نماینده تهران در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» از چالش‌های اقتصادی می‌گوید

موانع پیش پای تولیدکنندگان همچنان پا برجاست

گروه مانع زدایی از تولید - محمد آیتی -در این 43 سالی که از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، اشکالات فراوانی بر ساختار اقتصاد مملکت وارد است، اما توقع و انتظار این بود که در این چهار دهه به مرور این چالش‌ها کمتر و حتی نزدیک به صفر شد، موضوعی که نه تنها به واقعیت نرسیده است، بلکه روز به روز مشکلات بیشتر و چالش‌ها به بحران تبدیل شده‌اند. سال 1400، سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شد. همه و مسئولان تصمیم‌گیر کشور باید بدانند که اسامی اعلامی در ابتدای سال از سوی رهبر انقلاب، تنها یک شعار نیست، بلکه حرکت در جهت آن و رسیدن به آرمان درنظر گرفته شده، ملاک کار است.
در همین خصوص، زهره الهیان نماینده تهران در مجلس یازدهم به اقتصاد سرآمد گفت: رهبر معظم انقلاب، شعار سال 1400 را به سنوات چند سال قبل، اقتصادی نام‌گذاری کردند که این رویکرد، نشان‌دهنده اهمیت موضوع است و اینکه باید پیشرفت اقتصادی در همه حوزه‌ها به وقوع بپیوندد. ما وقتی به معقوله‌های امنیتی کشور هم نگاه می‌اندازیم، می‌بینیم که توسعه و پیشرفت در این حوزه‌ها هم، به اقتصاد مرتبط می‌شوند.
وی افزود: حال، در اواخر سال 1400 به سر می‌بریم و باید تلاش می‌شد و البته کوشش شود تا موانع پیش پای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران برداشته شود. تا جایی که ما اطلاع داریم و در این رابطه با اصناف و تولیدکنندگان مختلف جلسه داشته و داریم، متوجه شدیم که مشکلات همچنان پابرجاست و تولیدکنندگان این‌قدر چالش و مشکل دارند که بعضاً عطایش را به لقایش می‌بخشند و به تبع آن، سرمایه خود را از مسیر تولید خارج می‌کنند و چه بسا در این راه، تمام سرمایه و دارایی آن‌ها از بین می‌رود که این اتفاقات برای اقتصاد کشور، غم‌انگیز است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  شورای اسلامی به خبرنگار اقتصاد سرآمد تصریح کرد: وضعیتی که بانک‌ها دنبال می‌کنند و تسهیلاتی که باید به تولیدکنندگان بدهند، متاسفانه از شرایط خوبی پیروی نمی‌کند. تسهیلات با سود بسیار بالا پرداخت می‌شود که بعضاً برای تولیدکنندگان به صرفه نیست و در برخی مواقع، اصلاً تسهیلاتی به آن‌ها ارائه نمی‌شود.
این عضو فراکسیون زنان مجلس اظهار داشت: برای گسترش تولید، نیاز به ارائه تسهیلات منطقی از سوی بانک‌ها است. گاهی می‌بینیم که برخی تولیدکنندگان، توان پرداخت تسهیلات را ندارند و سودهای نجومی وام‌ها، کار تولیدکننده و سرمایه‌گذار را پیچیده‌تر از همیشه می‌کند.
 ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان نیازمند دستورالعمل عادلانه‌ دولت به بانک‌ها
الهیان افزود: گاهی تولیدکننده برای به روز کردن وام‌های خود، دچار دیرکرد می‌شود. بعد در ادامه کار باید خسارت این دیرکردها را هم بدهد که شرایطش حتماً سخت‌تر می‌شود. از این‌رو، ضرورت دارد که بانک‌ها، سلیقه‌ای عمل نکنند و دولت موظف است که دستورالعمل منطقی و عادلانه‌ای را برای بانک‌ها مشخص کند که ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان و یا بخشودگی دیرکردها، شکل بهتری به خود بگیرد. در این رابطه، مجلس هم باید به موضوع ورود پیدا کند و در این راستا، نقش کمیسیون اقتصادی پررنگ‌تر است تا از وزیر اقتصاد بخواهیم، فکری اساسی برای این موضوع داشته باشد تا ان‌شاا... تولیدکنندگان کشور، یک بار برای همیشه از این موانع دست و پا گیر، خلاص شوند.
نماینده تهران تصریح کرد: به نظر، بخشی از رفع موانع، متوجه اداره گمرک است. یعنی آن‌ها باید بیایند و حمایت و تسهیلاتی را به واردکنندگان قطعات و مواد اولیه بدهند. ما در این رابطه، پیگیر موضوع هستیم و بنا داریم به زودی جلسه‌ای را با رییس گمرک داشته باشیم.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با وجود تحریم‌های سخت اقتصادی، امکان برون‌رفت از این فضا وجود دارد؟ به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفت: همان‌طور که گفتم بخشی از مشکل که رفع آن، بسیار می‌تواند کار تولیدکنندگان را آسان‌تر کند، موانع گمرکی است. به طور مثال، مراجعاتی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان به ما شده است و می‌گویند در مسیر واردات قطعات و مواد اولیه مشکل دارند. ما با توجه به وظیفه‌ای که داریم، مشکلات را شنیدیم و به اطلاع معاون اداره گمرک رساندیم و منتظر جلسه هستیم تا این شرکت‌های دانش‌بنیان را سر میز بنشانیم تا در حضور مدیران گمرک، حرف‌هایشان را بزنند. در دورانی که با جنگ اقتصادی روبرو هستیم، حتماً باید شرکت‌های دانش‌بنیان را ویژه ببینیم تا تولید رو به فزونی برود.
الهیان در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم اگر ما کارهای خود را به شایستگی انجام دهیم، یعنی مشکلات را بشناسیم و برای موانع پیش‌رو، راه‌حل بدهیم، بسیاری از معضلاتی که باعث کند شدن کار اقتصاد شده است، رفع می‌شود. امیدوارم با تحرکاتی که صورت گرفته به مرور مشکلات اصلی در حوزه تولید رفع شود تا بیش از پیش، شاهد پیشرفت در حوزه‌های اقتصادی 
باشیم.
موانع پیش پای تولیدکنندگان همچنان پا برجاست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه