« اقتصادسرآمد» بررسی می کند؛ بی توجهی مجلس به کوره‌های آجرپزی در لایحه بودجه1401

مازوت یا گاز، کوره‌های آجرپزی چه کنند؟

گروه نفت و انرژی - اگر چه پخت آجر توسط کوره های سنتی در ایران زمین از دیرباز رواج داشته و سابقه ای دیرینه دارد اما درحال حاضر توان رقابت با مصالح نوین و سبک ساختمانی را ندارد. با این وجود کوره داران همچنان اصرار بر پخت آجر دارند که البته افزایش قیمت سوخت کوره‌ها و عدم گاز رسانی به واحدهای آجرپزی سبب شده تا هر روز شاهد تعطیلی یکی از کوره های آجرپزی باشیم. امروزه و باتوجه به تکنولوژی های روز و ایجاد آجر های سبک و بلوک های ساختمانی می طلب تا کوره داران با اتحاد با همدیگر و در زمینی که در سال 89 به این اتحادیه پیشنهاد شد برای  احداث مجتمع کوره دران و آجر های صنعتی و تولید بلوک‌های سبک  که باید در مجاورت خطوط انتقال گاز باشد اقدام به کوره های هافمن کنند تا در سوخت نیز صرفه جویی شود و تولید آجر های و بلوک های سبک را جایگزین آجر های سنتی کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، به دلیل سنتی بودن کوره‌های آجرپزی، سالانه میلیون ها تن آجر بی کیفیت در کشور تولید می شود. کارشناس بهینه سازی انرژی در صنایع آجر، کاشی و سرامیک این سازمان در این باره گفت: سالانه حدود 32 میلیون تن آجر در هفت هزار کارخانه و کارگاه آجرپزی کشور تولید می شود و با توجه به اینکه صنعت آجرپزی ایران 40 تا 50 سال از تکنولوژی روز جهان عقب تر است، این واحدها سالانه حدود 5/2 میلیارد لیتر مازوت مصرف می کنند.
برای تولید این میزان آجر در اروپا، سالانه 6/1 میلیارد لیتر انرژی به ارزش 400 میلیون دلار مصرف می شود که این میزان هزینه، 210 میلیون دلار کمتر از هزینه های تولید آچر در ایران است. علاوه بر این کیفیت تولیدات این واحدها نیز بالاتر از تولیدات کشور ماست هر تن آجر سفال در کشورهای پیشرفته معادل 5/2 تن آجر فشاری ایران کاربری دارد، چنانچه متوسط وزن هر متر مربع دیوار چینی با آجرهای با کیفیت در کشورهای پیشرفته 110 کیلوگرم باشد، این میزان در ایران 250 کیلوگرم است.
انباشت مشکلات نزد مالکان کوره‌های آجرپزی و بی‌توجهی مجلس
نوید افراسیابی کارشناس سوخت و انرژی اما در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: با وجود انباشت مشکلات نزد مالکان کوره‌های آجرپزی اما  نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که کوره‌های آجرپزی مشمول بند «ط» تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور نیست و گازبهای آن مطابق کسب و خدمات و تجاری محاسبه شود.
بی توجهی به کوره‌های آجرپزی در لایحه بودجه سال جدید
وی ادامه داد: در جلسه مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح یک فوریتی استفساریه بند (ط) تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که بدون استماع مشکلات کوره داران رای به عدم مشمول شدن سوخت آن‌ها در لایحه بودجه کل کشور سال آینده دادند. 
او افزود: این موضوع در تاریخ ۲۰ دی ماه در کمیسیون مطرح شد، طبق این بند سایر صنایع با توجه به نرخ سود ۱۰ درصد خوراک پتروشیمی‌ها بود اما به دلیل مشکلاتی که برای کوره‌های آجر پزی ایجاد شد این استفساریه تهیه و در کمیسیون بررسی شد. 
وی تصریح کرد: پیش از این کوره‌های آجرپزی مازوت مصرف می‌کردند، اما به دلیل مسائل مربوط به آلودگی هوا، دولت استفاده از گاز را برای کوره‌های آجرپزی اجباری کرد که امسال با افزایش ۳.۵ برابری بهای گاز مصرفی کوره ها، این موضوع از یک سو و افزایش قیمت آجر و کاهش مشتری از سوی دیگر واحد‌های آجرپزی را متضرر کرده است.
آجر کالای مصرفی در داخل است
افراسیابی معتفد است: آجر یک کالای مصرفی در داخل است که جنبه صادراتی هم ندارد و محاسبه قیمت گاز مصرفی واحد‌های تولید آجر براساس فوب خلیج فارس منطقی نیست و نباید بهای سوخت صنایع پایین دستی مانند واحد‌های کوچک آجرپزی با صنایع بالادستی صادرات‌محور یکسان باشد، این موضوع تهدیدی جدی برای ادامه فعالیت کوره‌های آجرپزی و از بین رفتن اشتغال آن‌ها است.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ماهانه نرخ گاز بها کوره های آجرپزی افزایش داشته است اما قیمت آجر از ابتدای سال تاکنون ثابت بوده است خاطرنشان کرد: به علت قانون مصوب مجلس مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال جاری نرخ گاز واحدهای صنعتی براساس قیمت خوراک پتروشیمی محاسبه می گردید که همین موضوع باعث شده بود بسیاری از کوره های آجرپزی در حال ضرر دهی باشند.
کارشناس صنعت سوخت ادامه داد: به علت تصویب این قانون غیر کارشناسی، نرخ گاز کوره‌های آجر پزی در انتهای ماه بعد محاسبه واعلام می شود که این موضوع عامل ضرر صاحبان کوره های اجر پزی بود زیرا که انها پس از فروش آجر متوجه می شدند نرخ گازشان چند برابر افزایش داشته است و به این شکل عملا نه تنها سودی نداشته اند بلکه متضرر نیزشده اند.
در حال حاضر حدود75درصد کوره‌های اجرپزی استان سنتی می باشد وتنها 25درصد کوره ها صنعتی می باشد که برای اینکه نرخ گاز آن واحدها نیز به صورت واحدهای تجاری محاسبه شود مقرر شد آن واحدها اقدام به اخذ مجوز از اتحادیه نموده تا سریعا مشکل آنها برطرف شود.  حل شدن موضوع افزایش قیمت آجر بسیار اقدام خوبی بوده که به طور حتم مورد استقبال آحاد جامعه  نیز قرار خواهدگرفت؛ اما سوالی که در این مورد ایجاد می شود این نکته بوده که آیا یک صنف و اتحادیه به راحتی میتواند نوع کاربری خود را به دلیل به صرفه بودن به صنعتی منتقل نماید و مجددا و با افزایش گاز بها واحدهای صنعتی نوع کاربری خود را به تجاری تغییر دهد.
مازوت یا گاز، کوره‌های آجرپزی چه کنند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه