تصفیه‌خانه شهر پردیس به کجا رسید؟ « اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

ورود فاضلاب پردیس به سد تامین کننده آب شرب تهران

گروه انرژی - ورود فاضلاب تصفیه نشده انسانی از واحدهای مسکن مهر و غیر مسکن مهر در فازهای 2 تا 11 پردیس به منابع آبی بالادست سد ماملو که یکی از سدهای پنج گانه تامین کننده آب مردم تهران محسوب می شود، حقیقتی است انکارنشدنی که مسئولان زیست محیطی استان تهران در بازدید میدانی که از بخش های مختلف شهرستان پردیس داشتند، آن را تایید کردند؛ حقیقتی که از قصور سال های سال شرکت آب و فاضلاب استان تهران و شرکت عمران شهر جدید پردیس در احداث تصفیه خانه فاضلاب حکایت دارد و منجر به تخریب اکوسیستم و از بین رفتن آبزیان رودخانه جاجرود می شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، کیفیت آب تهران همواره جزو مهمترین مسائل زیست محیطی و حتی امنیتی ایران محسوب می شود. کاهش کیفیت آب تهران در سال های اخیر موجب ایجاد مناقشه زیادی در میان کارشناسان گوناگون شده است. بررسی های رکنا در بازدید میدانی که به همراه مسئولان اداره کل محیط زیست استان تهران از مناطق مختلف شهرستان پردیس داشت، نشان می دهد که بخش زیادی از فاضلاب خام انسانی فازهای 5، 8، 9 و 11 پردیس وارد سد ماملو به عنوان یکی از منابع تامین کننده آب تهران می شود. البته مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان تهران و همچنین مسئولان زیست محیطی پایتخت تاکید دارند که با وجود ورود فاضلاب تصفیه نشده به بالادست سد ماملو، کیفیت آب تهران برای شرب مطلوب است و آب شرب تهران آلوده تلقی نمی شود.
در روزهای اخیر بحث‌های زیادی درباره کاهش کیفیت آب تهران به دلیل ورود فاضلاب تصفیه نشده انسانی به بالادست برخی سدهای تهران در فضای رسانه‌ای کشور مطرح شده است. در این میان صرف نظر از اتفاقاتی که در بالادست سدهای امیرکبیر، طالقان، لتیان و لار رخ می دهد، آنچه درباره سد ماملو به عنوان یکی از منابع تامین کننده آب شرب برخی مناطق شرق و جنوب شرق استان تهران قطعی به نظر می رسد، ورود فاضلاب خام انسانی از فازهای 5، 8، 9 و 11 پردیس پردیس به بخشی از رودخانه جاجرود است که در فاصله 10 تا 15 کیلومتری بالادست سد ماملو قرار دارد.
ورود  فاضلاب پردیس به سد تامین کننده آب شرب بخشی از تهران
سامان غفوری کارشناس انرژی و آب کشورمان دراینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: بخش زیادی از فاضلاب انسانی فازهای 2 تا 11 پردیس به صورت خام وارد رودخانه جاجرود می شود و از آنجا به دریاچه سد ماملو به عنوان یکی از پنج منبع اصلی تامین کننده آب تهران می ریزد. علت بروز این مشکل که از اهمیت بالایی به لحاظ زیست محیطی و بهداشت آب شرب مردم برخوردار است را باید از طراحان مسکن مهر در بالادست سدها جویا شد.
سیستم تصفیه فاضلاب بخش هایی از مسکن مهر پردیس راه‌اندازی نشده است
وی ادامه داد:  متاسفانه هنوز سیستم تصفیه فاضلاب بخش های مختلفی از مسکن مهر و واحدهای غیرمسکن مهر پردیس راه اندازی نشده است و به همین دلیل فاضلاب بخشی از این واحدها به صورت کاملا تصفیه نشده وارد رودخانه جاجرود می شود.
شرکت عمران پردیس مکلف 
به ایجاد تصفیه خانه
او یادآور شد: شرکت عمران پردیس مکلف بوده است که تا زمان احداث تصفیه خانه شماره 2 پردیس، فاضلاب خام فازهای 5، 9 و 11 را به مدول شماره 2 تصفیه خانه شماره 1 پردیس منتقل کند، البته بخشی از این کار انجام شده، اما قطعا این کار به صورت کامل انجام نشده است و عملا بخش مهمی از فاضلاب فازهای 5، 8، 9 و 11 مسکن مهر پردیس به صورت تصفیه نشده وارد رودخانه جاجرود در بالادست سد ماملو می شود.
تصفیه‌خانه شهر پردیس بر روی خاک
غفوری در توضیح بیشتر در این زمینه گفت: خرداد سال گذشته و در زمان کمتر از یک ماه پس از درخواست مسئولان شرکت عمران شهر جدید پردیس، اداره کل محیط زیست استان تهران، مجوز احداث تصفیه خانه شماره 2 شهر جدید پردیس را صادر کرد و شرکت عمران پریس نیز نیز اقدامات اولیه برای احداث تصفیه خانه شماره 2 پردیس را از سال 99 آغاز کرده است و پروژه مربوط به ساخت این تصفیه خانه، هم اکنون حدود 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
در این میان باید توجه داشت برخی عوامل پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب شماره 2 پردیس می‌گویند، به نظر می رسد که این پروژه تا پایان سال 1401 به بهره برداری نخواهد رسید. این در حالی است که فازهای 5، 8، 9 و 11 مسکن مهر پردیس از سال 96 رفته رفته دارای سکنه شده اند و این مساله نشان می دهد که هم اکنون بیش از چهار سال است که فاضلاب بخش مهمی از مسکن مهر پردیس در بالادست سد ماملو وارد رودخانه جاجرود می شود و این روند احتمالا بیش از یک سال دیگر نیز ادامه خواهد یافت.
نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که فاضلاب خام انسانی مسکن مهر و برخی از روستاهای شهرستان پردیس در محل هایی وارد رودخانه جاجرود می شود که تنها 10 تا 15 کیلومتر با سد ماملو به عنوان یکی از منابع تامین کننده آب شرب شرق و جنوب شرق استان تهران فاصله دارد. در چنین شرایطی سوال مهم این است که آیا ورود این فاضلاب منجر به آلوده شدن بخشی از آب شرب تهران می شود یا خیر؟  مسئول اصلی بررسی کیفیت و سلامت آب تهران، شرکت های آب و فاضلاب و آب منطقه ای تهران و همچنین وزارت بهداشت هستند. اما نمونه برداری هایی که اداره کل محیط زیست استان تهران از آب پشت سد ماملو انجام داده است، نشان می دهد که آب پشت سد ماملو مشکل خاصی از نظر آلودگی نداشته است و به همین دلیل، نمی توان آب شرب مردم تهران را آلوده دانست.
 ورود  فاضلاب پردیس به سد تامین کننده آب شرب تهران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه