تولید قطعات کابردی پالایشگاه تهران در راستای رونق اقتصادی و قطع وابستگي به بيگانگان

حمايت از تولید داخلی دستور كار جدی پالایشگاه تهران

گروه انرژی - تولید و ساخت قطعات داخلی کشور و ضرورت استقلال صنعتی می‌تواند به ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، رونق صنایع داخلی و افزایش ثروت ملی، جلوگیری از خروج ارز از کشور، ارتقای دانش و تولید علم در کشور (دانش‌محوری)، استمرار و افزایش تولیدات فعلی، صادرات کالا و ارزآوری، مقابله با تحریم، تأثیرگذاری در سایر کشورها و در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی از طریق ایجاد بازارهای مصرف و … كمك كند؛ اما علت اصلی گرايش به ساخت داخل را باید در جای دیگری جستجو کرد. بررسی توسعه ‌یافتگی کشورهایی که روزگاری به علت خسارات ناشی از جنگ‌های جهانی اول و دوم فاقد کوچک‌‌‌ترین زیرساخت جهت رشد و توسعه بودند و امروزه تحت عناوینی چون کشورهای توسعه‌یافته، گروه ۸ و … از آن‌‌‌ها یاد می‌شود؛ یادآور تلاش کشورهای مذکور در جهت بازسازی، اثبات موجودیت و به عبارتی تغییر موقعیت جهانی آن‌‌‌ها است. لذا در راستای تائیدات چندين ساله مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر، توجه ويژه به حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید، اقتصاد مقاومتی، جهش توليد و درنهایت تولید پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها؛ شركت پالايش نفت تهران گام های استواری در رسیدن به اين منويات، با خودكفايي و مقاومت در مقابل تكانه‌هاي حاصل از تحريم‌هاي ظالمانه دشمنان و شتاب بخشيدن به ساخت داخل تجهيزات استراتژيك پالايشي، بر‌داشته و از چندين سال قبل حمايت از ساخت داخل را در دستور كار خود قرار داده است. از دستاوردهاي اين راهبرد مهم، مي‌توان به توليد داخلي انواع مواد شيميايي و كاتاليست‌ها، قطعات و تجهيزات ثابت و دوار از جمله روتور توربين‌ها، لوازم يدكي تلمبه‌هاي مهم و حياتي  High speedو...، كولرهاي هوايي، انواع ميترها، قطعات كوره‌ها و ظروف، كمپرسورها، ميكسر مخازن و ... اشاره نمود؛ به‌طوری كه طي سه سال گذشته حدود 1220 قلم به تعداد 98.550 قطعه لوازم‌یدکی، 157 قلم به مقدار حدود 1500 تن انواع مواد شيميايي و كاتاليست و 926 قلم به تيراژ بيش از 1.800.000 عدد از اقلام عمومي از توليدات سازندگان داخلي، تأمين گرديده است.
از ديگر اقدامات انجام شده ي شركت پالايش نفت تهران، ايجاد و عملياتي نمودن ساختار سازماني امور مهندسي و ساخت داخل بوده است كه تهيه اسكوپ مهندسي و بازرسي، بررسي پيشنهادات فني و گواهینامه‌های متريالي، تهيه نقشه ساخت و مدل‌هاي سه‌بعدي، ابر نقاط از قطعات پيچيده جهت ارائه به سازندگان به منظور توليدات آتي، بخشي از حوزه فعاليت‌هاي امور مذكور مي‌باشد. در این ‌ارتباط در دهه فجر سال گذشته، نمايشگاه "دستاورهاي ساخت داخل" در شركت پالايش نفت تهران برگزار گرديد و گوشه هايي از اقدامات اين بخش در معرض ديد همكاران و سازندگان داخلي قرار گرفت.
راه اندازی نمايشگاه دائمی محصولات داخلي كه برای اولين بار توليد شده‌اند
راه اندازی نمايشگاه دائمي قطعات يدكي جهت نمايش و ارائه محصولات داخلي كه براي اولين بار توليد شده‌اند و شناسايي، بازديد، ارزيابي و رتبه بندي بيش از 260 شركت توليد كننده داخلي در زمينه هاي مختلف و موردنیاز تجهيزات پالايشگاهي از ديگر خدمات بارز امور مهندسي و ساخت داخل اين شركت می‌باشد.
تولید قطعات کابردی در راستای رونق اقتصادی در مسير قطع وابستگي به بيگانگان
از برنامه‌هاي آتي شركت پالايش نفت تهران، توليد قطعات و تجهيزات برقي، ابزار دقيق، قطعات High Tech و قسمت‌هاي داغ (section Hot) توربين‌هاي گازي، انواع مواد شيميايي 
و ... مي‌باشد كه به منظور حصول به شرايط ايده‌ال، در صدد تكميل و چابك سازي چارت سازماني اين واحد بوده به نحوي كه بتوان به توليد نقشه ساخت در پالايشگاه، تعيين مشخصات متريال قطعات و همچنين جهت‌گيري به منظور تسريع در سفارشات برق، ابزار دقيق و مواد شيميايي اقدام نمايد. يقيناً اين مهم در شرايط وجود تحريم‌هاي ظالمانه و موانع تحميلي دشمنان قسم خورده، صرفاً با تكيه بر تلاش و همت ستودني تلاشگران خستگی‌ناپذیر داخلي رقم خورده است. انتظار مي‌رود تداوم اين واقعيت بشارت‌دهنده‌ی رونق اقتصادي و رشد و بالندگي صنعتي در مسير تقويت عزت و اعتماد به نفس ملي و قطع وابستگي به بيگانگان باشد.
تأمين تجهيزات حياتي و قطعات يدكي آن‌ها با توجه به شرايط فعلي كشور و وجود تحريم‌هاي ظالمانه در عرصه‌هاي مالي و صنعتي، امري حساس جهت استمرار توليد و ارتقاء كيفيت محصولات در پالايشگاه مي‌باشد. بر اساس تجارب پيشين و موجود، هرگاه تدابير مديريتي و پشتكار نيروهاي فني و متخصص، اراده به قطع وابستگي و نيل به مرزهاي دانش و فناوري داشتند، ثمرات و نتايج برجسته‌اي به دست آمده است. انگيزه هاي سرشار، ذهن خلاق، فكر طراح و تجارب متراكم بومي، همواره در گذار صنعت داخلي از فراز و نشيب هاي گوناگون و موانع پيش‌رو، منجر به ظهور ايده‌ها و توليد محصولات كاملاً بومي شده است. لذا اتكا به توانمندي سازندگان داخلي و بهره‌گيري از امكانات ساخت داخل مي‌تواند كشور را از اين كارزار به سلامت به سرمنزل شكوفايي و آباداني برساند.
اقدامات محيط زيستي شركت پالايش نفت تهران از ابتداي سال1399 تا كنون
بر اساس الزامات محيط زيستي و در راستای تحقق اهداف استراتژیک شركت اقدامات موثري تحقق يافته است كه اهم آن‌ها عبارت‌اند از: حذف كامل سوخت مايع سبك و سنگين مصرفي شركت از طريق جايگزيني با سوخت گاز طبيعي، نصب آنالايزر بر روي دودكش 9 كوره پالايشگاه به منظور پايش پارامترهاي آلايندگي، انجام پايش هاي محيط زيستي در قالب طرح خود اظهاري در پايش بر روي خروجي دود كش ها، پايش هواي محيطي، پايش صوت محيط زيستي، پايش خاك، آب زير زميني و خروجي تصفيه خانه پساب، مدیریت کارگروه عالی، اصلی و فنی کنترل و پاکسازی آلودگی آب زیر زمینی در منطقه تأسیسات صنعتی ري در پالایشگاه تهران صورت پذيرفته است و همچنین استحصال مواد نفتي از چاه هاي استحصال به منظور پاكسازي آب هاي زیرزمینی و استفاده از خدمات مشاوره دانشگاهي جهت پايش پلوم آلودگي، پایش آلودگی آب زیر زمینی با حفاری 60 حلقه چاه گمانه اکتشافی در منطقه حدود 36 کیلومتري، نصب ايستگاه سنجش هواي محيطي و تأسیسات هواشناسي در باقر شهر، تهيه گزارش هاي آماري محيط زيستي فصلي و ساليانه مطابق دستورالعمل‌های ابلاغي جهت ارسال به مديريت HSE ستاد پالايش و پخش، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط‌زیست، به روزآوري جنبه هاي محيط زيستي واحدهاي عملياتي و ستادي مطابق تغييرات  ISO 14001:2015، انجام ارزيابي چرخه عمر محصولات، برگزاري دوره هاي آموزشي محيط زيستي به صورت وبينار جهت افزايش سطح دانش همكاران، مميزي هاي دوره اي از واحدهاي عملياتي و پيگيري مغايرت هاي زيست محيطي، همكاري با HSE وزارت نفت در تهيه استاندارد هاي IPS، بروز رساني مديريت پسماندهاي شركت با اتصال به سامانه IRANEMP  سازمان حفاظت محيط زيست، تهيه الزامات محيط زيست مربوط به پروژه ها و دستور كارهاي شركت، تهيه الزامات محيط زيست مربوط به خريدها و تهيه مواد مصرفي پالايشگاه و شناسايي ريسك هاي محيط زيستي با نرم افزار PHA PRO را مي توان از اهم اقدامات زيست محيطي شركت پالايش نفت تهران از ابتداي سال 1399 تا كنون برشمرد.
 حمايت از تولید داخلی دستور كار جدی پالایشگاه تهران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه