلات جدیدی ایجاد نشود، قطعاً می‌تواند در آینده برای کشور فضای رقابتی ایجاد کند، مفاسد را کاهش دهد، در کشور رونق به وجود آورد و یک صرفه‌جویی جدی در کالاهای اساسی پیش خواهد آمد، چون الان کالاهای اساسی یا به انحراف می‌روند و یا به خارج قاچاق می‌شوند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان به اقتصاد سرآمد خاطر نشان کرد: نماینده‌ها سال گذشته در کمیسیون تلفیق نظر به حذف ارز 4200 تومانی داده بودند و دولت مخالفت کرد و رهبر انقلاب نامه دادند که با دقت عمیق بررسی شود. پس نمایندگان موافق حذف هستند فقط نگران شیوه اجرا و حل مشکل مردم‌اند. همه ما از تصمیم به حذف ارز ترجیحی می‌ترسیم، چون کار بسیار مهمی است و برای بیمار واجب است که انجام شود، ولی نگران حال مردم هستیم که وضعیت‌شان از این، بدتر نشود.
 ارز 4200 تومانی به ذینفع نهایی نرسید، نگران حذف آن هستیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه