بررسی« اقتصاد سرآمد» از بازار دلاریزه اجاره در تهران

نفوذ بی‌صدای دلار به بازار اجاره مسکن

گروه راه و ساختمان - اجاره خانه دلاری در تهران ماجرای جدیدی نیست. اگر سری به گوگل بزنید،با مطالبی قدیمی درباره مشتریان خارجی این نوع واحد‌ها و قانونی بودن یا نبودن معاملات دلاری در بازار مسکن روبرو می‌شوید، اما فارغ از تمام مباحث بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد منطقه یک تهران به بورس اجاره‌خانه دلاری در پایتخت تبدیل شده است. برخی از مالکان آپارتمان‌های شمال تهران اجاره‌خانه را دلاری دریافت می‌کنند. پای این نوع معاملات به سایر نقاط پایتخت هم باز شده است.به گزارش اقتصاد سرآمد، مالک واحد نوساز و ۳۶۰ متری در زعفرانیه ماهانه پنج هزار دلار اجاره دریافت می‌کند و خبری از پول پیش نیست. با احتساب دلار ۲۸ هزار تومانی مبلغ اجاره این واحد را باید ۱۴۰ میلیون تومان طی ماه درنظر بگیریم. البته اجاره‌خانه دلاری فقط به منطقه یک محدود نمی‌شود و پای این نوع فایل‌ها به دیگر نقاط تهران هم باز شده است. مثلا سمت خیابان آزادی واحد ۶۰ متر با عمر بنا ۱۶ سال به‌صورت دلاری اجاره داده می‌شود که مبلغ دقیق آن بعد توافق با مستاجر مشخص خواهد شد.
آپارتمان‌هایی که به‌صورت دلاری در تهران اجاره داده می‌شوند، اغلب در منطقه یک قرار دارند. آپارتمان ۱۱۵ متری در برج نوساز و ۱۳ طبقه در محله محمودیه تهران به خارجی‌ها اجاره داده می‌شود که مالک این واحد ماهانه دو هزار و ۲۰۰ دلار از مستاجر خود طلب می‌کند. با احتساب دلار ۲۸ هزار تومانی، رقم دریافتی صاحبخانه در ماه معادل ۶۱.۵ میلیون تومان است. واحدی که دو اتاق خواب، پارکینگ، انباری و آسانسور دارد و از دیگر امکانات موجود در این برج می‌شود به استخر، سونا و جکوزی اشاره کرد. حوالی جردن واحد نوساز دیگری به خارجی‌ها اجاره داده می‌شود که مبلغ کرایه ماهانه آن نصف مورد قبلی یعنی هزار و ۱۰۰ دلار است. این واحد ۱۳۰ متری دارای سه اتاق خواب است و آسانسور، پارکینگ و انباری از امکانات آن محسوب می‌شود. در همین جردن خارجی‌ها می‌توانند با کمتر از هزار دلار اجاره‌نشینی در پایتخت ایران را تجربه کنند.
نفوذ بی‌صدای دلار به بازار اجاره مسکن، کسی بیدار نشد!
احمد مرادی کارشناس ارشد اقتصاد مسکن در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: از سال گذشته تاکنون زمزمه‌هایی مبنی بر معاملات مسکن به دلار در مناطق شمالی تهران به گوش می رسد و بررسی های میدانی صورت گرفته حکایت از افزایش معاملات مسکن به دلار طی یک سال اخیر دارد؛ درحالی که در سال گذشته رهن و یا اجاره مسکن به دلار توسط اتباع خارجی در کشور صورت می گرفت امسال این شیوه از رهن و اجاره به شهروندان ایرانی نیز سرایت کرده است و در برخی از مناطق شمالی تهران مانند نیاوران، آجودانیه و فرمانیه معاملات این چنینی به وفور دیده می شود.
نقش بازارهای موازی در حرکت اجاره مسکن به سوی دلار
وی ادامه داد: بازارهای موازی سرمایه را از بازار رهن مسکن خارج کرده است و متقاضیانی که تاکنون مایل به رهن مسکن بوده‌اند اکنون به بازار اجاره روی آورده اند و مابقی سرمایه خود را در بازار بورس، طلا و ارز سرمایه گذاری کرده اند؛ این اتفاق درحالی می افتاد که طی چند ماه اخیر تعداد متقاضیان خرید مسکن به شدت افزایش یافته است.
کارشناس بازار مسکن می‌گوید: اجاره‌بهای دلاری در برخی املاک لوکس تهران غیرقانونی است. طبق قانون هر گونه مبادلات اقتصادی بر اساس واحد ریال باید انجام شود. نوسان قیمت دلار بازار مسکن را برای برخی مالکان جذاب کرده است و اخیرا اخبار جدیدی در این حوزه به گوش می‌رسد. اینکه در برخی مناطق لوکس تهران مشاوران املاک فایل‌هایی را با نرخ دلار به مردم عرضه می‌کنند.
حضور دلار در نظام مسکن ایران اشاعه دادن و حاکمیت ارزش دلار
وی با بیان این مهم که، این حرکت در نظام مسکن ایران نوعی اشاعه دادن و حاکمیت ارزش دلار و تاثیر این واحد پولی بر اقتصاد کشور ماست، افزود: در این شرایط ما باید از ترویج این واحد پولی (دلار) در بحث اجاره مسکن جلوگیری کنیم و این اقدام غیرقانونی باید توسط مجریان قانون پیگیری شود. همچنین چنانچه معاملاتی در حوزه اجاره مسکن با نرخ دلار انجام گرفته است باید فسخ شود.
مرادی ادآور شد: افزایش قیمت دلار علاوه بر قیمت مسکن بر قیمت اجاره‌بهای خانه نیز اثرگذار است و این موضوع به نوعی در مناطق لوکس تهران قابل مشاهده است. اما آیا مسئولان مربوطه نسبت به این اتفاق واکنش نشان خواهند داد؟ یا به مانند گذشته از کنار این مساله نیز عبو خواهند کرد.
در حالی که اغلب مستاجران به دنبال دریافت وام ودیعه اجاره مسکن برای تهیه خانه هستند فرایند رهن، اجاره و خرید مسکن در مناطق شمالی تهران و برخی از شهرستان های کشور جور دیگری رقم خورده است و زمزمه هایی مبنی بر خرید و فروش و اجاره املاک به دلار در این مناطق به گوش می رسد. نبود شفافیت در برخی معاملات از جمله مسکن، دست دلالان را برای تغییر نرخ ها باز گذاشته است. با اینکه قیمت مسکن در تهران با کاهش روبروست، اما اجاره خانه هنوز هیچ واکنشی به این کاهش قیمت نشان نداده و حتی بعضی از مالکان اجاره خانه را به صورت دلاری از مستاجر دریافت می کنند. فعلا کاهش قیمت مسکن هیچ سودی برای مستاجران نداشته است. با اینکه قیمت مسکن در بعضی از مناطق تهران تا ۲۰ درصد هم کاهش داشته است، اما رصد بازار نشان می دهد، رشد نرخ اجاره بها نسبت به مهر ماه با شتاب بیشتری افزایش داشته است و مبالغ پیشنهادی اجاره خانه از طرف مالکان هیچ تکانی نخورده است و مالکان در برخی مناطق به فکر دریافت اجاره با دلار هستند چراکه نرخ متغیر دلار آنان را به طمع واداشته اما غافل ای اینکه این بازار به شدت
 شکننده است.
نفوذ بی‌صدای دلار به بازار اجاره مسکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه