عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

مجلس روی چکش‌کاری بودجه 1401 حساب کرده است

گروه اقتصاد - محمد آیتی - چند صباحی دیگر تا بررسی جزئیات بودجه سال 1401 در صحن علنی مجلس باقی نمانده است. بودجه سال پیش‌رو، اولین آزمون دولت سیزدهم در بودجه نویسی است و قطعاً از ابتدای سال 1401، دولت باید همه عواقب و ضعف‌هایی که در کارش به وجود می‌آید را بپذیرد، زیرا تاکنون این جمله را بارها شنیده‌ایم که دولت روحانی در بدترین وضعیت، کار را به دولت جدید تحویل داد. اینکه بودجه 1401 به چه نحوی خواهد بود و آیا دولت در اداره کشور و مخصوصاً بهبود وضعیت معیشتی مردم موفق خواهد شد، مهمترین دغدغه و البته پرسش همگان است.
علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به اقتصاد سرآمد گفت: چند هفته پیش، آقای سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهور کشورمان به مجلس آمدند و قاطعانه از بودجه سال 1401 دفاع کردند. از سوی دیگر، به خاطر اینکه کار معطل نماند و بررسی بودجه هرچه زودتر وارد جزئیات شود، به نوعی از نمایندگان تقاضای همکاری شد، از این‌رو مشاهده کردید که کمتر از 80 نفر از نمایندگان به کلیات بودجه رای ندادند و دیگر نمایندگان، رضایت نسبی خود را از بودجه اعلام داشتند.
وی افزود: ما نمایندگان در خانه ملت چند دغدغه جدی داریم. اول از همه، معیشت مردم شرایط فوق العاده بدی را دنبال می‌کند و ادامه این وضع به هیچ وجه به صلاح کشور نیست. از سوی دیگر، تورم و گرانی‌ها، امان همه را بریده و برای همین، افزایش قابل توجه حقوق کارمندان و کارگران، مطالبه عمومی جامعه است. ضمناً افراد بسیاری در جامعه زندگی می‌کنند که تحت هیچ بیمه‌ای نیستند و درآمدی که بتوانند لااقل امورات اصلی خود را بگذرانند را هم ندارند که باید برای آن‌ها هم فکری شود، زیرا که آن‌ها هم جزوی از مردم ایران هستند و متاسفانه تعدادشان هم کم نیست. از آنجایی که دغدغه مردم، دغدغه ما هست از دولت خواسته و می‌خواهیم که برای همه این مسائل، برنامه واقعی و شدنی ارائه دهد.
نماینده کنگاور با اشاره به اینکه، رییس جمهور رفع این چالش‌ها را در حرف‌هایشان به ما اعلام کردند، به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفت: به هر حال دولت از روزها و هفته‌های ابتدایی کارش فاصله گرفته و کم کم باید عیار خود را نشان دهد. ما هم قبول داریم که دولت، هدفش بهبود شرایط نامناسب کشور است، اما این موضوع زمانی رنگ واقعیت می‌گیرد که مردم در زندگی فردی و جمعی خود، اثراتش را لمس کنند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اشتغال، همیشه دغدغه همه دولت‌ها بوده است، اما باید واقعیت‌ها را بپذیریم. بیکاری در جامعه بیداد می‌کند و افراد زیادی هستند که به واسطه نداشتن شغل، توان اداره زندگی شخصی خود را در پایین‌ترین سطح هم ندارند. اشتغال‌زایی در حرف نیست. مردم عمل و خروجی مثبت کار را می‌خواهند که متاسفانه تاکنون در تصمیم‌گیری هدفمند و نظم دادن به کارها خیلی دیر شده است.
رضایی اظهار داشت: آقای رئیسی به ما نمایندگان گفتند که در بوجه سال آینده، بخش‌هایی به اشتغال و رونق تولید مربوط می‌شود و این امیدواری را دادند که به مرور و با برنامه بتوان شرایط را از گذشته بهتر کرد.
وی افزود: حذف ارز ترجیحی یکی از نگرانی‌های جدی نمایندگان بود که به هر تقدیر با نظر کمیسیون تلفیق بنا شد که این نظر دولت تامین نشود و ارز یارانه‌ای همچنان در بودجه دیده شود، زیرا تورم احتمالی حاصل از حذف این ارز، زندگی روزمره مردم را پیچیده‌تر می‌کند. به باور من، اگر ارز ترجیحی حذف می‌شد، احتمال بروز تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی بود. معیشت مردم بسیار نزول پیدا کرده و توده‌های مردم، کم‌درآمد شدند و در بسیاری از خانواده‌ها، افراد بیکار به چشم می‌خورند، پس نباید کاری کرد که وضع از قبل هم بدتر
 شود.
نماینده کنگاور در ادامه بیان کرد: دولت می‌گفت با پرداخت برخی یارانه‌ها، می‌توان حذف ارز ترجیحی را جبران کرد که به اعتقاد من، هرچند پرداخت آن یارانه‌ها مفید فایده است، اما جبران این موضوع را نمی‌کند.
تصویب کلیات بودجه سال 1401 به این معنی نیست که ما در جزئیات حرف جدی نداریم
رضایی خاطرنشان کرد: اینکه کلیات بودجه سال 1401 با رای به نسبت بالایی تصویب شد به این معنی نیست که ما در جزئیات حرف جدی نداریم. ما هدف‌مان همکاری با دولت نوپا بود، ولی حتماً باید چکش‌کاری‌های جدی در برخی حوزه‌ها در بودجه 1401 صورت بگیرد و ان‌شاا... با همکاری قوه مقننه و قوه مجریه بتوان یادگاری خوبی را پیش چشم مردم به جا گذاشت.
 اگر برای کاهش نارضایی مردم، روندی خاص دنبال نشود، کلاه همه پس معرکه هست
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: امید داریم شرایط با دقت و نظارت جلو برود تا مردم دردکشیده به آینده امیدوار شوند، اما اگر برای کاهش نارضایی مردم، روندی خاص دنبال نشود، کلاه همه پس معرکه هست.
 مجلس روی چکش‌کاری بودجه 1401 حساب کرده است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه